niet alle sleutels bij de overdacht

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Loeszie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 25 mei, 2008 8:39 pm

niet alle sleutels bij de overdacht

Bericht door Loeszie »

A.s woensdag gaan we naar de notaris voor de overdracht en de levering van onze nieuwe woning. Nu vertelde de verkoopmakelaar dat we maar 2 setjes sleutels (1 van de makelaar en 1 van de aannemer) krijgen want het 3e setje hebben de vorige eigenaren in hun bezit en ze zijn op vakantie. Ze komen over 2 weken terug, maar dan zijn wij met vakantie. Ik vind het eigenlijk maar een raar verhaal, je koopt een huis van 2,5 ton en je krijgt niet eens alle sleutels?? Voor hetzelfde geld halen ze ons huis leeg als we op vakantie gaan. Het gaat om een nieuwbouwwoning met speciale sleutels en gloednieuwe sloten...moeten we het dan maar allemaal vervangen?

Wat nu?
meerdre
Berichten: 110
Lid geworden op: di 18 mar, 2008 2:32 pm

Re: niet alle sleutels bij de overdacht

Bericht door meerdre »

Ik zou zoiezo alle sloten vervangen. Wie zegt dat een vage kennis niet nog een setje sleutels heeft....
Loeszie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 25 mei, 2008 8:39 pm

Re: niet alle sleutels bij de overdacht

Bericht door Loeszie »

We hebben de makelaar laten weten dat we alle sloten laten vervangen en de rekening sturen naar de verkoper.
Gebruikersavatar
MaaikeB
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 20 feb, 2008 5:27 pm

Re: niet alle sleutels bij de overdacht

Bericht door MaaikeB »

Zelf ben ik ook van het type "altijd alle sloten vervangen", maar ik kan me er wel wat bij voorstellen als het speciale sloten zijn dat je dat niet wilt.

Ik heb al mijn sloten laten vervangen en alle sleutels zijn nu geregistreerd. Dat betekent dat een toekomstige koper een pasje krijgt dat nodig is om sleutels bij te laten maken. Op het pasje staat ook hoeveel er al in omloop zijn.

Daarentegen zal er altijd wel een slotenmaker zijn die zo'n sleutel illegaal voor je bij kan en wil maken, dus 100% waterdicht is het niet. Dat is alleen vervangen.
Je hoeft natuurlijk alleen de cilinders te vervangen. Niet alle sloten.

Persoonlijk vind ik het vervangen van sloten er zo bijhoren dat ik het niet op de verkopers zou verhalen.

Laat anders iemand de set sleutels voor je in ontvangst nemen. Meldt ook je vakantie aan bij de politie, vaak is er wel een soort preventieproject waarbij ze je woning extra in de gaten houden. Zeker als je net verhuisd bent geen overbodige luxe.
Loeszie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 25 mei, 2008 8:39 pm

Re: niet alle sleutels bij de overdacht

Bericht door Loeszie »

@Tukker, op zich heb je gelijk maar het betreft een nieuwbouwwoning die bij oplevering aan ons verkocht is. In het contract staat duidelijk dat er drie sets sleutels zijn. 1 is erbij de aannemer omdat er nog wat dingen van het proces verbaal geregeld moeten worden. Dit staat ook zwart op wit. De derde set is nog bij de verkopende partij en die zijn pas over 2 weken terug van vakantie. De makelaar heeft een volmacht om de overdracht te doen. We willen dan ook drie sets sleutels krijgen. Dat kan dus niet dus vandaar dat we alle sloten laten vervangen op de kosten van de verkoper. Je neemt die toch niet mee op vakantie?? Ze wist al 2 maanden geleden dat de overdracht deze week zou plaatsvinden. Gewoon stom van haar.

Normaal gesproken zouden we het zelf betalen maar de verkoper heeft ons op diverse manieren tegengewerkt dus nu is het gewoon pech voor haar. Maar dat terzijde.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: niet alle sleutels bij de overdacht

Bericht door Steven »

Gewoon vervangen en de kosten met de koopprijs door de notaris laten verrekenen. De verkoper levert wanprestatie door niet alle sleutels in te leveren op de dag van overdracht.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: niet alle sleutels bij de overdacht

Bericht door M_1 »

Ik begrijp trouwens niet hoe er bij een nieuwbouwwoning een verkopende partij kan zijn die de sleutels zou hebben. Je hebt bij nieuwbouw toch in de regel niet echt met een vorige eigenaar te maken, behalve eventueel een projectontwikkelaar o.i.d.? En die zal toch niet zo amateuristisch zijn om als kantoor op vakantie te gaan en dan ook nog de sleutels mee te nemen? Of zie ik dat verkeerd?
Loeszie
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 25 mei, 2008 8:39 pm

Re: niet alle sleutels bij de overdacht

Bericht door Loeszie »

De vorige eigenaar heeft 2 jaar geleden de woning ekocht, bij de oplevering heeft ze het doorverkocht zonder er zelf gewoond te hebben.
Plaats reactie