belangen bij koper en verkoper

Vragen en discussies over makelaars en het kopen/verkopen van een woning.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

arthurvandijk
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 03 mei, 2015 4:05 pm

belangen bij koper en verkoper

Bericht door arthurvandijk »

Onze makelaar bemiddelt met potentiële kopers over de verkoop van ons huis op basis van een no-risk clausule. Om te bepalen of de potentiële kopers een courant huis hebben, is hij gaan kijken. Nu blijkt dat hij ook de makelaar wordt bij de verkoop van dat huis. Ik voel me ongemakkelijk, omdat hij nu ook de potentiële kopers vertegenwoordigt. In de onderhandeling over de prijs heb ik het idee dat hij ook namens hen onderhandelt, en dat we niet de maximale prijs hebben gekregen. De grootste belanghebbende in het geheel is de makelaar, die op enig moment in een klap de courtage voor de verkoop van twee huizen ontvangt. Is deze gang van zaken normaal? Past dit in de gedragscode voor makelaars? Is dit juridisch toegestaan?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: belangen bij koper en verkoper

Bericht door rambagts »

Interessant geval.

Je zou NVM kunnen bellen en vragen of handelwijze makelaar past binnen de NVM-gedragsregels.
https://www.nvm.nl/over_nvm/contact%20met%20nvm.aspx

Is de verkoopprijs van je woning (veel?) lager dan de opbrengst die deze makelaar had voorgespiegeld bij eerste gesprek?
Naast de nadelen die je noemt kunnen er ook voordelen zijn (als beide transacties niet doorgaan vangt makelaars immers niets dus hij zal extra zijn best moeten doen).

Je zou ook zelf de makelaar nog kunnen bellen en je bedenkingen overbrengen en te horen wat zijn antwoord is.
Plaats reactie