beeindigen samenwonen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: jari, Makukoe, Tukker, Cnorretje

beeindigen samenwonen

Berichtdoor Sandra1978 » di 26 jan, 2010 10:38 am

Hallo,

ik heb een vraag en ik hoop dat iemand hier duidelijkheid in kan bieden.
Mijn vriend en zijn ex zijn uit elkaar. Het verdelen van de woning heeft nogal wat voeten in de aarde gehad omdat mijn vriend schenkingen in de woning heeft zitten welke niet mee genomen konden worden in een boedeldeling. Dit staat zowel in hun samenlevingscontract als in het testament van zijn vader. Bij uitkoop van haar zou dus eerst de schenkingen verrekend worden en dan de overwaarde gedeeld. Nu heeft zijn ex hierin behoorlijk dwars gelegen en gaf aan dat ze het hier niet mee eens was. Dit zou een rechtzaak gaan worden. Nu heeft mijn vriend afgezien van de schenkingen omdat we anders onze eigen hypotheek niet rond konden krijgen en wordt de overwaarde dus 'gewoon' door 2 gedeeld. (rechtzaak zou nog te lang op zich laten wachten)

Nu is mijn vraag, kan mijn vriend zeggen dat hij de schenkingen heeft gekregen en nog een bepaald bedrag aan overwaarde? Dit omdat schenkingen niet belast zijn? Daarnaast is het volgens mij zo dat zijn ex overbedeeld is omdat hij de schenkingen niet heeft laten verrekenen, komt hier dan voor haar geen consequentie aan te zitten in de zin dat daarover nog een forse aanslag wordt geheven?

Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven....
Alvast bedankt!
Sandra1978

Re: beeindigen samenwonen

Berichtdoor Sandra1978 » di 26 jan, 2010 10:39 am

Owja als toevoeging we hebben de overwaarde niet in de aankoop van onze nieuwe woning zitten, gelukkig maar want met haar verklaring dat ze de woning kan kopen was dat voor de bank voldoende voor de hypotheek, dat geld hebben we nog niet in ons bezit....
Sandra1978

Berichtdoor Makukoe » di 26 jan, 2010 11:45 am

Sandra1978 schreef:Nu is mijn vraag, kan mijn vriend zeggen dat hij de schenkingen heeft gekregen en nog een bepaald bedrag aan overwaarde?

Hallo Sandra,
wat bedoel je precies met deze vraag? Hij heeft toch juist afgezien van het "meenemen" van de schenkingen? Door wat er nu is afgesproken gaat de helft van de schenkingen/erfenis van zijn vader naar je vriend en de andere helft naar zijn ex.

Je hebt helemaal gelijk als je concludeert dat zijn ex is overbedeeld. In theorie kan de belastingdienst daarover schenkbelasting naheffen van zijn ex, die heeft feitelijk een schenking ontvangen. Maar dat is het probleem van je vriend niet meer. Die heeft al veel meer ingeleverd, namelijk het bedrag waar hij wettelijk recht op heeft vanwege de uitsluitingsclausule (de door je vriend in de woning gestoken schenking/erfenis).
Makukoe

Berichtdoor Sandra1978 » di 26 jan, 2010 12:31 pm

Bedankt voor de reactie en inderdaad is die naheffing niet meer ons probleem, we wilde enkel even weten of dit ook onder overbedeling viel. En ja hij heeft afgezien van de schenking maar ik vroeg me dus af, hij zou incl schenkingen zo'n 80.000 euro ontvangen en zonder deze schenking 50.000, wanneer je zou zeggen dat je er wel de schenkingen uithebt hou je nog een overwaarde over van 20.000 euro en dat zou belastingtechnisch gezien gunstiger zijn omdat de schenkingen niet belast zijn. Maar ik begrijp dus dat dat niet gaat, prima verder, maar wilde het wel even weten voor de belastingaangifte.

Meerdere reacties en ervaringen zijn welkom.
Sandra1978

Berichtdoor Makukoe » di 26 jan, 2010 1:43 pm

Sandra1978 schreef:En ja hij heeft afgezien van de schenking maar ik vroeg me dus af, hij zou incl schenkingen zo'n 80.000 euro ontvangen en zonder deze schenking 50.000, wanneer je zou zeggen dat je er wel de schenkingen uithebt hou je nog een overwaarde over van 20.000 euro en dat zou belastingtechnisch gezien gunstiger zijn omdat de schenkingen niet belast zijn.

