100% eigenaarsschap, gedeelde hypotheek en renteaftrek

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: jari, Makukoe, Tukker, Cnorretje

100% eigenaarsschap, gedeelde hypotheek en renteaftrek

Berichtdoor MZonveld » di 01 dec, 2009 2:27 pm

Na ontbinden van de samenleving met mijn ex-partner begin dit jaar is mijn ex-partner 1 april tijdelijk ergens anders gaan wonen. We zijn goed uit elkaar gegaan en hebben op dat moment besloten dat het voor de kinderen het beste was dat ik in het gezamenlijke huis zou blijven wonen en ik heb al mijn privévermogen aangewend om de hypotheekrente te kunnen blijven betalen. Mijn ex heeft mij gedurende de afgelopen maanden de tijd gegeven om een manier te vinden om in het huis te kunnen blijven en hoewel ik alle kosten zelf heb betaald, is de hypotheek al die tijd op beider naam blijven staan en van onze gezamenlijke rekening afgeschreven. Ik heb de VT 2009 door laten lopen. Sinds afgelopen maand is mijn ex-partner van de hypotheek af en heeft hij zich bij GBA ook formeel van ons adres afgeschreven en nu moet ik natuurlijk straks belastingaangifte doen. Is dit voordeliger om met of zonder fiscaal partnerschap te doen? Feitelijk hebben we maar 3 maanden samengewoond dit jaar, maar volgens GBA 11 maanden.

Ik heb nu een nieuwe partner gevonden die met mij verder wil en om overdrachtsbelasting te omzeilen over de helft van mijn ex-partner heb ik nu volledig eigendom verkregen na uitkoop van mijn ex. De nieuwe hypotheek staat op beider naam (mezelf en nieuwe parter). Onderlinge verdeling etc. regelen we via samenlevingscontract en testamenten. Nu wil ik voor het komende jaar VT gaan aanvragen, maar vraag mij af hoe ik dit kan doen: het huis staat immers op mijn naam, maar de hypotheekschuld op beider naam. Mijn partner heeft dus een schuld zonder huis zeg maar, en wanneer ik naar mijn eigen inkomen kijk, is de bruto maandlast hoger dan mijn netto-inkomen. Wie weet hoe dit belastingtechnisch zit met hypotheekrente aftrek?
Ik heb in ieder geval ook al begrepen dat het deel uitkoop dat we meegefinancieerd hebben in de nieuwe hypotheek niet aftrekbaar is?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
MZonveld

Re: 100% eigenaarsschap, gedeelde hypotheek en renteaftrek

Berichtdoor Houston » di 01 dec, 2009 5:24 pm

Als je fiscaal parnter kunt worden en je voldoet aan die voorwaarden (ook volgend jaar nog), dan mag je de rente ook via het inkomen van je partner verrekenen.
Houston

Berichtdoor MZonveld » wo 02 dec, 2009 11:44 am

Dank voor je reactie. Mijn partner moet in verband met participatie in een scheepvaart cv ondernemingsaangifte doen. Heeft dat nog consequenties voor deze aftrek? En hoe gaat het aangeven van fiscaal partnerschap daarbij, want voor mij moet er dan toch een gewone aangifte gedaan worden?

Daarbij heeft hij uit zijn vorige woning een kleine overwaarde meegenomen. Hoe verhoudt zich dat tot de hypotheekaftrek?
MZonveld

Berichtdoor Makukoe » vr 04 dec, 2009 10:04 am

De scheepvaart-cv, gaat dat over je ex of over je huidige partner?

Voor de aftrek heeft zo'n cv op zich geen consequenties; wel kan het zo zijn dat als die cv een flinke aftrekpost betekent, het inkomen van je partner lager is en hij daardoor in een lagere belastingschijf (bijv. 42% ipv 52%) terechtkomt, waardoor het belastingvoordeel van de hypotheekaftrek iets minder is. Maar dan is het waarschijnlijk nog steeds voordeliger dan aftrek van jouw lagere inkomen.

Of je in 2009 fiscaal partner kunt zijn van je ex: zie viewtopic.php?f=8&t=6155
Daar gaat het om 5 1/2 maand gezamenlijke huishouding en 6 mnd gba, bij jou 3 mnd gez.huish. en 11 mnd gba.
Zonder fiscaal partnerschap in 2009 kun je maar de helft van de hypotheekrente aftrekken. Er zijn wel mogelijkheden om te voorkomen dat de aftrekpost helemaal verloren gaat: zie
viewtopic.php?f=8&t=6060 en
viewtopic.php?f=8&t=6251

De overwaarde van je huidige partner heeft geen invloed op de hypotheekrenteaftrek. Hij is namelijk geen eigenaar van het huis. Jij hebt dus in 2010 recht op alle hypotheekrenteaftrek (en hij niet), die jullie vervolgens via fiscaal partnerschap en verdeling van aftrekposten feitelijk van zijn inkomen kunnen aftrekken. Hij mag dan omdat hij fiscaal partner is jouw recht op aftrek verzilveren. Klinkt omslachtig maar zo zit de wet in elkaar... 8)
Makukoe

Keer terug naar Belasting