redelijk courtage voor aankoopmakelaar?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

baldert
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 16 jun, 2010 9:44 am

redelijk courtage voor aankoopmakelaar?

Bericht door baldert »

Hallo,
ik ben alweer een tijdje bezig met een huis, maar het lijkt erop dat we het niet eens gaan worden over de prijs. Ik zit er nu aan te denken om toch een aankoopmakelaar in te schakelen en vraag me af wat nu een redelijk courtage is.

In mijn geval is het alleen nog maar een kwestie van de maximale prijs bepalen. De aankoopmakelaar zal dus maar 1x een bezichtiging hoeven te doen (of niet eens?), de zoektocht is namelijk al gedaan. Ik vind het daarom alleszins redelijk dat ik niet de volledige courtage hoef te betalen. Wat is reeel om te verwachten/vragen/voor te stellen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: redelijk courtage voor aankoopmakelaar?

Bericht door rambagts »

Baldert,
Ik vrees, omdat je zelf al paar keer contact hebt gehad met verkopend makelaar en al geboden hebt op een woning, het te laat is om nu nog een aankoopmakelaar in de hand te nemen. Je hebt het gras al voor zijn voeten weggemaaid en dat word je natuurlijk niet in dank afgenomen. Ik zou zeggen: bel een paar aankoopmakelaars op en vertel hen hoe de zaak er bij staat, wat je zelf al hebt gedaan en wat je van hen verwacht. Ik denk niet dat je er eentje vindt die minder vraagt dan 1000 euro maar je weet nooit. Het zijn immers slappe tijden!!
baldert
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 16 jun, 2010 9:44 am

Re: redelijk courtage voor aankoopmakelaar?

Bericht door baldert »

Rambragts,
kun je dat toelichten? Ik snap niet helemaal waarom het nu te laat is. Ik wil de aankoopmakelaar vooral "gebruiken" om een realistische waarde van de woning vast te stellen, het bieden wil ik daarna eventueel nog wel zelf doen.
Een andere optie is om een taxatie te laten doen van het huis, in het meest ongunstige geval dat er geen koop komt ben ik 400 euro kwijt (maar heb ik wel een leuk rapport!)
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: redelijk courtage voor aankoopmakelaar?

Bericht door rambagts »

Het is gebruikelijk een aankoopmakelaar in te schakelen vanaf het begin van het traject en niet halverwege het proces als je zelf al hebt onderhandeld.Zijn onderhandelingspositie is dan wat verzwakt.
Als je nu alsnog een aankoopmakelaar inzet loop je het risico dat verkopend makelaar gaat denken dat je wel die woning wel heel erg graag wilt hebben en hij zal dan mogelijk niet zo snel verder willen zakken met de prijs. Dit laatste risico loop je ook als je een taxatie zou laten uitvoeren.
Stel dat taxatierapport hogere waarde vermeldt dan je laatste bod. Dan hou je natuurlijk je mond dicht en dan weet de verkopend makelaar genoeg.
Stel lager bedrag: Verkopend makelaar zal dan kunnen denken dat je de taxateur wat heb beinvloed maar hij kan zich er ook niets van aantrekken en wil misschien nog wel langer wachten tot er een koper komt die meer biedt. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Je hebt (m.u.v. de kosten) weinig te verliezen. Als je een aankoopmakelaar overweegt vraag dan goed na hoeveel hij rekent als koop niet doorgaat en als dat veel is, is een taxatierapport waarschijnlijk goedkoper. Als je taxatie wenst bel dan een paar makelaars op (vertel reden) en vraag naar de prijs. Mogelijk vind je een taxateur die minder rekent dan 400.
baldert
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 16 jun, 2010 9:44 am

Re: redelijk courtage voor aankoopmakelaar?

Bericht door baldert »

Hoi rambagts,
bedankt voor het uitgebreide antwoord. Het ligt dus toch iets minder simpel dan ik in gedachten had.
Onze argumenten voor ons lage bod worden nu afgewimpeld door de verkopende makelaar zonder er op in te gaan (hij ontkent het niet, maar komt niet met tegenargumenten). De gedachte achter het inschakelen van een aankoopmakelaar was dat de verkopende makelaar wel gevoelig voor een NVM makelaar zou zijn. Ik wil tegelijkertijd ook graag weten of het reeel is wat ik qua eindprijs in gedachten heb of dat ik onterecht veel te laag zit.
Een aankoopmakelaar in de arm nemen kan ook averechts werken zoals jij schrijft.

