Is er een notaris in de zaal ?

Vragen en discussies over notarissen, aktes en contracten.

Moderators: Cnorretje, Jean henri, SimpleMind, Tukker, webka

Is er een notaris in de zaal ?

Berichtdoor Dikkie Dik » wo 15 feb, 2017 10:36 am

Ik heb net besproken in een ander deel van dit forum dat ik een deel van het perceel wil afsplitsen om dat deel met opstal te kunnen verhuren. De hypotheek is geen probleem, die is nu 55% van de martkwaarde. Na de splitsing is dat ongeveer 60% denk ik. Wat Tukker omschrijft is dat :".. toestemming van de bank te vragen het stuk grond + opstal te splitsen van het resterende onroerend goed zonder aflossingsverplichting. Er dient dus gedeeltelijk royement te worden verleend uit de hypotheek, hetgeen uiteindelijk via de notaris wordt geregeld.." .

In de akte staat 'woning met opstallen' , niet elk gebouw is benoemd. Bovendien is [ met medeweten van de bank] bijna alles afgebroken en nieuw gebouwd, afgezien de schuur waar het om gaat.
Wat is de goedkoopste optie ? Ik splits het perceel via internet á € 90. Er wordt niets apart verkocht, dus verdere kosten zijn er niet. Bij verkoop verkoop ik het als één geheel en wordt het weer één perceel. Kan dit met een annex bij de hypotheekakte, of moet er een compleet nieuwe hypotheekakte komen ?
Dikkie Dik

Re: Is er een notaris in de zaal ?

Berichtdoor Tukker » wo 15 feb, 2017 10:47 am

Ben geen notaris, maar dit heeft alleen betrekking op de hypotheekakte, dus niet op je eigendom. Bel even met je eigen notaris m.b.t. procedure en kosten, een kortere en betere klap dan op een internetforum. Die notaris kent je dossier.
Tukker

Berichtdoor Dikkie Dik » wo 15 feb, 2017 11:00 am

@Tukker. De notaris is overleden. Er zijn twee nieuwe notarissen in de stad. Zal een notaris mij standaard de goedkoopste mogelijkheid aanbieden?
Dikkie Dik

Berichtdoor Tukker » wo 15 feb, 2017 12:41 pm

Tja, wat is het goedkoopste, gewoon uitleggen en je hoort wel wat het kost (en hoe het gaat). De meeste notarissen bieden ook nog een service voor een gratis 1e gesprek, gewoon bellen.
Tukker

Berichtdoor M_1 » wo 15 feb, 2017 7:56 pm

Eerste stap die de notaris zal nemen is kijken nog andere belanghebbenden zijn. En dan komt hij dus weer terecht bij de hypotheekbank... Zonder toestemming van de bank zal hij verder niets ondernemen
M_1

Berichtdoor henklubbers » wo 13 sep, 2017 6:13 pm

Ik denk dat het toch wel heel erg kort door de bocht is. Ik ben bang dat voor ontslag de hypotheekverstrekker de nieuwe marktwaarde aangetoond wil hebben middels een taxatierapport, ik zou inderdaad eerst contact opnemen met de hypotheekverstrekker.
henklubbers

Berichtdoor SimpleMind » do 14 sep, 2017 10:25 am

@henklubbers: Dat de geldvertrekker toestemming moet geven staat ook al in de vraag stelling. Onderwerp waar TS naar verwijst is: http://www.hypotheken-forum.nl/viewtopic.php?f=11&t=14650&p=82282&hilit=toestemming+bank+vragen+grond+opstal+splitsen. Daar is het taxatierapport ook al benoemd. Deze vraag gaat juist over het deel dat via de notaris loopt.
SimpleMind

Keer terug naar Notaris