Onderhandse lening

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Frans_hypo
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 jun, 2016 10:42 am

Onderhandse lening

Bericht door Frans_hypo »

Twee vragen over een onderhandse lening:
1. Ik, man van in de 50, ga binnenkort samenwonen met mijn vriendin. Gaan ook samenlevingovereenkomst afsluiten hiervoor. Samen hebben we een huis gekocht. Nu breng ik meer middelen in dan zij. Maar we willen het huis 50-50 op onze beider naam zetten. Daartoe willen we een onderhandse lening afsluiten tussen elkaar waarbij zij geld van mij leent zodat het verschil van ingebrachte middelen daarmee gecompenseerd word. Maar zonder dat daarover rent e wordt betaald. Volgens een medewerker van een notaris kantoor kan dat ook in ons geval maar ik twijfel daarover. Wie weet hoe dat precies zit?

2. Het bedrag van de onderhandse lening zou mee moeten fluctueren met de waarde van het huis. Dus stel dat de hoogte van de lening op moment van overdracht huis en dus afsluiten van de lening 50.000 is en dat is precies 25% van de waarde van het huis, dan zou dat in de toekomst ook 25% van de opbrengst van het huis moeten zijn (na aftrek van verkoopkosten). Dus stijgt het huis in waarde dan stijgt het absolute bedrag mee, maar daalt het huis in waarde dan daalt ook het bedrag van de lening in absolute zin mee. Heeft iemand een voorbeeld(contract) waarin je dat kunt vastleggen?

ben benieuwd naar jullie tips en adviezen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Onderhandse lening

Bericht door rambagts »

Dit is echt een zaak voor de notaris
Een gebruikelijk artikel in jullie samenlevingscontract zou kunnen luiden:

Indien door partijen een door hen gezamenlijk te bewonen woning gezamenlijk wordt verkregen, zal de partij die uit eigen middelen meer dan zijn/haar aandeel van de koopsom en de kosten heeft betaald voor het meerdere een vordering hebben op de andere partij. Deze vordering is opeisbaar bij vervreemding van de woning dan wel bij ontbinding van deze overeenkomst.
De vordering zal geen rente dragen.

Notaris kan hier van alles aan toevoegen. Denk hierbij aan verdeling winst/verlies bij verkoop of uitgaan van de relatie, wie de maandelijkse kosten gaat betalen (in welke verhouding?)
Denk vooral ook aan testamenten. Stel dat jij of je vriendin vroegtijdig komt te overlijden.

Als er een woning is- of wordt gekocht is het natuurlijk wel van belang dat jullie alle stukken goed bewaren w.o. bewijzen van bankovermakingen, (extra) aflossingen, kosten grote verbouwingen.
Bij een onverhoopte "vechtscheiding" zal dat van pas komen.

Als je googlet met kreten als - voorbeeld samenlevingscontract- zie je genoeg voorbeelden.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Onderhandse lening

Bericht door M_1 »

Frans_hypo schreef:stijgt het huis in waarde dan stijgt het absolute bedrag mee, maar daalt het huis in waarde dan daalt ook het bedrag van de lening in absolute zin mee.
Dat zijn clausules die je heel goed en precies moet uitwerken. Hoe bepaal je namelijk de waarde als jullie onverhoopt uit elkaar zouden gaan? En op welk moment bepaal je die waarde, als ├®├®n van beiden het huis verlaat of op het moment dat het huis (eventueel) verkocht zou worden?
Frans_hypo
Berichten: 2
Lid geworden op: di 07 jun, 2016 10:42 am

Re: Onderhandse lening

Bericht door Frans_hypo »

Ik ben mij bewust dat je dat goed moet uitwerken. Vandaar ook mijn vraag of mensen daar ervaring mee hebben of voorbeeldcontracten...
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Onderhandse lening

Bericht door webka »

Ik zou meer vertrouwen hebben in een notaris dan reacties op een forum. Maar goed, iedereen is verschillend.
Indien ik niet tevreden ben met een antwoord ben van een professional, of ik heb daar twijfels over, dan ga ik op zoek naar een andere professional. Niet naar het internet.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Onderhandse lening

