Koop en verkoop fouten

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

quarter
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 mei, 2015 5:02 pm

Koop en verkoop fouten

Bericht door quarter »

Beste forumleden,
In 2012 heb ik op 22 jarige leeftijd in Zeeland een woning gekocht voor Ôé¼154.000 K.K (inclusief financieringskosten)
Ik was erg jong en heb de woning voor een veelte hoge prijs gekocht, tijdens de verkoop is mij een garantiecertificaat uitgereikt waar op stond dat de kwaaitaalvloer zou zijn hersteld van betonrot. (garantie t/m 2013)

Omdat actief ben in de chemische industrie en nogal carrière gek ben was ik van plan om naar Rotterdam te verhuizen, uiteindelijk heb ik de woning in 2013 in de verkoop gezet waarna er veel kijkers zijn geweest.

Tijdens een inspectie van de kwaaitaalvloer in dec 2014 kreeg ik te horen dat de vloer nooit zou zijn hersteld van betonrot. Om de verkoop te stimuleren heb ik op eigen kosten de vloer laten herstellen + kunststofkozijnen op beneden verdieping laten plaatsen voor een totaal bedrag van Ôé¼12.000

April 2015 kreeg ik een bod op de woning van Ôé¼135.000 K.K. van een alleenstaande vrouw met 4 kinderen. De makelaar vertelde mij dat ze niet hoger kon bieden omdat ze net een scheiding achter de rug zou hebben. Ik heb een tegenbod gedaan van Ôé¼145.000 K.K. , de makelaar vertelde mij dat wanneer ik akkoord zou gaan met een bod van Ôé¼140.000 dat ze nog geld bij familie leden zou kunnen lenen.

Omdat ik een goede baan aangeboden heb gekregen in Amsterdam en toch medelijden had met de koper heb ik het bod geaccepteerd. Volgens de makelaar moest ik er wel vaart achter zetten omdat ze begin juli 2015 de woning zou willen betrekken. Uit goedheid heb ik de koper nog spullen gegeven zoals lampen en gordijnen.

Omdat de koper problemen had met haar overlijdensrisicoverzekering is de verkoop steeds uitgesteld. Wel had ze afstand van huurwoning gedaan, ze vroeg of ze haar spullen al in mijn leegstaande woning kon plaatsen, ik ging akkoord wanneer er een sleutelverklaring zou worden opgesteld, later kreeg ik van de koper te horen dat ze de sleutel al had gekregen van de makelaar zonder dat ze het contract zou hebben ondertekend.

15 juli 2015 zou dan eindelijk de sleutel overdracht zijn, aangekomen op het notariskantoor blijkt mevrouw haar restbetaling niet te kunnen betalen, de makelaar had het druk en ging al na 2 min weg. Na veel praten is er uiteindelijk een Notariële volmacht ondertekend waardoor de verkoop 1 dag zou worden uitgesteld. (ik weet eigenlijk geen eens of het al rond is)

In de 2 min tijd dat de makelaar aanwezig was vertelde de koper dood leuk dat ze de woning grondig zou aanpakken: Kleine aanbouw, nieuwe keuken, zonnepanelen en vloerverwarming. (BEDONDERD dus)

Ik weet dat ik het bod heb geaccepteerd en dat ik zeer dom ben geweest tijden de koop + verkoop. Ik heb veel geld in de woning gestopt wat ik nu allemaal kwijt ben "een groot leermoment". Buiten omdat loopt er nog steeds een rechtszaak van de betonrot die ik zelf moet financieren omdat ik toen geen rechtsbijstand had.

Over een klein halfjaar verwacht ik mijn restschuld te hebben afgelost daarna zou ik graag weer een woning willen kopen.

Graag ontvang ik zo veel mogelijk tips voor het kopen van een huis.

Met vriendelijke groet,

Maarten
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Koop en verkoop fouten

Bericht door rambagts »

Tip die ik je kan geven is om de vele postings in dit forum te lezen.
Als je een woning op het oog hebt kijk dan eerst op http://www.kadaster.nl of er recentelijk vergelijkbare woningen in je straat of wijk zijn verkocht en zo ja tegen welke verkoopprijs;
Bij oudere huizen (of in het geval van twijfel aan technische staat van de woning): bouwkundige keuring;
Kijk op: https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/
Neem aankoopmakelaar in de hand. Een goede aankoopmakelaar pingelt vaak meer van de vraagprijs af dan een leek en dan zijn de kosten snel terugverdient.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: Koop en verkoop fouten

Bericht door M_1 »

Je hebt uit eigen ervaring gemerkt hoe belangrijk een bouwkundig onderzoek kan zijn. Ook heb je, bij de verkoop van je woning, gemerkt dat een goede aankoopmakelaar de prijs flink kan drukken. Ik denk dat je daarmee, uit eigen ervaring, al de twee belangrijkste tips hebt meegekregen.
Plaats reactie