uit elkaar

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

creative
Berichten: 2
Lid geworden op: za 21 feb, 2015 11:06 am

uit elkaar

Bericht door creative »

Dag,

ik hoorde iets heel vreemds en hoop dus via dit forum wat meer duidelijkheid te krijgen.

2 mensen zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Ze hebben samen een huis gekocht. Nu gaan ze scheiden. Hij blijft in het huis wonen en zij hoeft niks te hebben, ze vertrekt dus gewoon. Aan de hypotheek verandert niets, die blijft gewoon zoal hij is (en blijft dus op beider namen staan, iets wat mij al vreemd lijkt). Zegt hun advocaat, prima, maar hou er wel rekening mee dat als meneer zijn hypotheek niet gaat / kan afglossen d ebank ook bij mevrouw aan komt kloppen (zelfs dus als ze al gescheiden zijn en ook over bv 10 jaar).

Nu heb ik een aantal vragen:

1) klopt deze redenatie van de advocaat? Ja / Nee.
2) is het niet logischer / of moet dan misschien wel zo, dat bij een echtscheiding de hypotheek altijd opnieuw moet worden afgesloten en in dit geval dan alleen op de naam van de man (want die blijft er wonen)? Zodat op die manier de vrouw niet lager aansprakelijk gesteld kan worden als de man de hypotheek niet kan betalen.
3) ik neem aan dat de vrouw dit kan eisen in de gehele echtscheidingsprocedure.
4) er bestaat natuurlijk de kans dat het salaris van de man te klein is om de hypotheek alleen te kunnen dragen: dat betekend dus dat hij niet alleen in de woning kan blijven wonen en deze dus verkocht dient te worden.

Alvast bedankt voor de informatie.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: uit elkaar

Bericht door M_1 »

1) ja
2) ja, maar vaak is het zo dat de lening niet door 1 van beide kan worden gedragen en dat verkopen ook geen reële optie is. Bijvoorbeeld vanwege restschuld of omdat er geen nieuwe woning te vinden is.
3) Dan is dit dus geen optie en kun je het ook niet afdwingen.
4) zie 2 en 3
schakel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 23 jul, 2009 10:48 am

Re: uit elkaar

Bericht door schakel »

Een bijkomend probleem is de hypotheekrenteaftrek. Beide partners hebben recht op 50% van de aftrek. Mits ieder zijn deel heeft betaald. Als dat niet zo is, gaat de hypotheekrenteaftrek anders.

Na 2 jaar is de aftrek voor de vertrekkende partner niet langer mogelijk. Dit deel van de woning komt in box 3. De blijvende partner heeft slechts recht op 50% aftrek. De vertrekkende partner moet haar deel (50%) opgeven als vermogen, maar mag 50% van de resterende hypothecaire schuld in mindering brengen als schuld box 3.
creative
Berichten: 2
Lid geworden op: za 21 feb, 2015 11:06 am

Re: uit elkaar

Bericht door creative »

Bedankt heren, wist niet dat het zo lastig zou zijn...... en dan had ik nog niet eens gedacht aan de hypotheekrente aftrek.

Ik denk dat ik ga adviseren, mede gezien het feit dat bij wanbetaling mevrouw ook nog aansprakelijk is, toch aan te sturen op verkoop van het huis, dan wel overzetten van de hypotheek.

nogmaals dank.
Gebruikersavatar
Cnorretje
Moderator
Berichten: 1219
Lid geworden op: vr 08 sep, 2006 5:00 pm
Locatie: Regio Waalwijk / Oosterhout

Re: uit elkaar

Bericht door Cnorretje »

Verkoop kan ├®├®n van beide partners wel afdwingen als men het onderling niet eens wordt.

Zie topic: http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopi ... 316#p76316
Plaats reactie