Hoe gaat het verder?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

bembi
Berichten: 12
Lid geworden op: di 05 aug, 2014 1:22 pm

Hoe gaat het verder?

Bericht door bembi »

Ik heb een formulier van de makelaar gekregen waarin ik wat dingen in moet vullen om het voorlopige koopcontract op te stellen. Hier in staat onder andere dat we 7 weken zouden krijgen voor de financiering na einde onderhandeling, maar de bijgenoemde datum is precies over 7 weken vanaf nu. Echter vragen wij een starterslening aan en hier staat alleen al 8 weken voor en die kun je pas gaan aanvragen als je het voorlopige koopcontract heb. Kan ik gewoon aangeven dat we meer tijd nodig hebben en dat desnoods de opleveringsdatum verschoven mag worden? We zitten ook met feestdagen waarbij organisaties wellicht gesloten zijn. Daarbij staan voorwaarden die ik heb gestelt er niet bij, zoals dat als de kosten van de bouwkundige keuring boven ... komt we de koop kunnen ontbinden. Moet ik daar nu op inspringen of kan het zijn dat dit straks toch in het voorlopige koopcontract staat? En wat als we een voorlopig koopcontract hebben getekent? Ga je dan zo snel mogelijk naar een notaris om een koopovereenkomst te tekenen? Ik ben echt een controlfreak :roll: en alles wat ik vaag vind probeer ik dan maar zo goed mogelijk uit te zoeken.
klerkje
Berichten: 30
Lid geworden op: di 11 feb, 2014 5:40 pm

Re: Hoe gaat het verder?

Bericht door klerkje »

Het werkt (meestal) zo (algemeen):
De verkoopmakelaar vraagt jullie gegevens op en stelt dan een concept van de koopovereenkomst op. Let op, hoe aardig en vriendelijk de makelaar ook is, hij/zij is in dienst van de verkoper. Niet dat de makelaar dan niet aardig kan zijn, maar hij/zij zal altijd meer de belangen van de verkoper in acht nemen.

Wanneer je akkoord bent tekenen jullie en de verkoper de koopovereenkomst. Daarvan krijg je ook een exemplaar (kan ook een kopie zijn), het origineel gaat naar de gekozen notaris. De notaris zal de akte van levering opmaken. Dat is de akte gebaseerd op de koopovereenkomst. Met die akte word je straks echt eigenaar van de woning.

Specifiek voor jou:
Heb je jouw voorwaarden vooraf doorgegeven aan de makelaar? Ik bedoel dus de termijn voor de ontbindende voorwaarden voor financiering en de ontbindignsmogelijkheid wanneer uit een bouwkundig rapport zou blijken dat het direct noodzakelijk onderhoud boven bedrag x uitkomt?

Zo ja, dan is de makelaar het vergeten mee te nemen of hij/zij is het 'vergeten' :) niks van aantrekken en gewoon jouw voorwaarden doorgeven of eventueel zelf even uitschrijven hoe je het wil hebben. Je moet bedenken dat de. Erover graag zo vlug mogelijk de woning verkocht wil hebben, dus hoe vlugger duidelijkheid hoe fijner. Gevolg: ontbindende voorwaarden worden soms erg krap gezet. Als koper wil je alles goed kunnen regelen dus wil je juist wat meer tijd. Doorgaans wordt niet bijzonder moeilijk gedaan over 1 of 2 weken verschil in termijnen. je kan overigen ook overwegen dat de ontbindende voorwaarden gelden tot 8 weken nadat de koper de koopovereenkomst heeft getekend.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hoe gaat het verder?

Bericht door rambagts »

Kleine aanvulling:

Als koper moet je een notaris doorgeven aan de makelaar. Wat je zou kunnen doen is het koopcontract nog even door je notaris te laten lezen voordat je ondertekent (om te beoordelen of al je voorwaarden goed zijn opgenomen). Sommige notarissen doen dit voor niets als je ook het transport en je hypotheek via deze zelfde notaris laat lopen maar vraag dat voor de zekerheid even na.
bembi
Berichten: 12
Lid geworden op: di 05 aug, 2014 1:22 pm

Re: Hoe gaat het verder?

Bericht door bembi »

Hartstikke bedankt voor de nuttige tips. Nog een vraag voor nu. De makelaar gaf aan dat als je de datum voor de hypotheek niet haalt daar geen consequenties aan zitten zolang je het op tijd meld. Ik vroeg me af of dit echt waar is? We hebben wel 1 week extra gekregen, maar ik ben alsnog bang dat t met de feestdagen niet haalbaar is. Toen stelde hij me dus gerust dat het geen probleem zou zijn als je de datum niet haalt?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hoe gaat het verder?

Bericht door rambagts »

In de praktijk blijkt dat een uiterste datum van fin. voorbehoud nog wel kan worden opgerekt met ├®├®n of twee weken als de koper dit tijdig (dus voor de afloopdatum) schriftelijk aangeeft aan de makelaar (of verkopers) en ook aangeeft waarom er meer tijd nodig is en dus reden vermelden. Makelaars weten ook dat 2e helft december een probleem is bij veel hyp. aanbieders. Probeer 10 weken vast te leggen en laat ook beschrijven dat je zowel een starterslening nodig hebt als een hypotheek. Als koper sta je best wel sterk!
Plaats reactie