Koophuis verhuren / wereldreis

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: jari, Makukoe, Tukker, Cnorretje

Koophuis verhuren / wereldreis

Berichtdoor Bartlie » vr 05 feb, 2010 10:34 am

Wij hebben een hoop info gelezen op internet en nagevraagd bij de verschillende instanties, maar zien door de bomen het bos niet meer. We weten niet of het nu mogelijk is om te doen wat we willen doen en weten niet hoe we het moeten doen. Misschien dat hier iemand wat tips kan geven.

Situatie:
- Koophuis met hypotheek
- 1 jaar reizen
- Huis willen we verhuren aan expat

Vragen die niet duidelijk zijn:
- Wij gaan langer dan 8 maanden reizen, eigenlijk moet je jezelf uitschrijven, echter wij hebben een koophuis dus dan is dat onmogelijk, hoe hier mee om te gaan?
- Post van TNT kunnen we laten doorsturen, echter tegenwoordig lever SANDD de belangrijkste post volgens mij, alles van de overheid. De post kan niet doorgestuurd worden, en volgens mij kun je het ook niet naar een ander adres laten bezorgen (GBA adres = postadres)?
- Wat zijn de mogelijkheden als we ons laten inschrijven bijv. bij onze ouders, kan dit wel met een koophuis? Postprobleem is dan opgelost. Echter vragen we ons af of dit wel mag ivm onroerend goed belasting / hypotheek / hypotheekrente etc.

Misschien dat iemand ons wat tips / adviezen kan geven. Met de informatie op internet komen we er niet meer uit, praktische tips (post, uitschrijven /inschrijven, hypotheek) zijn zeer wenselijk.
Bartlie

Re: Koophuis verhuren / wereldreis

Berichtdoor Makukoe » vr 05 feb, 2010 11:01 am

Bartlie schreef:- Wij gaan langer dan 8 maanden reizen, eigenlijk moet je jezelf uitschrijven, echter wij hebben een koophuis dus dan is dat onmogelijk, hoe hier mee om te gaan?

Het klopt niet dat het onmogelijk is, uitschrijven mag altijd. Of het handig is, is echter maar de vraag. Ken je deze site? http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/voo ... si562.html

Uitschrijven kan allerlei misverstanden tot gevolg hebben. Niet uitschrijven geeft mogelijk problemen bij de gemeente zodra de expats zich willen inschrijven. Maar dat verschilt per gemeente.

Bartlie schreef:- Post van TNT kunnen we laten doorsturen, echter tegenwoordig lever SANDD de belangrijkste post volgens mij, alles van de overheid. De post kan niet doorgestuurd worden, en volgens mij kun je het ook niet naar een ander adres laten bezorgen (GBA adres = postadres)?

Zelfs als je écht verhuist kan het maanden of nog langer duren voordat er echt geen post meer komt op je oude adres. Een oplossing is om een afspraak met je huurders te maken. Bijvoorbeeld: zij stoppen alle post voor jullie in een schoenendoos en die wordt elke 3 weken opgehaald door bijvoorbeeld je ouders, die de post doorkijken of er ergens iets mee moet gebeuren.

Je hebt sowieso iemand nodig in Nederland die dat soort dingen in de gaten houdt, in de praktijk lukt het zelden om alles vooraf goed te regelen en voor je het weet is wordt er een verzekering opgezegd omdat de premie ondanks niet-gelezen aanmaningen niet betaald is, of dat soort dingen.

Bartlie schreef:- Wat zijn de mogelijkheden als we ons laten inschrijven bijv. bij onze ouders, kan dit wel met een koophuis? Postprobleem is dan opgelost. Echter vragen we ons af of dit wel mag ivm onroerend goed belasting / hypotheek / hypotheekrente etc.

Postprobleem is dan maar gedeeltelijk opgelost, GBA-wijziging betekent niet dat je geen post meer krijgt op je oude adres.
Het hebben van een koophuis is verder geen beletsel (je kunt meerdere koophuizen bezitten die je verhuurt) om je ergens anders in te schrijven.

Het kan best zijn dat je uiteindelijk tot de conclusie komt dat het het meest praktisch is om je niet uit te laten schrijven en het postprobleem op te lossen via goede afspraken met de huurders.
Wat je ook nog moet bedenken is of je je geldverstrekker (hypotheek) in wilt lichten, je mag volgens je hypotheekvoorwaarden niet zonder toestemming verhuren. En los daarvan, kijk goed uit dat je niet in de situatie terechtkomt dat je terugkeert en de expat het vertikt om te vertrekken, zorg voor een goed contract en afspraken over huurbetaling/reparaties/onderhoud etc.

