erfenis huis sinds enkele jaren

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

keldorn
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 02 mar, 2015 6:09 pm

erfenis huis sinds enkele jaren

Bericht door keldorn »

Hallo, ik heb een vraag over een geerfd huis.

Ik, mijn broer en zus hebben het huis van mijn ouders sinds enkele jaren geerfd. Nu vraag ik mij af hoe dit correct aangegeven behoort te worden bij de belasting. De huidige situatie is dat mijn broer in het huis woont, ik en mijn zus niet.

De hypotheek en het huis staat nog op de 'ervan van' naam dus juridisch zijn wij alle 3 nog eigenaar zoals ik het begrijp. Het plan is om het huis te verkopen, maar dat wacht voornamelijk op geschikte omstandigheden.

Is het nu de bedoeling dat de WOZ waarde van het huis door 3 gedeeld wordt en wordt aangegeven per persoon, hoe werkt dit?
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: erfenis huis sinds enkele jaren

Bericht door schakel »

Uw broer woont in de geërfde woning. Voor hem valt de woning in box 1: inkomsten uit werk en woning. Hij hoeft zijn deel van de waarde van de woning niet op te geven in box 3. Dit iis voor hem dus voordelig, omdat zijn deel niet belast wordt, terwijl dit wel het geval is wanneer je de woning niet betrekt. U beide geeft uw deel op in box 3. (1/3 deel)
Plaats reactie