Volgens mij trek je die 30.000 schenkingen dan twee keer af in dit sommetje.
De hoogte van de overwaarde (voor het bepalen van de fiscale eigenwoningreserve) is onafhankelijk van het al dan niet verrekenen van de schenkingen. Die overwaarde is de overeengekomen waarde van de woning min de eigenwoningschuld. Ik begrijp dat zijn deel van de overwaarde 50.000 is.
Nu de schenkingen niet worden verrekend, krijgt hij 50.000 "cash", en dat is dan zijn eigenwoningreserve. Als de schenkingen wel zouden worden verrekend, zou hij 80.000 "cash" krijgen. Maar ook dan zou de eigenwoningreserve 50.000 zijn. Daar hoeft je vriend trouwens geen belasting over te betalen, maar die eigenwoningreserve beperkt wel de renteaftrek van zijn (jullie) volgende woning.
Makukoe

Berichtdoor Sandra1978 » di 26 jan, 2010 2:24 pm

Ja dat klinkt wel logisch, heb dus iets te gunstig gerekend belasting technisch :wink:
En dat we dat bedrag niet af mochten trekken wisten we, maar nu kunnen wij in elk geval verder en dat geld kunnen we later alsnog meenemen in de hypotheek had ik van de adviseur begrepen, of althans we kunnen daarmee het deel van de hypotheek dat we aflossingsvrij hebben omlaag brengen en dan was er weer wel belastingaftrek.
Sandra1978

Berichtdoor Makukoe » di 26 jan, 2010 4:27 pm

Sandra1978 schreef:Bij uitkoop van haar zou dus eerst de schenkingen verrekend worden en dan de overwaarde gedeeld.
Sandra1978 schreef:Owja als toevoeging we hebben de overwaarde niet in de aankoop van onze nieuwe woning zitten, gelukkig maar want met haar verklaring dat ze de woning kan kopen was dat voor de bank voldoende voor de hypotheek, dat geld hebben we nog niet in ons bezit....

Even om te voorkomen dat we hier volledig langs elkaar heen praten: het is toch zo dat ZIJ de woning overneemt van je vriend (beter gezegd: zij neemt jouw vriends helft van hun gezamelijke huis over)? En jullie (jij en je vriend) hebben een nieuwe (=andere) woning gekocht waar je nu de hypotheek van rond probeert te krijgen?

Ik begon even te twijfelen na het herlezen van "bij uitkoop van haar", vandaar.
Makukoe

Berichtdoor Sandra1978 » di 26 jan, 2010 5:51 pm

Dat heb je goed begrepen, zij koopt hem uit en wij hebben een nieuwe woning en daarvan ook de hypotheek rond inmiddels. (oude huis heeft namelijk niet zo'n hoge hypotheek en met de nieuwe woning zitten we ook nog ruim onder het bedrag dat we aan kunnen op beide salarissen vandaar dat een bericht dat zij de woning koopt en hoe het verdeeld zou worden voldoende was voor de hypotheek want dat geldt dan als verkoopopdracht.
Sandra1978

Berichtdoor Makukoe » di 26 jan, 2010 9:34 pm

Ok, da's mooi.

Het blijft wel jammer van die 30.000, normaal gesproken is dat een duidelijke zaak. Maar ja, dan moet je wel de tijd (of de machtsmiddelen) hebben om dat voor elkaar te krijgen.... :(
Makukoe

Berichtdoor Sandra1978 » wo 27 jan, 2010 9:05 am

Het is vooral jammer omdat het geld is van zijn ouders en dat hij dat dus nu niet terugkrijgt en omdat zij haar schenkingen die zij gehad heeft lekker op de spaarrekening heeft laten staan, maar vervolgens wel een advocaat van onvermogen krijgt. Vandaar ook de vraag voor overbedeling, willen de belasting best een handje helpen om daarachter te komen, dwarsliggen kan zij niet alleen....

Maar dan nog een vraag, nu is de woning dus nog niet verkocht, als we de voorlopige teruggaaf van de belasting aanvragen voor onze nieuwe woning, kan je dan volledig de hypotheek aftrekken totdat het geld er ook daadwerkelijk is? En wanneer het geld van de woning er wel is, hoe zit het dan? Want mijn vriend heeft dan een eigen woningreserve maar ik niet. Krijgt hij over dat deel geen aftrek en ik wel? (hebben een samenlevingscontract aan gaan in augustus trouwen, dan zou volgens mij gelden dat we beide 25.000 op moeten voeren als eigen woningreserve?)

Alvast bedankt.
Sandra1978

Berichtdoor Makukoe » wo 27 jan, 2010 11:59 am

Sandra1978 schreef:Maar dan nog een vraag, nu is de woning dus nog niet verkocht, als we de voorlopige teruggaaf van de belasting aanvragen voor onze nieuwe woning, kan je dan volledig de hypotheek aftrekken totdat het geld er ook daadwerkelijk is?

Ja, dat kan als voldaan wordt aan de volgende voorwaarden:
- er is nog geen twee jaar verstreken vanaf het moment van uitelkaargaan
- je vriend betaalt daadwerkelijk zijn helft van de hypotheekrente
- het huis wordt bewoond door de ex van je vriend of staat leeg voor de verkoop (ik vermoed het eerste)
en ik neem aan dat je met "totdat het geld er ook daadwerkelijk is" bedoelt: "totdat je vriend geen eigenaar meer is van zijn deel van de woning". Vanaf het moment dat hij geen eigenaar meer is kan hij geen rente meer aftrekken (hooguit misschien alimentatie).

