kopers zien af van ons huis

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

casper
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 jun, 2008 2:56 pm

kopers zien af van ons huis

Bericht door casper »

Het is een beetje een lang verhaal dus ik zal proberen kort en krachtig te blijven.

In april 2008 hebben wij onder voorbehoud van financiering ons huis verkocht aan twee personen. Voorlopig koopcontract is getekend en na tot 2 keer toe de ontbindende voorwaarden te hebben verlengd bleek dus dat zij de hypotheek niet rondkregen (rabobank) en is ons huis weer opnieuw in de verkoop gekomen. Dat de Rabobank hun geen hypotheek wilde verstrekken begreep hun hypotheekadviseur niet en ons huis is dus ook in de verkoop gegaan, veronderstellende dat zij het wel allemaal bij een andere hypotheekverstrekker rond zouden krijgen.

Onze makelaar heeft met geen woord gerept over de 10% boeteclasule dus gingen wij er (wellicht stom) van uit dat ze al 3 afwijzingen gehad hadden van banken binnen die periode dat de ontbindende voorwaarden afliepen. Achteraf blijkt dit dus niet zo te zijn.

Nu hebben de oorspronkelijke kopers dus een hypotheek gekregen bij een bank (100% v.d executiewaarde en de rest zouden ze halen uit hun krediet dat ze sowieso hebben als ondernemers) maar ze zien toch af van het huis (mede omdat ze meer dan 8,5% rente moesten gaan betalen en het een hele dure grap zou gaan worden)

Mijn vraag is nu eigenlijk: Kan dit zomaar? Dat het voor hun duur wordt en zij ervan afmogen zien kan wel maar wij zitten wel met kosten die maar oplopen. Extra maanden dubbele lasten en we krijgen nooit de prijs meer voor het huis dat we met hen overeengekomen waren. Het huis (nog bewoond) stond te koop voor ruim 2 ton en we waren een prijs van 15.000 onder de vraagprijs overeengekomen. Nu staat het huis leeg (wij wonen nu aan de andere kant van het land) en hebben we 1 bod gekregen van 29.000 onder de vraagprijs. We gaan nu door met die bieders maar het hele geintje kost ons nu waarschijnlijk wel 10.000 euro.

Is onze makelaar nu in gebreke gebleven of is het gewoon pech hebben? Wij zien door de bomen eht bos niet meer in ieder geval.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Re: kopers zien af van ons huis

Bericht door Steven »

Het hangt er vanaf of jullie ingestemd hebben met de ontbinding van de koop? Zo ja, dan valt er niks te verhalen bij de kopers. Zo niet, dan is het zaak om de kopers alsnog in gebreke te stellen en te eisen dat ze de koop alsnog nakomen. Misschien valt er nog wat te halen.

Of je makelaar wanprestatie heeft geleverd kan ik niet inschatten.

Ik vind het trouwens opmerkelijk dat je zo veel weet over de financieringsaanvragen van de kopers. Als ik de koper was geweest, zou ik niet blij zijn dat de informatie over de toegekende hypotheek tegen 8,5% jou ter ore is gekomen.
Adviseur hypo
Berichten: 993
Lid geworden op: za 02 feb, 2008 3:57 pm
Locatie: Eindhoven

Re: kopers zien af van ons huis

Bericht door Adviseur hypo »

het lijkt er op dat de makelaar inderdaad tekort is geschoten (in ieder geval in communicatie..)
Wellicht is hij lid van een vereniging (bv nvm) en kunje daar eens informeren. Het is met deze beperkte info moeilijk een definitief antwoord te geven, maar mij lijkt het wel de moeite waard eens verder te informeren.
casper
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 jun, 2008 2:56 pm

Re: kopers zien af van ons huis

Bericht door casper »

Bedankt voor jullie reactie's. Ik vermoed dat wij de dupe geworden zijn van het goed vertrouwen op onze makelaar. Wij hebben na 3 x verlengen van de ontbindende voorwaarden inderdaad gezegd dat wij ons huis weer opnieuw in de verkoop wilde hebben omdat het zo lang ging duren. Straks kregen ze het inderdaag niet rond en dan ben je zo 3 maanden verder met alle gevolgen van dien.

Jammer genoeg horen wij maar niets van onze makelaar die volgens mij hard zijn best doet om ons dom te houden.
Plaats reactie