NO CURE NO PAY

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Nanie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 apr, 2009 8:58 am

NO CURE NO PAY

Bericht door Nanie »

Beste forumlezers,

In 2005 heb ik mijn appartement te koop gezet bij een nieuw gevestigde makelaar bij mij in de buurt. Daar hij op basis van no cure no pay handelt zouden er voor mij geen kosten aan verbonden zijn, echter wilde hij wel de tijd krijgen om het appartement te verkopen. Logisch .. vond ik ook. Hij had een mooi marketingplan en ik dacht appeltje eitje. Echter 3 jaar later (we spreken Maart 2008) en 1 bezichtiging verder, heb ik hem een email gestuurd dat we er maar mee moeten ophouden. Ik kreeg mijn akte van eigendom terug en..... een rekening van 473 euro.

Huh? :? dat was een complete verrassing. Ik heb hem daarover aangesproken en hij zei dat ik daar zelf voor getekend had want het was punt 8 in het contract. Bij intrekking is men 350 ex btw verschuldigd.
Kennelijk heb ik dat niet gelezen (ja erg dom), omdat no cure no pay betekent:geen oplossing geen betaling.
Daar was ik kennelijk erg op gefocused.
Verleden jaar Maart had ik geen zin om even 500 euro op te hoesten en heb gezegd om het maar even in de verkoop te laten.
Echter nu wil ik wel graag verkopen en ben nu met een NVM makelaar in zee gegaan, en komt de "oude" makelaar :twisted: weer met zijn rekening. Ik vind dat zijn dienstverlening ver onder de maat is, zoniet knudde.
Ik moest zelf foto's maken van mijn huis. Ik heb er de ballen verstand van hoe je goede foto's moet maken van het interieur van een huis. In alle lokale sufferdjes zie ik advertenties van makelaars behalve van hem.
Dus 4 jaar te koop. 1 bezichtiging. Het regelmatige overleg met mij volgens zijn marketingplan bestond uit de mededeling dat hij of... vader was geworden.. of ... dat hij met vakantie ging.
Kortom ik voel mij misleid door hem.
Hoe kan het dat hij daar mee adverteert terwijl je wel degelijk moet betalen. Kortom ik wil weten wat dit nu eigenlijk betekent in makelaarsland. In feite dient hij betaalt te worden bij een bevredigende dienstverlening.
Ook zijn inspanningverplichting .... zie ik niet
Wie o wie kan mij advies geven hierover. Ik zie trouwens steeds meer makelaars met een no cure pay. (ik vind het misleiding)

mvg
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: NO CURE NO PAY

Bericht door pault »

tja, je hebt wel die opdracht tot dienstverlening getekend en dat is gewoon een geldige overeenkomst.

je hebt evt een kans als de makelaar is aangesloten bij een makelaarsorganisatie (NVM, LMV of VBO) en je kunt ergens zwart op wit vinden dat hij klanten werft met de slogan 'no cure no pay' .
Dan zou je bij de geschillencommissie van die makelaarsorganisatie de klacht voor kunnen leggen.

Anders ben je gewoon dat geld kwijt. Hopelijk dan een leerzame les voor de toekomst dat je niemand op zijn blauwe ogen moet geloven, zeker niet van die vrije jongens die maar wat aanklooien met een 'marketingplan''. Altijd goed lezen voordat je je handtekening onder contracten zet zomaar!

pault
Nanie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 apr, 2009 8:58 am

Re: NO CURE NO PAY

Bericht door Nanie »

Bedankt voor je reactie.

Dan nog vind ik dat een makelaar verantwoording moet afleggen voor zijn No cure no pay. Want rock-bottom moet je dus wel betalen. Ik heb vandaag gebeld en hij wilde eigenlijk nergens over praten, want hij volgt zijn contract. Dus dat klanten ontevreden weggaan boeit hem niet. Totdat ik zei dat mond-op-mond reclame nogal slecht zou kunnen uitpakken. Kennelijk is voor hem een huis dat 4 jaar in de verkoop staat niet raar.

Maar ..... wat is no cure no pay in makelaarsland. Dit heeft namelijk een bepaalde betekenis
Gebruikersavatar
Treasa
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 18 apr, 2008 8:49 pm

Re: NO CURE NO PAY

Bericht door Treasa »

Maar ..... wat is no cure no pay in makelaarsland. Dit heeft namelijk een bepaalde betekenis
want het was punt 8 in het contract. Bij intrekking is men 350 ex btw verschuldigd.
Bepaalde betekenis, zolang je niet een contract ondertekend waarin kosten staan vermeld.
(ja erg dom),
Ach, les voor een volgende keer... :oops: :roll:

Maar is de desbetreffende makelaar nou aangesloten bij een club zoals bv NVM of VBO?
Anders zou je daar eens je licht op kunnen steken.
Of juridisch advies vragen bij rechtsbijstand, juridisch loket, advocaat ofzo.

Overigens betekend bij mijn aankoopmakelaar echt no cure, no pay.
In praktijk ondervonden, al had ik dat toen liever niet gehad.
Nanie
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 08 apr, 2009 8:58 am

Re: NO CURE NO PAY

Bericht door Nanie »

Aangesloten bij VBO, die heb ik ook een mail gestuurd. Nooit antwoord gekregen.

Dit is inderdaad een hele goede les.
Bas500
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 26 jan, 2009 11:32 pm

Re: NO CURE NO PAY

Bericht door Bas500 »

Lijkt me een luie makelaar of beter een makelaar die van begin af aan uit was op artikel 8.

Zou een eind aan gemaakt moeten kunnen worden, en doordat het huis niet verkocht is -wat in 2005 redelijkerwijs in 1 jaar had moeten lukken- ben je nu in de huidige malaise ver van huis of beter gezegd ver van je vraagprijs.
Een schadevergoeding lijkt me wel op z'n plaats in plaats van een rekening!
Plaats reactie