Bericht door rambagts »

Als je zaken niet goed vast legt kom je bij de rechtbank uit.
Zie hier een voorbeeld. Geprocedeerd tot aan de Hoge Raad die zaak terugverwijst naar Gerechtshof.
En duizenden euro's armer.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... samenwonen
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Onderhandse lening

Bericht door Rense »

Volgens mij is het veel eenvoudiger om de eigendomsverhouding aan te passen aan de financiële inbreng.

Breng jij in het gegeven voorbeeld 50k meer in en dat is 25% van de marktwaarde waarom dan geen eigendomsverhouding van 62,50%-37,50%?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Onderhandse lening

Bericht door rambagts »

Breng jij in het gegeven voorbeeld 50k meer in en dat is 25% van de marktwaarde waarom dan geen eigendomsverhouding van 62,50%-37,50%?
Bij deze verhoudingen zou je vriendin 62,5% van de overdrachtsbelasting moeten betalen als ze het huis van je overneemt (uitkopen)
Als je binnen de bandbreedte 60-40 blijft is dat risico er niet.


De verkrijging bij een verdeling van een gemeenschap tussen samenwoners is onder voorwaarden vrijgesteld van overdrachtsbelasting (zie artikel 15, eerste lid, onderdeel g, van de WBR). Als voorwaarde geldt onder meer dat de gerechtigdheid tot de gemeenschap moet zijn ontstaan door een gezamenlijke verkrijging, waarbij de ene samenwoner is gerechtigd tot ten minste 40% en de andere tot ten hoogste 60%. Aan deze bandbreedte-eis moet direct bij de eerste gezamenlijke verkrijging zijn voldaan.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0033636/2013-06-21/1
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Onderhandse lening

Bericht door Rense »

Tukker, bij de aangegeven verdeling vriest en dooit het gewoon mee. Daalt de waarde dan daalt de onderwaarde in verhouding mee. Stijgt de waarde dan stijgt de overwaarde in verhouding mee.

Rambagts. Wat je zegt klopt maar bij een verdeling van 60/40 moet zij wel 5k meer inbrengen. Terwijl er bij een mogelijke uitkoop een bedrag van 2,5K aan overdrachtsbelasting verschuldigd is. Wat gewenst is laat ik graag bij TS maar de genoemde verdeling is niet perse een slechte keuze. Besparing op mogelijke overdrachtsbelasting tegenover een gegarandeerde extra inbreng is dus niet perse goed of fout.

Daarom eens met Tukker, laat je adviseren door een notaris.
DJH77
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 25 jan, 2015 12:30 pm

Re: Onderhandse lening

Bericht door DJH77 »

Wij hebben dit inderdaad via de notaris geregeld. Is een kwart a4 geworden. Wij hebben er niet voor gekozen om mee te bewegen met de waarde van het huis, maar gewoon een vast bedrag obv meer inleg bij koop huis. M.i. Veel simpeler. Bij verkoop zal mijn partner 50% van het de bedag van de lening in mindering moeten brengen op 50% van de verkoopprijs. Lening is rentevrij
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Onderhandse lening

Bericht door M_1 »

Rense schreef: Rambagts. Wat je zegt klopt maar bij een verdeling van 60/40 moet zij wel 5k meer inbrengen. Terwijl er bij een mogelijke uitkoop een bedrag van 2,5K aan overdrachtsbelasting verschuldigd is. Wat gewenst is laat ik graag bij TS maar de genoemde verdeling is niet perse een slechte keuze.
E├®n van de mogelijkheden die dan bij mij zouden opkomen is in zo'n geval om de verhouding 60-40 te maken en het bedragje dat dan nog over blijft 'gewoon' onderhands te lenen, naar keus met of zonder rente. Maar inderdaad is dit iets waar je ook prima met de notaris kunt bespreken.
Plaats reactie