testament of samenlevingscontract of...?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Femmie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 05 mar, 2012 7:39 pm

testament of samenlevingscontract of...?

Bericht door Femmie »

Hallo

We zijn bezig met het kopen van een huis. We zijn allebei eerder getrouwd geweest en wonen nu samen in een huurwoning en hebben een zoontje. Nu hebben we geen samenlevingscontract o.i.d. maar nu we een huis gaan kopen lijkt me dat er iets meer op papier moet komen. Wat is dan aan te raden?
Gewoon een samenlevingscontract of is een testament beter? Of is een huwelijk ook een alternatief ? Of praat ik nu over 3 verschillende dingen? Ik weet het allemaal niet, misschien kunnen jullie mij vertellen wat verstandig zou zijn of waar ik heen zou kunnen gaan voor advies?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: testament of samenlevingscontract of...?

Bericht door rambagts »

Als je huwt in gemeenschap van goederen dan wordt alles van jullie samen. Als z'n huwelijk (nog) geen optie is kun je maar beter een samenlevingscontract laten opstellen tezamen met een testament. Vraag vooral ook advies aan een notaris. Een eerste (orienterend) gesprek is meestal gratis.
Femmie
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 05 mar, 2012 7:39 pm

Re: testament of samenlevingscontract of...?

Bericht door Femmie »

Bedankt voor je antwoord. Ik zal eens met een notaris gaan praten. Maar ik heb het idee dat een notaris altijd er altij iets uit wil slepen.
En als je zou trouwen heb je dan ook nog een testament nodig?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: testament of samenlevingscontract of...?

Bericht door rambagts »

En als je zou trouwen heb je dan ook nog een testament nodig?
Zonder testament voorziet de wet in de regels. De erfgenamen zijn dan :
1 echtgenoot of geregistreerd partner en kinderen 2. ouders, broers en zussen 3. grootouders 4. overgrootouders.

Als je hiermee kunt "leven" is er geen testament nodig. Wil je het anders of zijn er andere complicerende factoren (bijv. eerdere huwelijken met kinderen) dan kan een testament wel eens nuttig zijn. Een advies hoef je natuurlijk niet over te nemen. Als je van plan bent om een huis te kopen, heb je altijd een notaris nodig en hij zal mogelijk wel wat korting geven als je transport van je woning, je hypotheek en dat soort zaken wil regelen. Bel een paar notarissen op voor een prijsopgave.
Plaats reactie