Bijleenregeling: kosten verbetering oude woning

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

levkabaal
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 jun, 2016 2:01 pm

Bijleenregeling: kosten verbetering oude woning

Bericht door levkabaal »

Een vraag voor de deskundigen hier, over die zo mooie en eenvoudige bijleenregeling.

Direct voordat wij ons oude huis in 2015 verkochten hebben wij het nog flink laten opknappen, aan zaken die normaal gesproken in aanmerking komen voor fiscaal aftrekbare financiering. In totaal voor circa 9.000. Daarnaast ongeveer 2.000 aan klassieke verkoopkosten, zoals de makelaar.

Bij de berekening van de maximaal aftrekbare hypotheek voor de nieuwe woning ben ik uitgegaan van de opbrengst van het oude huis, minus 11.000 aan verkoopkosten. Ik heb die 9.000 aan verbetering van de oude woning dus meegenomen als verkoopkosten.

Mijn boekhouder zegt nu dat die 9.000 euro niet mogen meetellen voor de bijleenregeling, en komt dus navenant lager uit met het maximaal belastingvrij aftrekbare hypotheekbedrag.

Klopt dat? Zo ja: redelijkerwijs zouden die 9.000 euro toch moeten terugkomen in de nieuwe hypotheek, kan ik dat dan langs andere weg rechtvaardigen? Alvast zeer bedankt voor jullie inzichten!

Vr gr
Peter
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bijleenregeling: kosten verbetering oude woning

Bericht door M_1 »

Waarom zou die 9000 'redelijkerwijs' moeten terugkomen in je nieuwe hypotheek? Dat zou alleen maar zo zijn als je geld hebt moeten lenen voor de woningverbetering. En dat is hier niet het geval. Het maakt daarbij weinig uit of je bv 5 jaar geleden de woning hebt verbouwd of vlak voordat je de woning hebt verkocht, het is en blijft gewoon verbouwen met eigen geld.
levkabaal
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 22 jun, 2016 2:01 pm

Re: Bijleenregeling: kosten verbetering oude woning

Bericht door levkabaal »

OK, dat is snel en duidelijk.

Voor mij als ondernemer (ZZP in BV) is het raar dat er zo'n scherp onderscheid is in fiscale behandeling tussen de volgorde verbouwen->financieren en de volgorde financieren->verbouwen. Door het geld zelf "voor te schieten" schiet ik mijzelf dus fiscaal in de voet. Had ik eerst een aanvullende hypotheek genomen bij mijn BV voor die 9k dan had dit wel meegelopen in de bijleenregeling.

Maar goed, zo is er wel meer fiscaals tussen hemel en aarde waarvan de logica mij ontgaat. ;-)

Dank in elk geval!
-P
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Bijleenregeling: kosten verbetering oude woning

Bericht door M_1 »

Tja, het gaat er om of je een lening hebt afgesloten voor de verbetering of verwerving van de woning. Als je pas bij de nieuwe woning dat geld gaat lenen, dan heb je dat geld dus niet geleend voor de verbetering of verwerving van de woning, maar voor het weer 'aanvullen' van je spaargeld. En daar is de aftrek niet voor bedoeld.

Er is wel meer vreemd natuurlijk bij de renteaftrek. Bijvoorbeeld dat je aan de ene kant een paar miljoen op de bank kunt hebben, en aan de andere kant dan toch rente kunt aftrekken over de 'noodzakelijke' tonnen voor de hypotheek om een huis te kopen. Maar dat zijn nou eenmaal de grillen van die vermaledijde hypotheekrenteaftrek.
Plaats reactie