Rabobank bankspaarhypotheek

Algemene vragen en discussies over hypotheekrente; trends, vast/variabel.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

almeerder
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 01 mei, 2009 4:43 pm

Rabobank bankspaarhypotheek

Bericht door almeerder »

Ben toch maar weer eens begonnen met deze enorm lastige vraagstukken voor een leek en hoop hierbij toch nog eens op jullie inzichten.

We hebben een Bankspaarhypotheek bij de Rabobank (100000 aflossingsvrij en 120000 bankspaar) deze afgesloten in 2009 voor een rentevast periode van 9 jaar waarvan er nu dus 7 jaar verstreken zijn, de rentepercentage is 5.1%
we betalen nu 933 euro per maand aan rente en 140 euro voor het spaargedeelte.

nu hebben we mijn inziens een aantal opties:

1. wachten tot rentevast periode is afgelopen en dan verlengen met de huidige rentestand bij de Rabobank.
2. Rentemiddelen, dit schijnt per 1 juli 2016 ook bij de rabobank te kunnen.
3. Rentevast periode oversluiten en dus een boeterente betalen over de 2 jaar dat we nog vast zitten. (boeterente is dan wel weer aftrekbaar van de belasting?)
4. Spaargeld inleggen (in aflossingsvrije gedeelte of in bankspaarhypotheek)

Mijn vermoeden is dat de rente op dit moment wel erg laag staat en ik vraag me af of deze over 2 jaar nog steeds zo laag staat.

En vanaf hier wordt het lastig....want nu moet ik allemaal berekeningen gaan loslaten waar ik niet veel kaas van heb gegeten. Nu zou ik dit graag eens bij een expert willen voorleggen, echter ben ik dan weer zo bang dat ik dan weer in het ooitje wordt genomen en een hoop geld moet betalen voor advies. Zijn er ergens ervaringen bekend met adviseurs in/om Almere?

Alvast weer bedankt!

Gr,
John
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Rabobank bankspaarhypotheek

Bericht door Rense »

Dat de rente laag is klopt, er zijn echter geen tekenen dat deze binnenkort omhoog zal gaan.

Omzetten van het bankspaardeel naar een lagere rente is nagenoeg nutteloos vanwege de hogere inleg die nodig is bij een lagere rente. Het nettovoordeel is dus nagenoeg nihil bij deze vorm.
Blijft het aflosvrije deel over. Hierover kun je eventueel een boete betalen (deze zal bij een hypotheek met NHG circa Ôé¼ 5.000,- bedragen) maar gezien de renteontwikkeling brengt dit je niet veel.

Rentemiddeling is bij de Rabobank al helemaal geen optie gezien de zeer slechte regeling (o.a. 0,2% extra opslag en boete bij verkoop). Niet aan beginnen dus.

Uit bovenstaande blijkt dat er alleen een voordeel te behalen is op het aflosvrije deel echter gezien de kosten heeft aanpassing weinig zin.
Neem daarbij de verwachting dat de rente voorlopig niet omhoog zal schieten en de conclusie moet denk ik zijn dat je voorlopig even helemaal niets moet doen.
Plaats reactie