Wat gaat de Euriborrente doen?

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Bas1980

Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door Bas1980 »

Hallo allemaal,

Zoals bij sommigen bekend heb ik een marge plus hypotheek van de Friesland Bank. Doordat ik geen heldere uitleg had gekregen bij het afsluiten van mijn hypotheek heb ik nu een kans om mijn hypotheekrente vast te laten zetten voor 6%.

Vinden jullie dit veel?

Vervolgens mijn volgende vraag. Ik betaal nu dus een rente van 5,4%. Verwachten jullie dat deze nog gaat stijgen over de 6%? ( Dus gaat de Euribor 3 maands rente binnenkort over de 6% heen? )

Voor de leken onder ons, de Euriborrente is de rente die banken onderling aan elkaar rekenen. Als de banken elkaar niet vertrouwen zal deze rente gaan stijgen. Vertrouwen ze elkaar weer dan daalt deze rente.

Gezien de huidige crisis, en er iedere keer weer een bank dreigt om te vallen, doet dit het vertrouwen van de banken onderling geen goed. Zouden we al bijna aan het einde zitten van de crisis bij de banken en zou het overslaan naar verzekeringsmaatschappijen of andere lagen van de economie? Of zullen er nog meer banken last van deze crisis krijgen?


Graag jullie reactie hierop.

Groetjes Bas.
Strawberrie

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door Strawberrie »

Hallo, ben nieuw op dit forum, maar volg al een tijdje dit forum. Dit vanwege de renteontwikkelingen. Heb zelf ook een deel van mijn hypotheek variabel (3- maands euribor + 0,90 % toeslag). Gezien de wereldwijde renteverlaging (geldmarktrente) van vandaag, zou dit normaal gesproken direct zijn uitwerking moeten hebben op de Euribor tarieven. Aan de andere kant: wat is normaal tegenwoordig. De kapitaalrente daalt de laatste tijd fors, maar de lange hypotheekrente daalt (nog) niet mee, vanwege de hoge risico-opslagen (pure vertrouwenskwestie). Mijn idee is dus dat allereerst het vertrouwen terug moet komen zodat banken onderling elkaar weer geld durven uit te lenen. Met de maatregelen die tot nog toe zijn genomen, wordt dit wel geprobeerd, maar tegelijkertijd wekt dit tevens argwaan bij de burger. Met als gevolg nog minder vertrouwen. Daarnaast zullen de macro-economische signalen voorlopig nog heel slecht blijven. Ook een reden voor een lage(re) rente. Maar nogmaals, wat is tegenwoordig normaal?
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door jari »

Jouw opslag staat vast (0,9%), dus dat is en blijft transparant.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
Bas1980
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 08 okt, 2008 7:05 pm

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door Bas1980 »

Hallo,

Als het goed is zal de Euriborrente het ECB rentebesluit volgen. Ten minste, normaal gesproken ligt het Euribor rentetarief niet zo ver van de door de ECB vastgestelde rente. Maar doordat de banken elkaar minder vertrouwen kiezen ze er voor om bij de ECB te lenen voor zolang deze de geldkraan open blijft houden. Gevolg is dat de Euriborrente zal stijgen of juist gelijk blijft doordat de banken op dat moment niet bij elkaar lenen maar juist bij de ECB.

De ECB moet gewoon de geldkraan langzaam aan weer dicht draaien zodat banken weer genoodzaakt zijn om bij elkaar te lenen. Gevolg is dat het vertrouwen weer langzaam terug zal komen en de Euriborrente zal zakken.

Zoals een ieder weet, vertrouwen gaat te paard en komt te voet weer terug! Dus het zal nog wel even een tijdje duren.

Het zal mij benieuwen wat de Euriborrente na het besluit van vandaag gaat doen. ( ECB -0,5% op 3,750%, Euribor - ?,?% op ?,???% ) Dalen of stijgen. Zeg het maar!

Groetjes Bas
Bas1980
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 08 okt, 2008 7:05 pm

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door Bas1980 »

De opslag zou bij mij 0,8% zijn volgens mijn hypotheekadviseur/verstrekker.
Nu blijkt na het berekenen hiervan dat het 2% is.
jetjejobje
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 07 jan, 2008 11:15 pm
Locatie: Ergens in Holland

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door jetjejobje »

Op moment daalt de euribor rente in rap tempo, gunstig voor jou :mrgreen:
gast uit Zoetermeer

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door gast uit Zoetermeer »

jetjejobje schreef:Op moment daalt de euribor rente in rap tempo, gunstig voor jou :mrgreen:
Iemand een idee wat de euribor rente 1 maand gaat doen de komende weken?
Ik zit in een bedrijfsoverneme traject waarbij we in de afrondende fase zitten.
Momenteel (oktober) spreekt de bank over 5,006 % met een opslag van 1,2%
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door jari »

Tja, ECB zinspeelt weer op een verdere renteverlaging. Maar als jij een renteconstructie hebt van euribor + vaste opslag is het in ieder geval transparant om te volgen.
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
kees bos

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door kees bos »

Gewoon even wachten met vastzetten 2009 wordt het jaar van de lage vaste rente 4-5%
Gebruikersavatar
jari
Berichten: 2244
Lid geworden op: ma 02 okt, 2006 6:22 pm

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door jari »

Je bedoelt het omslagpunt, dat daarna de lange rente gaat stijgen.....
ήÎ×Îó ÎÖήοÎÉΣ ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉΣÎöÎÖÎáÎò ÎÖÎö-ÎòÎö ÎÉÎùÎô
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door fransjan »

misschien ben ik achterlijk ,waar financier je een bedrijfsovername met 1,2% op de euribor ????
gast uit Zoetermeer

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door gast uit Zoetermeer »

fransjan schreef:misschien ben ik achterlijk ,waar financier je een bedrijfsovername met 1,2% op de euribor ????
bij in dit geval de ABN AMRO....
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door fransjan »

nou ,direct tekenen ...
gast uit zoetermeer

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door gast uit zoetermeer »

fransjan schreef:nou ,direct tekenen ...
even nuanceren, betreft wel de 1maandsrente.....
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Wat gaat de Euriborrente doen?

Bericht door fransjan »

ja en ???
Plaats reactie