Bewoond kopen

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

divgebruik
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 27 apr, 2016 5:31 am

Bewoond kopen

Bericht door divgebruik »

Hallo mensen, ik heb een vraag.

Mijn zoon kan het huis naast ons kopen, zijn huidige huis is reeds verkocht, eind mei moet hij daar uit. Het huis wat hij kan en wil kopen, die naast ons dus, is echter nog bewoond. De bewoonster gaat wel zoeken naar een huurwoning maar dat kan zomaar een half jaar duren. In die periode kan mijn zoon bij ons inwonen en de huidige bewoonster van zijn nieuwe huis gewoon in die woning blijven en hem "huur" betalen.

Hoe zit dat dan: is de aan mijn zoon betaalde huur die de huidige bewoonster betaald in de periode waarin zij daar woont belast? Heeft mijn zoon, ondanks dat hij in die periode niet zelf in dat huis woont, evengoed recht op hypotheekrente aftrek en aftrek van de kosten om het huis te kopen?

Ik lees het graag!
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: Bewoond kopen

Bericht door schakel »

Zolang de zoon niet ingeschreven is op het adres van de nieuw aan te kopen woning zit de woning in Box 3. Dwz: de huuropbrengsten zijn onbelast. Zolang de woning in box 3 zit is er geen hypotheekrenteaftrek mogelijk. Ook de eenmalige kosten mogen niet in aftrek worden genomen. De huurder geniet huurbescherming. M.a.w.: de huurder kan zolang de huur wordt betaald, de woning netjes wordt bewoond e.d. niet aan een termijn gebonden worden van vertrek.

Een optie zou kunnen zijn dat uw zoon de woning gaat bewonen, c.q. zich laat inschrijven op dit adres. De huuropbrengsten kunnen dan onder kamerverhuur vallen (de huurder blijft 1 of 2 kamers bewonen met gebruik van keuken en sanitair). Voor deze kamerverhuur is een maximumgrens van Ôé¼ 5069 vrijgestelde huur op jaarbasis. Als de verhuur valt onder deze kamerverhuurvrijstelling hoeft die niet te worden opgegeven. En uw zoon geniet de hypotheekrenteaftrek als voor hem de woning in Box 1 valt. Lees hier
Het is aan te raden, ook in de situatie van verhuur met kamervrijstelling, een huurcontract op te stellen.
divgebruik
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 27 apr, 2016 5:31 am

Re: Bewoond kopen

Bericht door divgebruik »

Hartelijk dank voor het antwoord, daar kan ik zeker wat mee, top!
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Bewoond kopen

Bericht door webka »

Bank moet wel toestemming geven voor de verhuurr, en die kans acht ik nihil.
DJH77
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 25 jan, 2015 12:30 pm

Re: Bewoond kopen

Bericht door DJH77 »

Is het niet het handigste als de overdrachtsdatum over 6 maanden is en je zoon tot die tijd geen huiseigenaar is?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Bewoond kopen

Bericht door rambagts »

De bewoonster gaat wel zoeken naar een huurwoning maar dat kan zomaar een half jaar duren.
Kun je die woning niet kopen als de bewoonster is vertrokken? Dus over een half jaar?
divgebruik
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 27 apr, 2016 5:31 am

Re: Bewoond kopen

Bericht door divgebruik »

Probleem is dat de hypotheek van zijn huidige woning mee moet en daar kan hij geen half jaar mee wachten, anders krijgt hij geen aflossingsvrij deel meer. Maar hij gaat er gewoon op "papier wonen", lijkt ons de simpelste oplossing.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Bewoond kopen

Bericht door webka »

Aflossingsvrij kan gewoon mee. Indien de woning nu wordt verkocht heeft ie tot 31-12-2017 de tijd om een nieuwe aflossingsvrije hypotheek af te sluiten. Dit hoeft niet eens bij de huidige bank. Dat zal dus geen probleem geven.
Wat wel een probleem gaat geven is het verhuurd kopen, of het pand gaan verhuren. Kort door de bocht: dat kan gewoon niet.
Plaats reactie