schenkbelasting

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Powergirl
Berichten: 1
Lid geworden op: za 28 mei, 2016 7:27 pm

schenkbelasting

Bericht door Powergirl »

Mijn man en ik zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
We gaan scheiden, we willen alles in goed overleg doen.
Maar we hebben 1 vraag..
De hypotheek is mijn man als enige contractant al jaren voor het huwelijk aangegaan..ik heb geïnformeerd bij de hypotheekverstrekker het is geen enkel probleem: de hypotheek kan gewoon door blijven lopen en hij kan gewoon in het huis blijven wonen.
Maar we moeten dan nog wel een akte ter verdeling op laten maken zodat ik afstand doe.. Nu is het zo dat het huis nu een onderwaarde heeft van 60.000, dat neemt hij voor lief. nu schijnt er dan nog een staartje aan te zitten, qua schenkbelasting. Stel dat er schenkbelasting betaald moet worden, mag je de helft van de onderwaarde dan tegenover de inboedel, auto, levensverzekering, inboedel etc zetten?.Zodat er niets of vrijwel niets betaald hoeft te worden?
En evt wat nog over zou zijn lenen aan elkaar en daarna kwijtschelden?
Alvast bedankt..
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: schenkbelasting

Bericht door rambagts »

Nu is het zo dat het huis nu een onderwaarde heeft van 60.000, dat neemt hij voor lief. nu schijnt er dan nog een staartje aan te zitten, qua schenkbelasting
Volgens mij niet. zie ook:
http://financieel.infonu.nl/geld/129571 ... iding.html

Restschuld afkopen hoeft niet altijd: rechtbank Midden-Nederland van 9 april 2014
Als er een overwaarde is en een partner blijft in het huis wonen, gaat men er vanuit dat deze een deel van de overwaarde uitbetaalt, maar is dat wel terecht? In een uitspraak van de rechtbank Midden-Nederland van 9 april 2014 speelde een soortgelijke zaak bij een huis met onderwaarde. De rechtbank concludeerde dat de restschuld (alleen op papier) niet opeisbaar was door de bank, dat het huis ook in de toekomst nog in waarde kon stijgen en de partij die het huis verliet niet aan de restschuld hoefde mee te betalen. Opmerkelijk, zeker als de zittende partij een deel van het huis moet herfinancieren.
++
Advocaat die het echtscheidingsconvenant opmaakt kan dit dus op een wijze doen dat er geen fiscale gevolgen ontstaan.
Plaats reactie