Voorlopig koopcontract getekend, koper neemt niet af

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

grondverkoper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 28 okt, 2014 6:09 pm

Voorlopig koopcontract getekend, koper neemt niet af

Bericht door grondverkoper »

Ik heb het hele forum doorgespit, maar kan niets vinden wat op mijn zaak lijkt.

Ik heb op 3 juni 2014 een voorlopig koopcontract voor de verkoop van een stuk grond. De koper had tot de 23e juni de tijd om zich te beroepen op het voorbehoud van een financiering, doch hij heeft niets van zich laten horen. Ook de, in het voorlopig koopcontract, vermelde datum van overdracht (4 juli) heeft hij voorbij laten gaan zonder ook maar iets van zich te laten horen.
De makelaar, welke voor mij zou moeten werken, blijkt nu voor de koper te werken en weigert de gegevens van de koper aan mij ter beschikking te stellen. Ik weet dus alleen nog maar de naam van de koper, meer niet.
Af en toe belde de makelaar om mee te delen dat alles wat langer zou duren. Let wel, nimmer een officieel verzoek tot uitstel ontvangen. Ik heb ook nimmer toestemming gegeven tot uitstel.
Ik heb de makelaar regelmatig gewezen op de verplichtingen van de koper en tevens de makelaar attent gemaakt op het feit dat deze niet voor 2 partijen mocht werken. Ik kreeg namelijk het idee dat de makelaar de belangen van de koper veel belangrijker vond dan mijn belangen.

Uiteindelijk, na teveel coulantie van mijn kant en nadat ik het getreineer van de makelaar meer dan zat was, heb ik, via een deurwaarder de koper in gebreke gesteld. Op 25 oktober is de periode van 8 dagen verlopen en staat de koper nu officieel in verzuim. Dit heb ik zowel de makelaar als de koper (die domicilie heeft gekozen bij de makelaar) schriftelijk laten weten.

Het enige dat ik van de koper als antwoord kreeg waren schriftelijke bedreigingen via e-mail (doorgestuurd door makelaar), mondelinge bedreigingen via de telefoon (Koper had kennelijk mijn nummer via de makelaar gekregen) en indirecte bedreigingen via de makelaar. De koper wil mijn adres gegevens van de makelaar zodat hij mij thuis een lesje kan leren. Inmiddels heb ik aangifte gedaan bij de politie, doch omdat de makelaar de gegevens van de koper niet prijs wil geven is het zeer lastig aangifte doen.

De boetebepalingen zijn in gegaan en zijn volgens het voorlopig koopcontract direct opeisbaar.
De notaris alwaar de overdracht zou plaatsvinden heeft echter ook nog niets gehoord van zowel de makelaar als de koper. Het voorlopig koopcontract is bij de notaris aangekomen, doch de 10 % deposit is nimmer ontvangen en de notaris heeft geen idee of ik nu eerst langs de rechter moet voor het opeisen van de boete of dat ze direct zouden mogen uitbetalen. Deze notaris heeft nog nooit zo'n zaak meegemaakt en stond mij schaapachtig aan te kijken toen ik om informatie vroeg.

Het is de meest vreemde zaak welke ik ooit heb meegemaakt. Volgens mij heb ik me aan alle wettelijke bepalingen gehouden en heb ik koper ook alle gelegenheid geboden de financiering rond te krijgen (meer zelfs dan dat ik had hoeven te bieden). Dat de koper er zelf daarna een puinhoop van heeft gemaakt is iets waar ik mij niet voor verantwoordelijk voel.

Vraag is nu: 'Hoe verder ?'

Moet ik langs de rechter om de makelaar te dwingen de gegevens van de koper bekend te stellen ? Ik kan immers niet iemand voor de rechter dagen wanneer ik niet weet wie die persoon precies is. De makelaar heeft alleen de naam op het voorlopig koopcontract vermeld, maar voor de rest niets. Kennelijk was de makelaar bang dat de verkoop buiten haar om zou worden afgehandeld, waardoor ze de commissie zou verliezen. Naar zeggen van de makelaar heeft zij zeer regelmatig contact met de koper en ze geeft aan dat de koper de grond nog altijd wil hebben, maar dat het allemaal wat langer duurt. Mijn vermoeden is dat de koper er een package deal van probeert te maken oftewel hypotheek voor grond en huis ineens regelen i.p.v. eerst de grond aankopen en dan verder kijken. Dat duurt het allemaal wat langer, dat snap ik ook, maar er zijn grenzen.
Mag de notaris de boetes direct uitbetalen of in rekening brengen bij de koper of moet dit immer via een uitspraak van de rechter ?
Nu deze koper niet serieus blijkt te zijn, maar ik dus in een juridisch geschil terecht kom, ben ik ook verplicht de grond vast te houden ? (ik heb immers om nakoming van het contract gevraagd) Of mag ik alsnog verkopen als er een nieuwe koper komt ? Niet verkopen aan een ander levert immers financiële schade op en wettelijk ben ik ook gehouden die zo veel mogelijk te beperken.

