is de verkoper verplicht asbest te melden?

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Ad1990
Berichten: 1
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 11:09 am

is de verkoper verplicht asbest te melden?

Bericht door Ad1990 »

ik ben een starter op de woningmarkt, en heb afgelopen week het 2e huis bezichtigd.
nu stond er achter het huis een garage (50m2) met een golfplaten dak. Nu vermoed ik zelf dat het asbest platen zijn, dus ik stelde de direct de vraag aan de makelaar tijdens de bezichtiging. ik kreeg een ontwijkend antwoord, hij zei:
"laatst was hier een aannemer en die dacht dat het geen asbest was, maar ik zeg maar dat het er wel in zit, dan kan het nooit tegen vallen."

Dit vind ik een erg vaag antwoord op een serieuze vraag. daarom heb ik de verkoop makelaar een paar dagen later nog eens terug gebeld.
Hij zei dat ik het zelf kon laten onderzoeken.
Is een verkoper niet verplicht te melden als er asbest aanwezig is? of valt dit onder verborgen gebreken?
toen ik vroeg of hij dit niet kon onderzoeken kreeg ik als antwoord dat als hij dat via de verkoper moest doen, het nog wel eens lang zou kunnen duren, en hij zei/blufte zelfs al dat hij dacht dat het huis eerder verkocht zou zijn dan dat het resultaat van het onderzoek bekend is.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: is de verkoper verplicht asbest te melden?

Bericht door M_1 »

Een verkoper is niet verplicht on te onderzoeken of iets asbest is of niet. Maar hij kan natuurlijk niet zeggen dat het wil of juist geen asbest is als dat niet bekend is.

Als je het zeker wil weten, dan staat het je vrij dat te onderzoeken. Maar, wat de makelaar al aangaf, ze gaan er (ook in de prijs) blijkbaar vanuit dat het asbest is. Het is ook geen verborgen gebrek omdat het ten eerste niet verborgen is en ten tweede verzwijgen ze geen info daarover
Plaats reactie