De prijs van 400 euro voor het taxatierapport geldt voor een makelaar die ik op aanraden van kennissen heb benaderd. Taxatierapport kost E285 of 1,25 promile van de koopsom + eventueel 60 euro voor NWWI opmaak + BTW. Ik betaal met liefde een paar tientjes meer voor goede service en een betrouwbaar rapport.

Misschien moeten we het toch maar even laten rusten. We zijn op dit moment de enige serieus geinteresseerden en we hebben geen haast, de verkoper wel. Waarschijnlijk zal de prijs uiteindelijk toch omlaag gaan.
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: redelijk courtage voor aankoopmakelaar?

Bericht door rambagts »

Even laten rusten lijkt me een goede oplossing. Het is gebruikelijk dat makelaar en verkoper(s) een vraagprijs en een uiterste verkoopprijs overeenkomen waaraan ze dan een paar maanden vasthouden. Na verloop van tijd zullen lagere biedingen mogelijk wat gemakkelijker uit te onderhandelen zijn dan kort na plaatsing van "te koop" bord. Een onderdeel van de strategie is natuurlijk ook het aantal kijkers (m.a.w. veel of nauwelijks belangstelling) en dat kan na enige tijd ook leiden tot nieuwe inzichten (verlaging van de prijs). Een belangrijk punt is natuurlijk ook de haast die een verkoper heeft. Leegstand kost immers veel geld. Daarentegen: als verkopers in scheiding liggen en 1 partner houdt vast aan hogere prijs dan valt er helaas ook weinig te onderhandelen.

Je zou makelaar kunnen bellen met de mededeling dat je mogelijk geinteresseerd blijft maar dat je zijn prijs helaas niet kan betalen. Mogelijk dat hij je t.z.t. terugbelt. Dan kun je weer verder kijken en eventueel alsnog een taxatie of aankoopmakelaar regelen.
baldert
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 16 jun, 2010 9:44 am

Re: redelijk courtage voor aankoopmakelaar?

Bericht door baldert »

rambagts schreef:Een belangrijk punt is natuurlijk ook de haast die een verkoper heeft. Leegstand kost immers veel geld.
De verkopers hebben haast vanwege de dubbele lasten die binnenkort beginnen te tikken, maar kost dat wel echt veel geld?
Stel dat de lasten (hypotheek/gwl/gem.heffingen etc) 1000 euro per maand zijn, en ik biedt 12.000 onder het uiterste bod. Dan kunnen de verkopers toch nog 12 maanden wachten op een ander bod zonder er op achteruit te gaan? Of zie ik dat helemaal verkeerd?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: redelijk courtage voor aankoopmakelaar?

Bericht door rambagts »

De verkopers hopen wellicht dat er binnenkort een andere koper komt die 6000 of nog meer biedt boven jouw uiterste bod. Als je dit huis pers├® wil hebben zou ik 4000-6000 meer bieden of gewoon afwachten met risico dat huis aan je neus voorbij gaat. Een 4000 hoger bod kost je 240 euro aan KK, ca 40 euro hogere afsluitprovisie hypotheek en 30 jaar lang een hogere rente van ongeveer netto 10 per maand. Je kunt natuurlijk ook het geluk hebben dat makelaar over paar weken of maanden met hangende pootjes aan de telefoon hangt maar daar zou ik niet te veel op rekenen.
baldert
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 16 jun, 2010 9:44 am

Re: redelijk courtage voor aankoopmakelaar?

Bericht door baldert »

rambagts schreef:De verkopers hopen wellicht dat er binnenkort een andere koper komt die 6000 of nog meer biedt boven jouw uiterste bod. Als je dit huis pers├® wil hebben zou ik 4000-6000 meer bieden of gewoon afwachten met risico dat huis aan je neus voorbij gaat. Een 4000 hoger bod kost je 240 euro aan KK, ca 40 euro hogere afsluitprovisie hypotheek en 30 jaar lang een hogere rente van ongeveer netto 10 per maand. Je kunt natuurlijk ook het geluk hebben dat makelaar over paar weken of maanden met hangende pootjes aan de telefoon hangt maar daar zou ik niet te veel op rekenen.
Als het om 4-6 duizend euro ging dan zou ik er niet alsnog een aankoopmakelaar bij halen hoor :)
Ik zit ook nog niet op mijn uiterste bod (anders heeft een aankoopmakelaar wederom niet heel veel zin meer), maar we zitten veel te ver uit elkaar en de verkopers willen geen strobreed toegeven, ondanks alle argumenten.
Plaats reactie