Hoi,
Ik probeer al enige tijd duidelijk te krijgen wat een voor de Belastingdienst acceptabele rente is voor een ouder-kind-lening.
Ik heb voor de verbouwing van mijn huis twee maal EUR 10000 geleend van mijn ouders. Daarnaast heb ik nog een reguliere hypotheek.
De Belastingdienst hanteert de stelregel dat de rente "marktconform" moet zijn. Ze willen niet zeggen wat ze marktconform vinden.
In het stappenplan van fiscalert wordt de lening met een hypthecaire lening vergeleken en wordt de rente op 5% + maximaal een kwart gesteld.
www.fiscalert.nl/2007/06/stappenplan_familiebank.php
Als ik dan maar zelf na ga denken, dan hebben mijn ouders in tegenstelling tot de bank geen hypothecaire zekerheid. Dus zou ik t moeten vergelijken met een persoonlijke lening.
Daarom heb ik twee Persoonlijke leningen opgevraagd voor EUR 10000, 10 jaar vast. Een bij de ING, mijn huisbank, en een bij DEFAM. De ING kwam met een rente van 9, DEFAM 11 procent.
Wie heeft hier ervaring mee? Wat is nu een marktconforme rente die ik kan hanteren, zonder dat ik problemen krijg met de Belastingdienst? Voor de duidelijkheid, het is mijn doel een zo hoog mogelijke rente, maar voor de BD nog acceptabele rente, af te spreken.
Bedankt!