koop komende vrijdag - gordijnen afwezig ?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Sjoerd1
Berichten: 52
Lid geworden op: do 17 okt, 2013 12:09 pm

koop komende vrijdag - gordijnen afwezig ?

Bericht door Sjoerd1 »

Komende vrijdag overdracht nieuwe woning.
In de voorlopige koopakte staat duidelijk dat de vitrages en gordijnen achterblijven.

Mocht van de week kijken... missen er een aantal.
Geef aan dat ik die wel wil hebben en dat het zo ook in de akte staat.

Zij geven aan: sorry, zit nu in opslag ... 2-3 weken na overdracht kunnen ze er weer bij en komen ze alsnog.

Ik stel ze in gebreke :

"1) De eerder in de woning aanwezige gordijnen zijn per ongeluk toch ingepakt en staan nu in opslag bij de verkopers. In de voorlopige koopakte stond vermeld dat gordijnrails, gordijnen en vitrage achter zouden blijven in de woning.
Er is mondeling overeengekomen dat deze half november alsnog aan mij gegeven zullen worden. Bij het niet nakomen van deze afspraak zal ik kosten moeten maken voor vervangen en dat zal ik dan wel bij de verkopers aansprakelijk stellen en de kosten verhalen. Ik ga ervanuit dat dit niet nodig zal zijn, maar wil hier wel formeel op wijzen.
"

Hun antwoord... nee, twee weken te kort... uiterlijk 1 december. En mocht ie het om wat voor reden niet lukken dan zeggen ze dat zij zelf voor vervangende gordijnne zorgen.
De woning is verder zorgvuldig gestript.. dus aardige mensen, maar vertrouwen erin ?


Mijn vervolg antwoord:

"Formeel daarop antwoordend:

In de voorlopige koopakte staat duidelijk beschreven dat vitrages en gordijnen achterblijven.
Deze zoals ze er tijdens de bezichtiging ook waren.

Hoewel ik het goed vind dat de afwezige gordijnen (woonkamer en 1e verdieping) pas na 3 weken overhandigd worden vind ik dat wel de maximum termijn.

Ik ga er niet mee akkoord dat bij niet leveren hiervan door jullie andere gordijnen geleverd worden.
Ik zal na die drie weken toch zelf vervangende gordijnen aanschaffen en deze kosten doorberekenen.
Zowel het gordijn op de slaapkamer alsook die in de woonkamer waren op dinsdag 28 oktober niet aanwezig en volgens jullie in opslag.
"


Wat moet ik nu doen?

Ik heb een ingebrekestelling getypt en gemailed.. daarop hebben ze geantwoord.

Moet ik er nog wat mee bij de notaris ? Kan die nog een stukje in depot houden van mijn betaling?
Of loopt dat gewoon op vertrouwen en anders via rechter mochten ze het niet nakomen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: koop komende vrijdag - gordijnen afwezig ?

Bericht door rambagts »

Wat moet ik nu doen?
Even tel. contact opnemen met je notaris
Je zou kunnen overwegen transportdatum uit te stellen tot dat gordijnen zijn teruggeplaatst
Als je zelf gordijnrails en gordijnen zou gaan kopen is er een groot risico dat verkopers niet de nieuwwaarde zullen terugbetalen. Ze hebben immers gebruikte gordijnen achtergelaten. Tweedehandswaarde zal een paar euro zijn.
Ik vrees dat als je die kosten via een civiele procedure bij de rechter wil proberen te innen, de rechter ook niet zal uitgaan van de nieuwwaarde.

Ik zou notaris verzoeken bedrag in depot te houden. Hoog genoeg om druk op de ketel te houden. Notaris kan de opties bespreken met de verkopende partij en e.e.a. uitwerken. Hij zal dit mogelijk niet gratis doen!
Sjoerd1
Berichten: 52
Lid geworden op: do 17 okt, 2013 12:09 pm

Re: koop komende vrijdag - gordijnen afwezig ?

Bericht door Sjoerd1 »

Opgelost:

In het kader van " misschien heeft iemand anders er nog wat aan" de toelichting:

Bij niet leveren van bijvoorbeeld goederen of nog aanwezige problemen heb je drie keuzes

1) overdracht niet door laten gaan,verkopers hebben dan nog 8 dagen om alsnog aan de voorwaarden van levering te voldoen.
Goed pressiemiddel maar ook hard

2) stuk in depot houden.. dat kan alleen waneer BEIDE partijen daarmee akkoord zijn, Je kant dat niet eenzijdige beslissen bij verkoop bestaande woning.

3) overdracht door laten gaan en alleen per (aangetekende of in bijzijn notaris te overhandigen )brief de verkopers in gebreke stellen, tijdpad noemen waarbinnen eea verholpen moet zijn en dat je anders kosten zult verhalen.
Probleem is dat je dat recht dan wel nog moet halen en je case dan voor rechter moet bewijzen.

3a) variant op 3 = Overeenkomst opstellen waarin verkopers tekenen voor gebrek en ook tekenenen voor kosten van vervanging indien niet binnen x termijn geregeld.
Dan ook moet je zelf je recht halen, maar heb je wel meer zekerheid want verkopers hebben dan niet een aangetekende brief gebregen maar een overeenkomst getekend die je dus kunt laten afdwingen.



Zelf uiteindelijk optie 3a gekozen... met als pressie optie 1 , mede omdat 8 dagen uitstellen niet handig was.. dag erna zou de keuken er al uit gesloopt worden.





"Komen het volgende overeen:
1. Gordijnen
In de koopakte is overeengekomen dat de gordijnen boven en beneden in de woning zouden blijven. Deze zijn per abuis door de verkoper in opslag genomen. Verkopers verplichten zich deze uiterlijk binnen 3 weken na overdracht alsnog aan de koper te overhandigen. Mochten zij hier niet toe in staat zijn of de gordijnen niet meer kunnen leveren dan komen we overeen dat na die drie weken de kosten voor vervanging voor rekening van ************


2. Mogelijk probleem met afwatering gedeeld met buurman op nr 12.
Deze waren volgens verkopers op moment van tekenen van de voorlopige koopakte nog niet bekend en zijn een week voor de overdracht aan de koper meegedeeld. Volgens de buurman speelt er nog een probleem met overlopen van de gezamenlijke afvoer van hemelwater. Mogelijk ook een probleem met de ontluchting van de ballen ballon in de tuin van nr 12 doordat de buurman zijn schuur verplaatst heeft en niet voor ontluchting gezorgd heeft van de oorspronkelijke afvoer van de ballenballon in nr 12.
De riolering is door de verkopers al een keer doorgeprikt , daar was toen geen verstopping.
Mochten er nog kosten gemaakt worden of werkzaamheden nodig zijn in verband met het niet goed of onvoldoende doorlopen van de afwatering gedeeld met de buren op nr 12 dan verplichten de verkopers zich om dat voor hun rekening te nemen en zorg te dragen voor een volledig goed werkende afwatering.
Ook als datzelfde euvel zich pas later manifesteert maar hetzelfde probleem betreft. Dit zonder voorbehouden.
Koper verplicht zich om de verkopers op de hoogte te houden van mogelijke problemen op dat gebied en om de verkopers in staat de stellen een eigen offerte te laten maken bij een erkend bedrijf voor eventuele werkzaamheden of inspectie.

Aldus in tweevoud opgemaakt en overeengekomen op 31 oktober 2014 "
Plaats reactie