euribor & marge plus hypotheekrente

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

1972
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 13 jan, 2008 11:18 am

euribor & marge plus hypotheekrente

Bericht door 1972 »

Mijn bank heeft mijn rente verhoogt. Hun verklaring is dat mijn variabele rente is gekoppeld aan de euribor 3mnd. Maar we hadden een marge van 2% afgesproken. Aangezien we op 4,2 % zijn begonnen en de euribor niet over de 5% heen is gegaan volgens de statistieken van o.a.http://www.euribor-rates.eu/current-euribor-rates.asp snap ik het niet meer. De bank zegt namelijks dat het wel over de 6,2 % heen is gegaan. Bij wie kan ik terecht om dit beter te laten uitleggen. Het gaat om een Friesland Bank Marge Plus Hypotheekrente.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

De Marge Plus rente is gekoppeld aan Euribor en hoeft dus niet gelijk te aan Euribor. Waarschijnlijk is de rente gelijk aan Euribor + opslag. In dat geval kan de rente boven de 6,2% gestegen zijn.
1972
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 13 jan, 2008 11:18 am

marge en euribor

Bericht door 1972 »

Tja, daar heb ik aan gedacht, maar het opslagtarief kan ik nergens terugvinden in de alg. voorwaarden laat staan in het contract. Er staat letterlijk: bandbreedte 2% en contractrente 4,2%. De bank heeft al laten doorschemeren dat het contract slecht is opgesteld en heeft voorgesteld om het op 4,8% vast te zetten. Maar zij nemen niet de kosten voor rekening. Het klopt dat toen ik de lening afsloot de rente op 2,15% stond. Mijn finacieele man van destijds heeft me bij het afsluiten van de hypotheek uitgelegd dat de maximale rente 6,2% zou zijn en de minimale 2,2%. Het blijkt compleet anders te zijn (of ik heb het compleet verkeerd begrepen).

Tips? Moet ik gewoon de rit uitzitten of bij een deskundige aankloppen?
Ik kan de redenatie van koppeling met Euribor wel volgen. Toch wordt de Euribor nergens bij name genoemd in het contract. Er staat nml. dat het rentetarief wordt gewijzigd als de bandbreedte voor 'soortgelijke leningen' afwijkt van de contractrente (=4,2%).

Knokken met een bank lijkt mij kansloos.
Steven
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr 21 sep, 2007 4:04 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Steven »

Er valt weinig te knokken. De bandbreedte bood bescherming tegen een rentestijging van maximaal 2% en de rente is inmiddels met meer dan 2% gestegen. De aanpassing is m.i. terecht.
1972
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 13 jan, 2008 11:18 am

euribor en marge

Bericht door 1972 »

Dank je voor de reactie, het is me duidelijk zo.
Lurrie

Re: euribor & marge plus hypotheekrente

Bericht door Lurrie »

Hallo 1972; even een vraagje: Je hebt een aanbod gekregen voor 4,8%. Is dat 10 jaar vast?
Ik zit in een vergelijkbare situatie en heb een aanbod van 5,2% gehad, ongeveer 1 1/2 week geleden (+ 3 maand boeterente + provisie). Ook ik heb bezwaar gemaakt tegen de manier waarop ik ben voorgelicht en waarop de rente berekend wordt (inderdaad wordt nergens ook maar iets hierover uitgelegd).
Afgelopen week nog even gebeld en het schijnt dat de margeplus klanten komende week allemaal een nieuw aanbod krijgen om hun hypotheek over te zetten, dus ben ik benieuwd wat voor voorstel gepresenteerd wordt.
Sam

Re: euribor & marge plus hypotheekrente

Bericht door Sam »

HI Lurie, Ik zit ook een vergelijk situatie, ik heb een aanbod voor 5,4% voor 5 jaar vast!!! ( postbank)
Bij welk bank zit jij ?
hht

Re: euribor & marge plus hypotheekrente

Bericht door hht »

Mijn moeder heeft ook een marge plus hypotheek van Frieslandbank. Rente is 5,1%. Zij heeft aanbod gekregen tegen 5% 10 jaar vast te zetten.
Heb de offerte en de hypotheek acte doorgelezen, en zie hetzelfde probleem; zij ging uit van 5,1% + of - 2% als marge, want 5,1 is de afgesproken contract rente. Kan toch niet zo zijn dat de Friesland bank een "willekeurige" referentie rente hanteert?
Ben