Alle tips in deze zijn welkom. Alvast mijn dank.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Voorlopig koopcontract getekend, koper neemt niet af

Bericht door rambagts »

Aannemende dat de makelaar waarover u schrijft het koopcontract heeft opgesteld zou ik zowel de makelaar als de koper aansprakelijk stellen (zo nodig via een civiele procedure voor de rechtbank) . Vraag vooral advies aan uw rechtsbijstandverzekering of aan een advocaat. Als u de grond aan een ander verkoopt voor dezelfde prijs kan het wel eens moeilijker worden de boete op te eisen maar hierover kan de advocaat u wel adviseren. Als u grond aan een ander verkoopt en zaak verder laat rusten zal het wel met een sisser aflopen (koper kan m.i. niet de grond opeisen).
grondverkoper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 28 okt, 2014 6:09 pm

Re: Voorlopig koopcontract getekend, koper neemt niet af

Bericht door grondverkoper »

De makelaar heb ik, gelijkertijd met het versturen van de ingebrekestelling, aansprakelijk gesteld voor de vele fouten welke zij heeft gemaakt bij de afhandeling van dit voorlopig koopcontract. Heb daarin ook meegedeeld dat ik haar aansprakelijk zal houden voor alle schade welke mag ontstaan a.g.v. dat handelen. Dus ook wanneer de koper uiteindelijk niet thuis geeft.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Voorlopig koopcontract getekend, koper neemt niet af

Bericht door webka »

Een koopcontract met alleen een naam?
Dus zonder ID gegevens, geboortedatum, adres e.d.?
Is dat uberhaupt rechtsgeldig?
Is het contract wel door jou en hem getekend en geparafeerd op elke bladzijde?
grondverkoper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 28 okt, 2014 6:09 pm

Re: Voorlopig koopcontract getekend, koper neemt niet af

Bericht door grondverkoper »

Het contract is door de koper ondertekend en op iedere pagina staat van zowel mij als koper een paraaf.
Ben gisteren bij de politie geweest om melding te doen van de bedreiging. De makelaar heeft alle gegevens van de koper, incl ID, ter beschikking gesteld aan de politie. Zij hebben contact gehad met de koper, deze heeft aan hen bevestigd dat hij de koper is. Koper is van mening dat hij geen verplichtingen heeft en dat ik maar dien te wachten, net zolang als het hem goeddunkt (zijn financiering voor zowel grond als te bouwen huis heeft geregeld).
Het voorlopig koopcontract rept met geen woord over een voorwaarde tot verkrijgen van financiering voor bouw van een huis. Het voorlopig koopcontract gaat alleen over de aankoop van grond en meer niet.
Naar zeggen van de politie had de koper eerst ook een financiering voor de grond aangevraagd, heeft toen zijn mening gewijzigd en is vervolgens een huis gaan ontwerpen, taxatie laten maken en wil nu daarvoor de financiering aan gaan vragen. M.a.w. hij heeft de financiering nog steeds niet aangevraagd. Ik weet inmiddels wel de bank waar hij de financiering aan wil vragen, dus zal vandaag contact met hen opnemen.
Tevens liet de makelaar mij weten dat de koper een advocaat in de hand heeft genomen om de in verzuimstelling aan te vechten (danwel te bespreken), dus aan alle kanten laat deze persoon merken dat hij wel degelijk de koper is.

Probleem voor mij is dat ik geen verder uitstel kan dulden. Op basis van het definitief worden van het huurcontract heb ik me vastgelegd aan zakelijke verplichtingen waarbij de opbrengst van deze verkoop benodigd is. De partij waarmee ik de overeenkomst heb gesloten eist nu van mij nakoming oftewel ik moet betalen. Wanneer de koper zich keurig aan alle bepalingen had gehouden was dat voor mij geen probleem geweest, nu is het wel een probleem.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Voorlopig koopcontract getekend, koper neemt niet af

Bericht door rambagts »

U zou advocaat kunnen vragen of een kort geding een optie is gelet op het spoedeisende karakter.
grondverkoper
Berichten: 4
Lid geworden op: di 28 okt, 2014 6:09 pm

Re: Voorlopig koopcontract getekend, koper neemt niet af

Bericht door grondverkoper »

Kun je naleving van een contract eisen per kort geding ?
Zal het navragen..
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Voorlopig koopcontract getekend, koper neemt niet af

Bericht door rambagts »

Volgens mij moet het kunnen als er een spoedeisend belang is. Advocaat kan volgens mij ook rechtbank vragen een dwangsom op te leggen voor elke dag dat koper in gebreke blijft.
Plaats reactie