Extra storting doen in spaarpolis van spaarhypotheek ??

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: jari, Makukoe, Tukker, Cnorretje

Extra storting doen in spaarpolis van spaarhypotheek ??

Berichtdoor KLEINROME » di 01 dec, 2009 4:23 pm

Ik heb een spaarhypotheek afgesloten in 1997 en heb deze in 2007 weer voor 10 jaar vastgezet tegen een rente van 5,5%.

Nu is mijn vraag of het verstandig is om dit jaar (en wellicht ook nog in 2010 en 2011) een extra storting te doen in de spaarpolis van de hypotheek. Doel daarvan is NIET om de maandelijkse lasten te verlagen maar slechts de duur van de hypotheek, ook rendeert dit dan tegen 5,5 %. Reden op dit moment is natuurlijk ook dat de rente die gegeven wordt op een spaarrekening rond de 2% schommelt en toch nog elke keer een stukje verlaagd wordt.

Stel dat ik extra stortingen doe in de spaarpolis heeft dit dan ook consequenties voor als ik ooit nog ga verhuizen (bijleenregeling ? ) Volgens de voorwaarden kan ik de hypotheek gewoon meenemen dus ik zie op dat moment geen probleem. Ik kan dan toch gewoon een extra (aanvullende) hypotheek nemen ?

Ik heb op dit moment ook een vermogen dat flink hoger is dan de uitstaande hypotheek en wat ongeveer voor de helft vrij opneembaar is en voor andere helft in deposito's (met diverse looptijden) en aandelen.

Gaarne advies in deze.
KLEINROME

Re: Extra storting doen in spaarpolis van spaarhypotheek ??

Berichtdoor Makukoe » vr 04 dec, 2009 11:07 am

KLEINROME schreef:Stel dat ik extra stortingen doe in de spaarpolis heeft dit dan ook consequenties voor als ik ooit nog ga verhuizen (bijleenregeling ? )

Nee, dat heeft geen consequenties voor de bijleenregeling. Aflossen van je hypotheek wél, maar stortingen in je spaarpolis niet.
Makukoe

Re: Extra storting doen in spaarpolis van spaarhypotheek ??

Berichtdoor nerd01 » vr 04 dec, 2009 12:47 pm

Het doen van extra stortingen in een spaarhypotheek is vrijwel altijd voordelig. Je geeft niet genoeg informatie om het precies uit te rekenen, maar als je hypotheek rond de 2 ton zit en de huidige looptijd is 30 jaar, dan spaar je op de resterende looptijd omgeveer 2 dzd euro uit in totaal, bij een storing van 5 dzd euro in 2010 en een storting van 5 dzd euro in 2011. Hierbij is rekening gehouden met een inflatie van 2%. Zonder inflatie is de besparing ruim 5 dzd euro.
nerd01

Keer terug naar Belasting