Berekening overwaarde onduidelijk

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

sjors81
Berichten: 11
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 2:47 pm

Berekening overwaarde onduidelijk

Bericht door sjors81 »

Namens een familielid de volgende vraag. Deze persoon heeft in 2015 zijn huis verkocht.
Verkoopprijs 152.825
Hypotheek: 120.000
De oorspronkelijke hypotheek bestond uit een aflossingsvrij deel (95.000) en een beleggingsdeel (25.000). Deze laatste is in 2012 op initiatief van de bank omgezet naar een beleggersrekening met een vast rendement van 3%. Dit lijkt natuurlijk in de verste verte niet meer op een belegging maar zo werd het door de bank gecommuniceerd. Reden was dat het einddoel niet meer kon worden bereikt en gezien de crisis werd het verstandig geacht deze hypotheek om te zetten. Deze beleggersrekening had per datum verkoop oude huis een saldo van circa 13.000 euro.

In 2015 is dit huis verkocht en een nieuwe woning voor teruggekocht. Deze woning heeft 175.000 gekocht, bouwdepot van 15.000 euro + de overige kosten/lasten minus de
overwaarde wat resulteert in een nieuwe hypotheek van 162.000 euro.

In hoeverre moet er in de bepaling van de overwaarde rekening worden gehouden met het saldo van de beleggersrekening? Het geld was vrij besteedbaar en niet meer gekoppeld aan de hypotheek. In de aangifte die ik nu voor hem invul heb ik er geen rekening mee gehouden.

In mijn berekening bedraagt de overwaarde 152.825 (deze al volgens de fiscale regels berekend) minus 120.000 = 32.825. Daarnaast twijfel ik nog hoe ik kan bepalen wat de overwaarde is geweest die nu in het huis gestoken is. Ik heb de totale 'kosten' gepakt minus de def. hypotheek (er werd gewerkt met een overbruggingshyp van 34.000 euro). Aan eigen geld is uiteindelijk Ôé¼ 34.000 in het nieuwe huis gestoken. Waardoor we fiscaal geen rekening hoeven te houden met een aftrekbeperking.

Graag jullie advies!
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Berekening overwaarde onduidelijk

Bericht door webka »

Er hoeft geen rekening te worden gehouden met de beleggingswaarde.
De EWR is gelijk aan de opbrengst minus uitstaande hypotheek. Deze wordt verwacht te worden ingebracht in een nieuwe woning, anders geen renteaftrek. Eventuele verkoopkosten kunnen nog in mindering daarop woorden gebracht. Staat overigens ook zeer duidelijk op de website van de belasting uitgelegd.
Plaats reactie