Re: euribor & marge plus hypotheekrente

Bericht door Ben »

Ik heb hetzelfde met de Frieslandbank meegemaakt. Inmiddels ook een offerte gekregen. 10 jaar tegen 5% terwijl ik dacht dat mijn rentepercentage verhoogd zou gaan worden als de euriborrente boven de 6,35% zou uitstijgen. Nu staat de euriborrente op 4,79%. De Frieslandbank rekent volgens mij met een extra marge van 1 tot 2%. Dit staat niet in de hypotheekovereenkomst. Ondoorzichtig dus. Nu ga ik met hun nieuwe aanbieding van 5% 120 euro rente per maaand meer betalen. No way dus.

Lijkt me goed om meer duidelijkheid over dit produkt te krijgen. Ik ga contact opnemen met het programma "Kassa"van de VARA. Misschien kunnen zij door dit soort ondoozichtige produkten heen prikken. De Frieslandbank moet maar een met de "billen bloot". Wie doet er mee? Neem dan ook contact op met de "Vara".
Gerard

Re: euribor & marge plus hypotheekrente

Bericht door Gerard »

Ook ik heb een "aanbieding" van de Friesland bank gekregen: 10 jaar vast tegen 4,8%.
Ik heb bij de Friesland bank 3 hypotheken (marge plus) lopen, men wil mij per omzetting Ôé¼90,- in rekening brengen, dit is dus in totaal Ôé¼270,- !!
Moeten jullie ook voor de omzetting betalen?!
Wellicht dat Tros RADAR zich hier eens over moet buigen?
Gast

Re: euribor & marge plus hypotheekrente

Bericht door Gast »

Ben schreef:Ik heb hetzelfde met de Frieslandbank meegemaakt. Inmiddels ook een offerte gekregen. 10 jaar tegen 5% terwijl ik dacht dat mijn rentepercentage verhoogd zou gaan worden als de euriborrente boven de 6,35% zou uitstijgen. Nu staat de euriborrente op 4,79%. De Frieslandbank rekent volgens mij met een extra marge van 1 tot 2%. Dit staat niet in de hypotheekovereenkomst. Ondoorzichtig dus. Nu ga ik met hun nieuwe aanbieding van 5% 120 euro rente per maaand meer betalen. No way dus.

Lijkt me goed om meer duidelijkheid over dit produkt te krijgen. Ik ga contact opnemen met het programma "Kassa"van de VARA. Misschien kunnen zij door dit soort ondoozichtige produkten heen prikken. De Frieslandbank moet maar eens met de "billen bloot". Wie doet er mee? Neem dan ook contact op met de "Vara".
hht

Re: euribor & marge plus hypotheekrente

Bericht door hht »

Contact gezocht met Friesland bank, en uitstekende uitleg gekregen van de situatie.
We vonden de brief die gestuurd was met het aanbod niet duidelijk, maar na de toelichting is onze onrust volledig weggenomen.
Advies: bel de bank en vraag toelichting.
dtcate

Re: euribor & marge plus hypotheekrente

Bericht door dtcate »

Gerard schreef:Ook ik heb een "aanbieding" van de Friesland bank gekregen: 10 jaar vast tegen 4,8%.
Ik heb bij de Friesland bank 3 hypotheken (marge plus) lopen, men wil mij per omzetting Ôé¼90,- in rekening brengen, dit is dus in totaal Ôé¼270,- !!
Moeten jullie ook voor de omzetting betalen?!
Wellicht dat Tros RADAR zich hier eens over moet buigen?
Ook ik heb vandaag een aanbieding van de Friesland bank gekregen: 10 jaar vast tegen 5,2%. Ik heb 2 hypotheken lopen wat per omzetting 90 euro
gaat kosten. Het valt mij op dat veel mensen een aanbieding krijgen met verschillende rentes. Ra Ra.........

