30 jaars aftrek vraag en meer..

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: jari, Makukoe, Tukker, Cnorretje

30 jaars aftrek vraag en meer..

Berichtdoor chili-palmer » wo 11 nov, 2009 5:09 pm

Geachte l.

Situatie.

Mijn ex en ik kochten in 2004 een huis met een hypotheek van 186000 euro , de rente aftrek heb ik geheel van mijn inkomen afgetrokken terwijl wij wel fiscaal partner waren.. (geen verdeling dus, kwam toch op één hoop)

Nu we uit elkaar zijn heb ik dus haar deel van het huis gekocht, dwz 93000 euro..

Hoe zit dat nu met die 30 jaars regeling?
Is het nu zo dat ik voor de helft nog 25 jaar kan aftrekken en voor het nieuw aangekochte deel 30 jaar ?

dus 93000 uit 2004 nog 25 jaar.
en de 93000 uit 2009 nog 30 jaar.
(de 2900 euro voor het oversluiten buiten beschouwing gelaten)

Ik dacht dat omdat dat toch een nieuw aangekocht deel van het huis is..?

En hoe zit het met de belasting ?

ik ontvang elke maand een VT , kan ik over 2009 in de aangifte nu aangeven dat wij niet voor fiscaal partner kiezen en verder de zaken door laten gaan als normaal ?

Iemand enig idee ?

Alvast bedankt.

Chili.
chili-palmer

Re: 30 jaars aftrek vraag en meer..

Berichtdoor Makukoe » wo 11 nov, 2009 9:32 pm

chili-palmer schreef:Mijn ex en ik kochten in 2004 een huis met een hypotheek van 186000 euro , de rente aftrek heb ik geheel van mijn inkomen afgetrokken terwijl wij wel fiscaal partner waren.. (geen verdeling dus, kwam toch op één hoop)
Nu we uit elkaar zijn heb ik dus haar deel van het huis gekocht, dwz 93000 euro..
Hoe zit dat nu met die 30 jaars regeling?
Is het nu zo dat ik voor de helft nog 25 jaar kan aftrekken en voor het nieuw aangekochte deel 30 jaar ?

Nee, omdat jij degene bent die vanaf 2004 alle rente hebt afgetrokken, geldt voor de gehele 186.000 dat je nog 25 jaar rente-aftrek hebt.

(als jullie sinds 2004 elk 50% hadden afgetrokken zou je wél nog 30 jaar hebben voor het van je ex overgenomen deel van 93.000 - maar nu dus niet).

chili-palmer schreef:En hoe zit het met de belasting ?
ik ontvang elke maand een VT , kan ik over 2009 in de aangifte nu aangeven dat wij niet voor fiscaal partner kiezen en verder de zaken door laten gaan als normaal ?

Wanneer zijn jullie uit elkaar gegaan? Je móet wel voor fiscaal partnerschap kiezen over 2009 om haar deel van de rente te kunnen aftrekken. Pas vanaf het moment dat jij 100% eigenaar bent kun je alle rente zelf aftrekken. Tot dat moment kun je, zoals je al sinds 2004 hebt gedaan, de rente die betrekking heeft op haar helft alleen op jouw inkomen in mindering brengen als jullie allebei in jullie aangifte kiezen voor fiscaal partnerschap. Overigens is fiscaal partnerschap in 2009 alleen mogelijk als jullie nog minimaal 6 maanden hebben samengewoond.
Makukoe

Berichtdoor chili-palmer » wo 11 nov, 2009 9:52 pm

Wij zijn half juni uit elkaar gegaan , dwz , toen heeft ze een eigen woonruimte gevonden , de oversluiting was 30 oktober pas rond.

Dat houd in dat ik nu niet weet wat ik moet doen..

HELP.
chili-palmer

Berichtdoor Makukoe » wo 11 nov, 2009 10:21 pm

Een gedeeltelijke oplossing zou kunnen zijn dat zij haar deel de hypotheekrente tot half juni aftrekt bij haar belastingaangifte. Jij kan alleen jouw deel aftrekken (dus 50% tot eind oktober, en vanaf het oversluiten 100% (incl.oversluitkosten)).

Hoe deden jullie het met de hypotheek (en de andere kosten van jullie huishouden) toen jullie nog samenwoonden? Ieder een bedrag op een gezamenlijke rekening (bijvoorbeeld in verhouding van jullie inkomen of zo) en daarvan de gezamenlijke kosten betalen?
Makukoe

Berichtdoor chili-palmer » ma 30 nov, 2009 5:01 pm

Ik betaalde gewoon de hypotheek dus de VT kwam ook op mijn rekening binnen , ik weet nu dat zij per 1 juli is uitgeschreven, volgens mij kan ik dan toch gewoon kiezen voor fiscaal partnerschap ?

chili.
chili-palmer

Berichtdoor Makukoe » vr 04 dec, 2009 9:44 am

Kiezen voor fiscaal partnerschap als je niet aan de voorwaarden voldoet is je eigen verantwoordelijkheid. Bedenk wel dat jullie allebei moeten kiezen voor fiscaal partnerschap - als jij daar wel voor kiest in je aangifte 2009 maar je ex doet dat niet, dan gaat het alsnog niet door.

Als je zeker weet dat je minimaal 6 maanden op hetzelfde adres in de GBA stond ingeschreven, is voldaan aan 1 van de 2 voorwaarden voor fiscaal partnerschap. De 2e voorwaarde is dat je minimaal 6 maanden een gezamenlijke huishouding hebt gevoerd (die voorwaarde gaat vervallen in 2011, maar nu gelden nog de huidige regels). Als je niet voldoet aan die 2e voorwaarde maar toch kiest voor fiscaal partnerschap is dat belastingfraude, die echter door de belastingdienst vrijwel niet valt te controleren. En ze zullen het niet snel vermoeden als de gba-inschrijving inderdaad pas in juli is geweest. Tenzij je over een jaar alsnog (of alweer) giga-ruzie met je ex krijgt en ze als wraak een klikbrief stuurt naar de belastingdienst. Dat zou dom zijn want ze is dan medeplichtig, maar ja, domme dingen komen voor.
Makukoe

Keer terug naar Belasting