Bod huis bij verkoop door bank

De stand van de huizenmarkt en wat gaan de huizenprijzen doen?

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Rotterdam1961
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 04 sep, 2013 8:20 pm

Bod huis bij verkoop door bank

Bericht door Rotterdam1961 »

Hi,

Ik ben bezig met het aankopen van een huis in de mooiste stad van Nederland :D

De makelaar heeft aangegeven dat het huis wordt verkocht door de bank, de huidige eigenaresse kon haar lasten/hypotheekschuld niet meer betalen.

Wat zou in zo'n geval een juist bod zijn voor de bank, maw hoeveel procent onder de vraagprijs zou een bank accepteren als bod. Ik weet dat niet ieder huis het zelfde is, maar heeft iemand hier ervaring mee en
wil wat kennis hier over delen ? De volgende stap is dat het huis in de excecutieverkoop gaat waarbij de bank nog minder zal vangen ...

Thanks for the help!
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Bod huis bij verkoop door bank

Bericht door rambagts »

Ga er maar vanuit dat de bank het pand heeft laten taxeren en dus weet wat het huis zal of kan opbrengen bij executieverkoop (zg executiewaarde).
Ik zou 5-10% boven die executiewaarde bieden. Als je die waarde niet weet kun je maar beter zelf een makelaar vragen om een taxatie uit te voeren en dan maar hopen dat deze laatste taxatie niet te veel afwijkt van taxatie in opdracht door de bank. Als huis niet leeg wordt opgeleverd en je zelf de bewoners eruit moet zetten al dan niet met hulp van een deurwaarder en/of de sterke hand (politie) dan zou ik hier maar niet aan beginnen.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Bod huis bij verkoop door bank

Bericht door rambagts »

Andere rekenwijze is:

Een woning brengt op een veiling op tussen de ca 60% en 85% op van de marktprijs. 85% is mogelijk als de woning voor de veiling bezichtigd kan worden en leeg staat op de dag van de veiling. Woning brengt daarentegen weinig op als woning niet bezichtigd kan worden (bewoners laten niemand binnen) en als woning nog bewoond is op dag van de veilig. In dit laatste geval gaan bieders uit van een worst case scenario (uitgewoond huis). Er zijn voorbeelden bekend dat bewoners alles hadden vernield (keuken gesloopt, badkamer idem, radiatoren weg, stopcontacten verwijderd etc.)
Fer
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 07 jul, 2013 6:29 pm

Re: Bod huis bij verkoop door bank

Bericht door Fer »

Ik zou kijken wat ik aan informatie kon verzamelen.

In ieder geval bij de verkopend makelaar of de bank het taxatierapport opvragen. Daar zal een executiewaarde zijn opgegeven. Indien niet beschikbaar zou ik het pand zelf laten taxeren. Als openingsbod zou ik niet meer dan de executiewaarde bieden, uitgaande dat die rond de 60% zal liggen.

Daarnaast zal in de (onherroepelijke) volmacht van de eigenaar aan de bank om de woning te verkopen een minimumgrens zijn aangeven (waarschijnlijke voornoemde executiewaarde). Zodra het bod daarboven ligt, zal de bank serieus overwegen het bod te aanvaarden. Het gaat hun met name om een snelle verkoop immers en niet om een maximale opbrengst.

Als het zo is dat je bijv. een deel van de aankoop zelf financiert of andere redenen hebt waarom je een aantrekkelijke partij bent om aan te verkopen, zal de bank daar ook mogelijk erg in geinteresseerd zijn. Zij willen immers niet tweemaal een verkooptraject doorlopen omdat een koper ontbindt omdat hij de financiering niet rondkrijgt...
Plaats reactie