Voor fiscale gevolgen moet je even op dit forum kijken naar de beantwoording in meerdere topics van de vragen van "sniffertje". Zowel vorig jaar als dit jaar.
Makukoe

Berichtdoor Bartlie » vr 05 feb, 2010 11:35 am

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden.
De site van aroundtheglobe ken ik inderdaad wel. Echter door het web van informatie is er geen duidelijkheid meer.

Het uitgangspunt was / is om ingeschreven te blijven staan bij onze koopwoning en de post te laten doorsturen. Het probleem wat nu ontstaat is echter dat alle overheidspost tegenwoordig met SANDD wordt bezorgd, deze post kun je niet laten doorsturen en volgens mij is het ook niet mogelijk om een post / brief adres anders te hebben dan je GBA adres? Maar miscshien dat iemand hier nog info over heeft.

In eerste instantie probeer je inderdaad afspraken te maken met de huurder om post te bewaren etc, maar liever wil je het zelf zo goed mogelijk regelen.

Mijn hypotheekverstrekker ga ik waarschijnlijk niet inlichten, ik kreeg al van mijn hypotheekadviseur te horen dat ze die toestemming "niet" geven en zolang je geen slapende honden wakkeer maakt en je hypotheek gewoon betaald dat er niks aan de hand is. Die hypotheek betalen is geen probleem, daar hebben we buffer voor.

Is het zo mochten wij ons ergens anders inschrijven bijvoorbeeld bij onze ouders omdat we daar bijv. eerst nog tijdelijk gaan wonen of zo voordat we op reis gaan, waardoor ons GBA adres wijzigt, wordt daar de hypotheekverstrekker dan ook over ingelicht?

Kortom de vragen die momenteel nog niet helder zijn:
Is het mogelijk om een post / brief adres op te geven voor belastingdienst / gemeente naast je GBA adres?
Klopt het wat mijn hypotheekadviseur zegt, geen slapende honden wakker maken, zolang je je hypotheek netjes betaald is er niks aan de hand (dat zijn we ook zeker van plan)?
Wordt hypotheekverstrekker ingelicht of komen ze daar achter als wij ons GBA adres wijzigen?
Kun je het postadres zonder problemen wijzigen bij je hypotheekverstrekker?
Bartlie

Berichtdoor Makukoe » vr 05 feb, 2010 3:20 pm

Bartlie schreef:Kortom de vragen die momenteel nog niet helder zijn:
Is het mogelijk om een post / brief adres op te geven voor belastingdienst / gemeente naast je GBA adres?
Klopt het wat mijn hypotheekadviseur zegt, geen slapende honden wakker maken, zolang je je hypotheek netjes betaald is er niks aan de hand (dat zijn we ook zeker van plan)?
Wordt hypotheekverstrekker ingelicht of komen ze daar achter als wij ons GBA adres wijzigen?
Kun je het postadres zonder problemen wijzigen bij je hypotheekverstrekker?

Bij de gemeente kun je maar 1 adres hebben: een post/brief adres of een woonadres. Maar bij andere instanties (zelfs de belastingdienst) kun je ongeacht je GBA-adres een postadres opgeven. Kwestie van een briefje sturen naar iedere instantie en hopen dat ze het verwerken. Bij de belastingdienst werkt het soms wel meteen, soms niet. Zo is het mogelijk dat belastingadvieskantoren/accountantskantoren fungeren als postadres voor cliënten die dat handiger vinden.

Dat van die slapende honden klopt in het algemeen wel. Maar dan moet je natuurlijk geen ander adres gaan opgeven bij je hypotheekverstrekker, je kunt ook overdrijven in je pogingen om geen post meer op dat adres te krijgen. 8) En het gaat goed totdat het misgaat, dwz er zijn nog wel wat horrorscenario's denkbaar dat de bank er toch achter komt en je een probleem krijgt. Zoals brand, of gedoe met de wietplantage die je expats in er je afwezigheid op nahouden.

Geldverstrekkers willen dolgraag inzage in de GBA (lobbyen ze voor in Den Haag) maar dat lukt voorlopig nog niet zo. Privacy en zo, en wat mij betreft terecht. En de gemeente licht alleen belastingdienst, uwv en sociale verzekeringsbank etc in bij een GBA-wijziging, geen commerciële bedrijven.
Makukoe

Keer terug naar Belasting