Passeerdatum onduidelijk

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Starteramsterdam
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 apr, 2014 11:11 am

Passeerdatum onduidelijk

Bericht door Starteramsterdam »

Geachte leden ik ben nieuw op de huizenmarkt en heb een vraag waar ik bij geen partij op dit moment duidelijkheid over kan krijgen.

Ik heb een voorlopig koopcontract getekend voor een nieuwbouwproject waar ik op dit moment nog 4 weken heb om een hypotheek voor af te sluiten. Ik zit vrij krap in mijn budget en wil daarom de hypotheek afsluiten met op dit moment meest gunstige rente. Nu vraagt mijn hypotheekadviseur telkens naar de passeerdatum van de hypotheekakte bij de notaris, omdat desbetreffende geldverstrekker een vrij korte geldigheidsduur heeft van 2 maanden met maximaal verlenging van 2 maanden.
Ik krijg noch bij de makelaar, noch bij de woningbouwvereniging noch bij de bouwer een concrete datum of enige prognose over de passeerdatum en vraag daarom om advies.
Het nieuwbouwproject zal van start gaan bij 70% verkoop wat inmiddels al een maand behaald is en de enige prognose die ik heb is de intentie van de bouwer om mid september 2014 te beginnen met bouwen. Hoe kan ik de passeerdatum inschatten?
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Passeerdatum onduidelijk

Bericht door SimpleMind »

Dat is lastig in te schatten en kan nog makkelijk 6 tot 12 maanden duren. Sterker nog als de makelaar of projectontwikkelaar nog geen concrete planning hebben acht ik de kans binnnen 4 maanden zeer klein... Ik zou heel voorzichtig zijn met je vastleggen op 4 maanden, zeker als het allemaal maar net past.
Starteramsterdam
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 apr, 2014 11:11 am

Re: Passeerdatum onduidelijk

Bericht door Starteramsterdam »

Bedankt voor je reactie. Ik vind het zeer onterecht dat de projectontwikkelaar op zich laat wachten in deze. De verkoopquota is lang gehaald en nu willen ze het liefst wachten tot de kopers ook een finaal akkoord hebben voor hun hypotheek en dat is net waar ik een concrete passeerdatum voor wil hebben.

Als ik het goed begrijp bestaat het risico met deze hypotheek uit: verlopen van geldigheidsduur, veranderingen in hypotheekrente na 4 maanden, niet opnieuw kunnen afsluiten van hypotheek door hogere rente/baanverlies/andere onzekerheden, kosten hypotheker. Er zit ook een bereidstellingsprovisie in, maar geen annuleringskosten. t Zal dus risico afwegen zijn tegenover t afsluiten van een veel duurdere hypotheek met langere geldigheidsduur? Of zie ik iets over het hoofd?
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Passeerdatum onduidelijk

Bericht door Rense »

Welke rente, rentevaste duur heb je dan gekregen en welke risicoklasse (b.v. NHG)?
Starteramsterdam
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 apr, 2014 11:11 am

Re: Passeerdatum onduidelijk

Bericht door Starteramsterdam »

Beste het gaat om een NHG hypotheek met tien jaar vast 3,55%. Lagere rente bij een kortere periode konden we niet krijgen omdat schijnbaar met een toetsrente wordt gerekend.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Passeerdatum onduidelijk

Bericht door Rense »

Gezien je eerdere postings ga ik er even van uit dat we het over de argenta spectrum van de Hypotheker hebben.

Argenta is erg star in zijn voorwaarden en heeft momenteel een lange doorlooptijd. Nu niet de meest ideale aanbieder in deze situatie.

Verkijk je overigens niet op alleen een lage rente. Door de verplichte "dure" overlijdensrisicoverzekering zou het maar zo kunnen zijn dan een aanbieder met 3.7% rente netto toch goedkoper blijkt te zijn!

De hoogste verstrekking krijg je overigens bij 4,01%. Dus opsplitsen naar gedeeltelijk 10 jaar en gedeeltelijk korter (toetsrente 5%) om zodoende op gemiddeld 4,01% uit te komen. Voordeel, hogere verstrekking en lagere maandlast. Wel kijken of e.e.a. past binnen je wensen en mogelijkheden uiteraard.
Starteramsterdam
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 30 apr, 2014 11:11 am

Re: Passeerdatum onduidelijk

Bericht door Starteramsterdam »

Het betreft inderdaad Argenta! Ik ben al vrij laat bezig met de aanvraag (nog 4 weken) maar heb wel alle juiste documenten klaarstaan en expres gewacht om meer duidelijkheid te krijgen over de passeerdatum. Ik heb afgesproken volgende week maandag de knoop door te hakken.
De volgende aanbieders heb ik samen met de adviseur overwogen:
Argenta 3,55% 10 jaar, 208000Ôé¼, max 4 maanden geldig
Abn Amro 3,8% 10 jaar, 202000Ôé¼, max 9 maanden

Het gaat helaas niet lukken 4% te nemen omdat ik een maximaal bedrag nodig heb waarbij 202000 een beetje de ondergrens is. Florius was ook in beeld met 3,6% maar met de voorwaarde dat je van te voren aangeeft wanneer je gaat passeren is afgeraden door de adviseur.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Passeerdatum onduidelijk

Bericht door Rense »

Bij 4,01% kan je in jouw situatie circa Ôé¼ 204.500 lenen. Meer dus dan bij 3,8%!

Hierbij kun je kiezen voor meer zekerheid (gedeelte bv 20jaar vast) of lagere maandlast (gedeelte bv variabel).

Alle geldverstrekkers zijn dus mogelijk.

Kijk ook eens naar Aegon of Florius 12. Goede rente en voorwaarden en offerte 1 jaar geldig.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Passeerdatum onduidelijk

Bericht door rambagts »

Riham

Je reageert op een half jaar oude posting.
Hoofdelijke aansprakelijkheid zonder mede eigenaar te zijn is een waardeloos advies.
(wat als er tijdens de bouw ruzie ontstaat en de verkering uitgaat?)
Plaats reactie