Sandra1978 schreef:willen de belasting best een handje helpen om daarachter te komen, dwarsliggen kan zij niet alleen....

Mijn (beroepsmatige) ervaring is dat de belastingdienst vaak dankbaar gebruik maakt van klikbrieven van rancuneuze ex-partners :shock:

Sandra1978 schreef:Want mijn vriend heeft dan een eigen woningreserve maar ik niet. Krijgt hij over dat deel geen aftrek en ik wel? (hebben een samenlevingscontract aan gaan in augustus trouwen, dan zou volgens mij gelden dat we beide 25.000 op moeten voeren als eigen woningreserve?)

Om daar goed antwoord op te geven wil ik graag nog weten hoe jullie woonsituatie nu is: samenwonen in een huurwoning? samenwonen in jouw eigen woning? (of nog anders)
En wat is jullie gedachte voor jullie huwelijk? In algehele gemeenschap van goederen? Of onder huwelijksvoorwaarden met bijvoorbeeld jullie huis in beperkte gemeenschap?
Makukoe

Berichtdoor Sandra1978 » wo 27 jan, 2010 2:35 pm

Nu wonen we samen in een huurwoning met een samenlevingscontract. Mijn vriend betaald inderdaad nog de helft van de hypotheek totdat zij de woning heeft overgenomen. We hebben dus per 1 februari een koopwoning nog steeds met een samenlevingscontract. 13 augustus gaan we trouwen in principe in gemeenschap van goederen, vandaar dat ik dus op die verdeling van 25000-25000 dan uitkwam tav die eigen woningreserve. Ik weet alleen niet of het wat aangaande de woningreserve gunstiger is? Dat deel buiten de gemeenschap van goederen te houden of juist niet? En ik meen dat je als je huwelijkse voorwaarden hebt je moet zorgen voor iets van verrekening en ik ben bang dat we daar niet al te best in gaan zijn om dat bij te houden :D

Weet er zelf weinig van, mijn ex heeft ook de hypotheek van ons huis overgenomen met daarbij mijn ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid, maar ja dat was vrij simpel te verdelen want er was niet tot nauwelijks overwaarde en dat hebben we verrekend door mij de auto te geven en daarbij kunnen wij nog samen aangifte doen over afgelopen jaar zo heb ik begrepen omdat ik pas in juli ben uitgeschreven van dat adres....
Sandra1978

Berichtdoor Makukoe » wo 27 jan, 2010 6:05 pm

Bedankt voor de aanvullende info. Jullie kopen het huis nu jullie samenwonen. Jij hebt geen (of nauwelijks) eigenwoningreserve, je vriend 50.000. Jullie hebben niet samengewoond in de woning die nu wordt verkocht met 50.000 overwaarde, dus zijn eigenwoningreserve wordt niet verdeeld over jullie beiden. Als jullie het huis nu op beider naam kopen wordt de EWR afgetrokken van zijn eigenwoningschuld. Niet dat het voor de renteaftrek uitmaakt, want je zal waarschijnlijk toch wel willen kiezen voor fiscaal partnerschap voor het hele jaar.
De goedkoperwonen-regeling is per 1 januari 2010 afgeschaft, dat kon nog wel eens een andere uitkomst geven maar dat is dus niet meer zo. Tenzij je je nieuwe woning al voor 1 oktober 2009 hebt gekocht, dan val je onder de overgangsregeling (zucht).

Het klopt dat als je in gemeenschap van goederen trouwt, de eigenwoningreserve voor de helft naar de ander overgaat. Alleen zal dat voor jullie niet meer van toepassing zijn, want op het moment dat jullie trouwen is de eigenwoningreserve nul; die is namelijk per 1 februari al verwerkt.

Voor de keuze wel of niet in algemene gemeenschap van goederen (agvg) trouwen zijn veel meer aspecten van belang. Dat verrekenen is inderdaad irritant en de meeste mensen doen dat niet (ik zelf wel, excelletje invullen als ik onze eigen belastingaangifte doe, uitprinten, ondertekenen en klaar), maar zelfs als je dat laat versloffen betekent het niet dat het geen zin heeft. En het is een omslachtiger (en duurder) om het in de toekomst alsnog te doen, bijvoorbeeld als een van jullie ondernemer zou worden. Volgens mij (maar dat is maar een persoonlijke indruk) komt het vaker voor dat mensen achteraf spijt hebben van agvg dan van huwelijksvoorwaarden.
Een gesprek daarover bij een notaris kan volgens mij helemaal geen kwaad - het "dwingt" je in ieder geval om even op een rij te zetten wat je bij nader inzien wel of niet belangrijk vindt om te regelen.
Makukoe

Keer terug naar Belasting