In juli 2004 is mij een contractrente aangeboden van 4.2% met een marge van 2%. Ik had sinds kort geleden nog nooit van een Euribor rente gehoord,
totdat ik in juli 2007 opeens een renteverhoging kreeg. Dus maar even bellen met de ass. adviseur. De Euribor rente was zo gestegen dat ik boven de marge uitkwam. Ben ik weer lekker mee. Denk je al die jaren dat je tussen de 2.2% ên 6.2% wel goed zit. Gebeld met de Friesland Bank: er waren al meerdere klachten binnengekomen(niet raar natuurlijk wanneer je slecht voorgelicht word). Volgens hem had ik in 2004 netjes een offerte gehad(klopt) en een folder
met wat nou precies Euribor rente inhoud(nooit gezien, moeten waarschijnlijk nog gedrukt worden.) Je gaat toch uit van hun deskundigheid, maar door
onvolledige voorlichting voel ik mij behoorlijk in mijn kr.... getast.
EuriborMP

Re: euribor & marge plus hypotheekrente

Bericht door EuriborMP »

Marge en Euribor

Hoi 1972, Gerard, Ben en dtcate

Ik heb toen ook de lening afgesloten met een marge van 2% , mijn contracttarief was 4.05%. Dus is de ondergrens 2.05 en de bovengrens 6.05. De rente is inderdaad niet boven de 6% geweest, maar toch moest ik vanaf sept 2007 4,65% gaan betalen. Toen ik de Margeplus hypotheek afsloot is er gezegd dat de actuele rente boven de 6,05 moest komen, voordat ik zou moeten bijbetalen. Er is tijdens het afsluiten nooit gesproken over een opslag of iets dergelijke, dus ik ben ook erg geschrokken. Heb gebeld met Frieslandbank en deze zou me terugbellen, nou ze hebben me nog niet gebeld. Ik heb er een tussenpersoon op afgestuurd en deze kwam met het opslag verhaal van 2% bovenop het Euribortarief. Over dat hele opslag verhaal is nooit een woordt gerept en het is ook nergens terug te vinden in

Dit zou betekenen dat toen ik de hypotheek afsloot (in 2004 geloof ik) de Eurobor-rente op 2,05% stond.
Mijn contractrente werd gesteld op 2,05+2,00=4,05%. Deze 2% was opslag voor kosten die de bank maakt, is toen gezegd. Dus is de ondergrens 2.05 en de bovengrens 6.05.
Wat de Frieslandbank nu doet is 2% bovenop de Euriborrente in rekening brengen.
Stel: Euriborrente= 4.60%. Dan wordt de rente voor mij 4.60+2.00=6.60%. Wat ik meer aan rente moet betalen is 6.60-4.05=0.55%
Dus volgens mij heb je dan helemaal geen marge naar boven meer. En hadden ze net zo goed de Euriborrrente-contractrente kunnen aanhouden, want dit is ook 0.55% (nl. 4.60-4.05).

Zoals de Friesland bank het nu speelt, is toen dertijd niet afgesproken. Nergens in hun voorwaarden staat vermeld dat het actuele rentetarief moet zijn Euribortarief+2%. Mijn mening is dat er pas bijbetaling plaatsvind als de Euriborrente de 6.05% overschrijd in dit geval. Zijn jullie het hier mee eens?

Ik ben voorstander om contact op te nemen met KASSA of VARA Doen we dit collectief of ieder apart.
Hidde

Re: euribor & marge plus hypotheekrente

Bericht door Hidde »

Hmmm, na een tijd zoeken op internet, blijkt dat er nog genoeg mensen zijn met hetzelfde probleem. Ook in ons geval is er bij het uitbrengen van de offerte nooit gesproken over een euribor tarief, nog over wijziging van de contractsrente. Bovendien is dit in de contracten ook niet duidelijk terug te vinden.
Ook over de "prijsopbouw" van het rentetarief is niets duidelijk. Ik heb de bank om een mondelinge en schriftelijke reactie gevraagd en beide keren grossierde men in vaagheid. Ook onze adviseur kon ons geen duidelijkheid verschaffen.Hij zou het voor ons uitzoeken bij de bank, maar is er nooit op terug gekomen.
Deze week hebben wij opnieuw een gesprek met onze adviseur, als deze niet met een duidelijk verhaal komt, wil ik wel eens bij radar aanschuiven.

Is er wat dit betreft al actie ondernomen?? Ik zou mij hier graag bij aansluiten

Hartelijke groet
zeer ontevreden klant Friesland bank Heerenveen
Gesloten