Volgens mij krijg ik te veel geld terug

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: jari, Makukoe, Tukker, Cnorretje

Volgens mij krijg ik te veel geld terug

Berichtdoor Jackie » zo 27 dec, 2009 11:55 am

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie allemaal een fijne kerst hebben gehad!

Ik heb even een vraag.

Mijn belastingmannetje heeft mijn hypotheek aftrek voor mij geregeld. Mijn huis heb ik in augustus 2009 gekocht voor 92.000, ik heb daarbij een bouwdepot van 8.000 genomen. Nu heeft hij dat opgegeven als ' lening'. Ik heb het afgelopen jaar meer dan 3500 euro terug gekregen en nu heb ik natuurlijk de voorlopige aanslag gekregen en nu staat het bedrag weer op 3615 euro. Ik maak me grote zorgen want het lijkt me erg veel! Dat houdt in dat ik in plaats van de 140 euro (waar ik op rekende) zo'n 300 euro krijg!

In box 1 staat het volgende:

Inkomen uit tegenwoordige dienstbetrekking 30721
Inkomsten uit eigen woning 508
Aftrekposten eigen woning 9125
Saldo inkomsten en aftrekposten eigen woning 8617 af
Totaal inkomsten box 1 22104

Kunnen jullie hier iets mee? Ik ga morgen de belastingdienst bellen, maar ik hoop dat jullie me nu al kunnen helpen. Alvast bedankt!
Jackie

Re: Volgens mij krijg ik te veel geld terug

Berichtdoor Makukoe » zo 27 dec, 2009 2:54 pm

Dat lijkt inderdaad onjuist. Wat er voor de voorlopige teruggaaf 2010 waarschijnlijk fout is, is dat het aftrekbaar deel van de "kosten koper" (afsluitprovisie, taxatiekosten, notariskosten hypotheek, etc) dat in 2009 terecht is afgetrokken, nu ook in die € 9.125 zit verwerkt. Maar de teruggaaf 2009 lijkt mij veel te hoog, tenminste als dit je eerste eigen woning is. Over dat bouwdepot: de rente die je op het bouwdepot ontvangt moet worden afgetrokken van de betaalde hypotheekrente (je aftrekpost wordt daardoor dus iets kleiner).

Een paar vragen om een preciezer antwoord te kunnen geven:
- Hoe hoog is je hypotheek en welk rentepercentage betaal je?
- Kwam je uit een huursituatie of had je hiervoor ook een eigen woning?
- heb je nog meer aftekposten dan hypotheekrente? (bijvoorbeeld betaalde alimentatie)

Overigens is het redelijk simpel om de teruggaaf 2010 bij te stellen naar het "juiste" bedrag, dus maak je geen zorgen. 8)
Makukoe

Berichtdoor Houston » ma 28 dec, 2009 8:46 am

inderdaad. Even voor het gemak 100000 hypotheek * 5% = ca 5000 ipv 9125 aan aftrekposten eigen woning.
Houston

Berichtdoor Jackie » ma 04 jan, 2010 6:24 pm

Hallo hallo!

Sorry voor de late reactie, hierbij wat meer duidelijkheid.

De totale hypotheek is 108.000. Ik betaal 4,8% rente. Ik huurde hiervoor een woning en ik denk dat mijn belastingmannetje mijn ' normale' banklening hierbij heeft gerekend, die is namelijk 9.000 euro.. In de hypotheek zat 8.000 bouwdepot maar die was al snel op.

Ik heb net de belastingdienst gebeld en ik kan gewoon langsgaan bij een kantoor om alles goed in te laten voeren. Ik hoop alleen dat ik over 2009 dan niet veel terug hoef te betalen.. :?
Jackie

Berichtdoor Makukoe » ma 04 jan, 2010 8:48 pm

Dat hoop ik ook voor je. Goed dat je actie ondernomen hebt, hoe langer zoiets duurt hoe vervelender het wordt.

Als ze in een behulpzame bui zijn bij de belastingdienst kun je ze vragen om de heffingsrente te matigen, dat scheelt in ieder geval weer. En als het echt een fout is van degene die het voor je heeft ingevuld (en je hem de juiste info hebt verstrekt) dan weet je in ieder geval waar je in het vervolg niet moet zijn voor hulp bij de aangifte.
Makukoe

Keer terug naar Belasting