rentemiddeling bij nog langlopende rentevast periode

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

joblon
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 21 jul, 2017 6:04 pm

rentemiddeling bij nog langlopende rentevast periode

Bericht door joblon »

Eindelijk, na drie maanden, vandaag van Centraal Beheer Achmea een aanbod gekregen op mijn verzoek voor rentemiddeling voor mijn aflossingsvrije hypotheek van 88.000 euro. Vervelend genoeg moet ik voor 26 juli reageren of ik wel of niet in ga op hun aanbod, dus weinig tijd geboden e.e.a. goed na te kijken.
Ik heb in 2008 voor 30 jaar afgesloten met NHG tegen 5,5 procent, nu nog 21 jaar te gaan, alleenstaand, 41 jaar oud.
De andere hypotheek is spaarhypotheek ook 30 jaar vast tegen 5,5 procent, laat ik doorlopen.
Voor de aflossingsvrije heb ik nu een aanbod gekregen voor 10 jaar 4,24 procent, 15 jaar 4,42 procent of 20 jaar 5,44 procent inclusief opslag. 5 en 20 jaar laat ik afvallen, maar de 15 jaar lijkt me wel interessant en kan me een leuke besparing opleveren.
Ik heb al veel zitten lezen op dit forum, maar het gaat in de meeste gevallen om veel kortere nog lopende rentevast periodes.
Wat zijn de haken en ogen waarmee ik rekening moet houden voordat ik mezelf rijk reken? Ik snap dat de bank geen verlies wil lijden, dus dat ik het grotendeels zelf betaal, en vraag me af of ik er werkelijk voordeel mee haal op de lange termijn. Nu zou het me nu bruto ongeveer 80 euro per maand opleveren. Over een periode van 15 jaar dus iets van 14.000, er vanuit gaande dat ik hier blijf wonen en niets aflos aan mijn hypotheek.
Wat ik me afvraag is of ik niet voordeliger uit ben als ik vanaf nu ieder jaar zeg 2500 aflos op mijn aflossingsvrije hypotheek, dan daalt het te betalen maandbedrag natuurlijk ook langzaam. Is er een site waar ik dit soort berekeningen kan vergelijken?
Ik verwacht het op dit moment absoluut niet, maar wat als ik op korte termijn verhuis. Als ik het goed heb begrepen blijf ik dan wel zitten met een deel van de opslag van de nu gemiddelde rente omdat ik de periode van 15 jaar nog niet heb volgemaakt. Of kan ik deze dan gewoon meenemen naar mijn nieuwe woning.
Iemand tips? Dingen waar ik rekening moet houden, een site waar e.e.a berekend kan worden? Omzetten naar annuiteiten heb ik ook over nagedacht, maar de vrijheid zelf te kunnen inleggen wanneer ik dat wil, vind ik prettiger.
Bij voorbaat dank voor het meedenken!