graag hulp bij voorlopige teruggave eigenwoning

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

jannes
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 15 feb, 2010 9:55 am

graag hulp bij voorlopige teruggave eigenwoning

Bericht door jannes »

Geachte dhr/mevr,

Mijn vriendin en ik hebben een eerste eigen woning gekocht en willen dus graag weten hoe we de voorlopige teruggave moeten invullen.
De overdracht is op 01-05-2010
Koopsom is 330.000
hypotheek incl. kk is 352.900.

Mijn vragen zijn: moet ik de aanslag alleen op degene met het hoofdinkomen invullen ?
WOZ waarde is nog niet bekend, moet ik dan de koopsom invullen?
Wat moet ik invullen bij "eigen woning" Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning, zijn dat de bruto maandlasten x 12, moeten we dan volgend jaar bij de gewone "aanslag " de eenmalige aftrekposten invullen zoals de afsluitprovisie enzo?
En we hebben nu nog veel spaargeld maar dat is na de verbouwing hoogstwaarschijnlijk op dus vul ik dan nu al in het voorlopige teruggave formulier in dat ik minder dan 41.000 spaartegoed heb ?

Hopenlijk kan iemand mij hier mee helpen, alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Makukoe
Berichten: 936
Lid geworden op: vr 26 jun, 2009 11:02 am

Re: graag hulp bij voorlopige teruggave eigenwoning

Bericht door Makukoe »

jannes schreef:Mijn vragen zijn: moet ik de aanslag alleen op degene met het hoofdinkomen invullen ?
Dat moet niet, maar mag wel. Jullie worden waarschijnlijk 50%/50% eigenaar. Dan hebben jullie ook elk 50% van de aftrek. Maar omdat jullie normaal gesproken kiezen voor fiscaal partnerschap mag je zelf bepalen bij wie je de aftrek neerzet. Als degene met het hoogste inkomen in een hogere belastingschijf zit is het voordelig om de aftrek van het hoogste inkomen af te halen.
jannes schreef:WOZ waarde is nog niet bekend, moet ik dan de koopsom invullen?
De voorlopige teruggaaf (VT) is niets anders dan een geschat voorschot. Schat je de aftrekposten te hoog in, zul je volgend jaar moeten terugbetalen, schat je aan de lage kant krijg je volgend jaar extra terug. Bij de aangifte 2010 die begin volgend jaar moet worden ingediend moet je pas de exacte bedragen invullen (en die zijn dan inmiddels bekend). Voor de VT kun je dus volstaan met een schatting voor de WOZ-waarde. De koopsom zal waarschijnlijk (iets) lager zijn dan de WOZ-waarde 2010, want die WOZ-waarde baseert de gemeente op de waarde per 1 januari 2009 (voordat de prijsdaling pas echt begon). Iets hoger dan de koopsom invullen zal een goede schatting zijn.
jannes schreef:Wat moet ik invullen bij "eigen woning" Aftrekbare rente en financieringskosten eigen woning, zijn dat de bruto maandlasten x 12, moeten we dan volgend jaar bij de gewone "aanslag " de eenmalige aftrekposten invullen zoals de afsluitprovisie enzo?
Nee, voor 2010 zul je maar 8 maanden rente betalen (mei t/m dec). Als je 12x zou invullen krijg je een te hoge teruggaaf en moet je volgend jaar na het indienen van de aangifte heel wat terugbetalen. Je vult voor 2010 een geschat aftrekbedrag in dat bestaat uit de volgende posten:
- in 2010 betaalde rente
- in 2010 betaalde eenmalige aftrekposten (afsluitprovisie, taxatiekosten, notariskosten mbt hypotheekakte)
Let op dat je alleen rekent met de aftrekbare rente. Je schrijft "bruto maandlasten", maar als daar verzekeringspremie en/of inleg/aflossing bij zit moet je die niet meerekenen. ORV-premie, premie spaarhypotheek, inleg banksparen zijn niet aftrekbaar.
jannes schreef:En we hebben nu nog veel spaargeld maar dat is na de verbouwing hoogstwaarschijnlijk op dus vul ik dan nu al in het voorlopige teruggave formulier in dat ik minder dan 41.000 spaartegoed heb ?
Ja dat kan (nogmaals, het VT-formulier is maar een schatting). Je kunt inschatten of je over 2010 box 3 belasting verschuldigd bent door het gemiddelde te nemen van het spaargeld op 1/1/2010 en 31/12/2010. Stel dat jullie op 1 januari 60.000 hadden en eind van het jaar vermoedelijk iets van 20.000, dan is het gemiddelde 40.000, dus dan gaat het over 2010 onder de vrijstelling uitkomen.
jannes
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 15 feb, 2010 9:55 am

Re: graag hulp bij voorlopige teruggave eigenwoning

Bericht door jannes »

Beste Makuko,

Bedankt voor je snelle reactie.
Plaats reactie