Huisverkopen, belasting over overwaarde betalen?

Hypotheekrenteaftrek, familieleningen, gevolgen relatiebreuk, schenk- en erfbelasting, overdrachtsbelasting.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

wonenisleuk
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 15 feb, 2015 9:36 pm

Huisverkopen, belasting over overwaarde betalen?

Bericht door wonenisleuk »

Hi allemaal,

Ik heb weinig verstand over hypotheken dus misschien stel ik een hele simpele/domme vraag voor jullie. ;-)

Op dit moment ben ik druk aan het overwegen om een appartement te gaan kopen. Omdat ik te weinig geld van de bank krijg om het appartement te kopen doe ik ongeveer 50.000 euro eigen geld gebruiken.

Stel ik ga straks het appartement verkopen. De bank wordt afgelost en ik heb die 50.000 euro weer vrij. Kan ik deze dan weer op mijn spaarrekening zetten of moet ik hierover eerst flink belasting betalen? Of alleen vermogensbelasting (de belasting die ik nu ook al betaal).

Ik hoop dat iemand mij wat meer duidelijkheid kan geven.

Dank! :)
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Huisverkopen, belasting over overwaarde betalen?

Bericht door Jean henri »

Als iemand een woning verkoopt met winst (overwaarde) dan is die overwaarde onbelast.

Wel speelt gelijk de vraag wat de persoon in kwestie vervolgens gaat doen wat betreft woning. Er zijn dan eigenlijk 3 mogelijkheden.

1) Of een woning kopen. In dat geval moet de geraliseerde overwaarde bij de aankoop worden ingebracht om de hypotheek te verlagen. Wordt dat niet gedaan of slechts gedeeltelijk dan is voor het bedrag dat de nieuwe hypotheek niet is verlaagd geen renteaftrek (dit is de bijleenregeling)

2) Iemand kan een woning gaan huren. In dat geval is de gerealiseerde overwaarde belastingvrij. Wel zal deze waarde (voor zover het de vrijstellingsgrens zal overschrijden) fiscaal worden belast in box 3 (vermogens rendemenst heffing)

3) Iemand kan gaan inwonen bij iemand anders. In dat geval zal het afhangen van de samenlevingsvorm (simpel samenwonen / samenwonen als fiscaal partner / trouwen) welk van de bovenstaande 2 antwoorden van toepassing is.
wonenisleuk
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 15 feb, 2015 9:36 pm

Re: Huisverkopen, belasting over overwaarde betalen?

Bericht door wonenisleuk »

Bedankt voor deze duidelijke uitleg. Vermogensbelasting is 1,2 % dus dat valt gelukkig nog mee. Ik dacht namelijk dat je al snel 25 % moest betalen van je winst/overwaarde.
Plaats reactie