Koper vraagt geld terug door houtworm. Wat moet ik doen?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

JMRODRIGUEZ
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 21 sep, 2011 4:35 pm

Koper vraagt geld terug door houtworm. Wat moet ik doen?

Bericht door JMRODRIGUEZ »

Ik heb afgelopen augustus mijn huis verkocht. Het gaat om een huis van circa 70 jaar oud, waarvan de (onder)vloer van hout is.
Het probleem is dus dat ik een paar weken terug een e-mail kreeg van de kopers, dat zij houtwormen in de vloer van de woonkamer hadden ontdekt.

Zij hebben voor de verkoop een bouwtechnische keuring laten doen. Daarin werd dit probleem niet geconstateerd. Zij eisen nu dus 5.000 euro van ons, aangezien dit niet van te voren door ons is aangegeven.

Onze argumenten zijn:
- Dat wij simpelweg niet op de hoogte waren van dit probleem en dat dit dus niet met voorbedachte rade is gedaan. De vloer is 4 jaar geleden vervangen en ons is toen niets gemeld.
- Dat dit bij de bouwtechnische keuring geconstateerd had kunnen worden.
- Het betreft een oud huis en dat dit het risico is van een dergelijk huis kopen.


De argumenten van de kopers zijn:
- De vloer is zodanig aangetast dat het niet meer de feitelijke eigenschappen bezit die nodig zijn bij normaal gebruik als woonhuis.
- Dat de vloer onder de woonkamer zonder schade niet te inspecteren was, aangezien in het aanwezige parket geen inspectieluik is gemaakt. Bovendien argumenteren zij dat noch bij het belopen van de vloer noch na inspectie van het gedeelte van de vloer wat wel bereikbaar was, er indicaties zijn geweest dat het onder de woonkamer niet in orde zou zijn.


De kopers zijn van plan om naar de rechtbank te stappen als wij de 5.000 euro niet vergoeden.

Ik ben dus op zoek naar advies.
Hebben jullie wel eens eerder zoiets meegemaakt? Zo ja, wat is er toen gebeurd?
Zijn wij hiervoor aansprakelijk? Zouden wij een mogelijke rechtzaak winnen of niet?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

J.M. Rodriguez
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Koper vraagt geld terug door houtworm. Wat moet ik doen?

Bericht door rambagts »

Zo te lezen sta je er sterk voor als het tot een rechtszaak komt. Ik neem aan dat je geen rechtsbijstandverzekering hebt anders had je daar wel advies gevraagd.
Ik zou de aanval kiezen:
Laat een advocaat een brief sturen aan de kopers met opsomming van de feiten en conclusie dat verkoper niets te verwijten is en dat een eventuele rechtszaak met vertrouwen tegemoet wordt gezien. Dit zal of kan de kopers mogelijk afschrikken. Uurtje werk voor advocaat en een paar honderd euro kosten. Als je hiermee een rechtszaak kunt voorkomen ben je goedkoper uit moet je maar denken en als het onverhoopt wel tot een rechtszaak komt, dan heb je al een ingewerkte advocaat.
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Koper vraagt geld terug door houtworm. Wat moet ik doen?

Bericht door Jean henri »

Ik sluit me aan bij de reactie van Rambagts.

Tevens valt op te merken dat het ontbreken van een insepctieluik geen grond is om aansprakelijk te stellen.

Immers hebben ze het besluit genomen tot koop over te gaan met de wetenschap dat een deel van de vloer niet was geinspecteerd.

succes
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: Koper vraagt geld terug door houtworm. Wat moet ik doen?

Bericht door pault »

Als je de woning verkocht hebt via een makelaar, zou ik deze om advies vragen.
DIe heeft vermoedelijk wel een standaardbrief waarmee aansprakelijkheid kan worden afgewezen.

tevens is van belang wat er in de koopakte staat. Als daarin aangegeven wordt dat het een oudere woning betreft is dat ook handig. vaak staat er ook in dat de woning gekocht wordt met alle zichtbare en onzichtbare gebreken en dat risico voor koper is.

koper stelt nu dat door de houtworm de woning niet geschikt is voor bewoning (zgn. non-conformiteit). Dat is maar de vraag, je hebt er zelf natuurlijk prima gewoond, dus ook met houtworm in de vloer blijkbaar goed bewoonbaar.

Koper zal zich hier wel op blijven beroepen. Als weerwoord zou ik aanvoeren dat de woning ondanks de houtworm gewoon bewoonbaar is.

Hoofdregel is dat verkoper bekende gebreken moet melden, maar dat koper ook de woning zelf moet onderzoeken.
Als je weet had van de houtworm, had je dat moeten melden. Wist je dat niet, dan kun je het ook niet melden en valt je weinig te verwijten.

Middels het bouwkundige onderzoek heeft koper op zich voldaan aan zijn onderzoeksplicht. In dat onderzoek staat waarschijnlijk dat niet onder de vloer gekeken kon worden, koper heeft m.i. dus zelf bewust het risico genomen om te kopen, terwijl hij de vloer niet onderzocht heeft.

Zou koper iets willen, dan moet hij aantoonbaar maken dat jij op de hoogte was van de houtworm, dus dat je zaken verzwegen hebt.

succes.

pault
Plaats reactie