Spaarhypotheek KEW maken voor 2013?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

joost6446
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 04 nov, 2012 7:51 pm

Spaarhypotheek KEW maken voor 2013?

Bericht door joost6446 »

Beste forumleden,

Afgelopen week kreeg ik een brief van ASR dat er per 2013 belastingregels gaan wijzigen en dat bestaande spaarpolissen dan niet meer als Kapitaalverzekering Eigen Woning gekenmerkt mogen worden. Mijn spaarpolis is bij het afsluiten van de hypotheek niet als KEW gekenmerkt met het idee dat het altijd nog kon als dat interessant werd. Ik heb mij verdiept in KEW en ik denk dat het slim het wel te doen maar ik ben nog niet overtuigd.

Hypotheekverstrekkers: ASR \ SVn
vormen: Spaarhypotheek & Aflossingsvrij \ Starterslening
hypotheek: 63.300,- & 87.500,- \ 39.200,- (totaal: 190.000,-)
NHG: ja \ ja
rentevaste periode: 30 jaar \ 30 jaar
rente: 4,8% (effectief 3.3% door personeelskorting) \ 5,5% (eerste 3 jaar rentevrij)
gestart: december 2010
Tot nu geen extra aflossingen gedaan
WOZ waarde: 170.000
Verhuisplannen: De komende 4 jaar niet

Wat zijn de nadelen in mijn situatie? Graag jullie advies.

Groeten,
Joost
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Spaarhypotheek KEW maken voor 2013?

Bericht door Jean henri »

In beginsel lijkt het aantekenen van een KEW clausule het aantrekkelijkste.

Na 1 januari kan dit inderdaad niet meer. Op dat moment zal de waardeopbouw een box 3 vermogen blijven. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar zodra je boven je vrijstellingsgrens komt, dan krijg je te maken met de box 3 belasting.

Door de KEW aantekening is de waardeontwikkeling vrijgesteld van belastingheffing.

Inderdaad lever je wat aan flexibiliteit in, maar dat is vandaag de dag meer een theoretische flexibiliteit. Door de KEW aantekening wordt je verplicht om de uitkering (bij leven of bij overlijden) te gebruiken als aflossing op de hypotheek. Zonder die verplichting zou dat op grond van marktontwikkeling toch ook al het geval zijn.
SimpleMind
Berichten: 1429
Lid geworden op: ma 14 feb, 2011 1:13 pm

Re: Spaarhypotheek KEW maken voor 2013?

Bericht door SimpleMind »

Joost,

Zoals altijd heeft Jean Henri weer prima advies. Zelf heb ik eind vorig jaar de omschakeling gemaakt ivm box3. Dit is in veel gevallen voordeliger. In jouw situatie ben ik echter nog niet zeker dat de KEW-clausule verstandig is.

Je hypotheek loopt namelijk nog niet zo heel erg lang en het spaardeel is ook niet zo heel erg hoog (63.300). Op basis van je gegevens zal de waarde van de spaarverzekering aan het einde van dit jaar ┬▒2k zijn. En dit zal maar langzaam toenemen. Afhankelijk van je overige vermogen hoeft dit dus de komende jaren nog geen probleem te zijn.
Op basis van 2010, 4,8% en 63k zal het pas rond 2025 de grens van 20k bereiken. De vermogensgrens is op dit moment ruim 20k. Als je een fiscaal partner hebt het dubbele (40k).

De vraag is dus een beetje hoeveel spaargeld je wilt aanhouden naast deze spaarverzekering. Als je nog minimaal 13 jaar in dit huis wilt woning en flink wilt sparen zou mijn advies zijn heel snel omzetten naar box 3. Als je echter beperkt spaart en binnen 13 jaar wilt verhuizen of verbouwen twijfel ik toch sterk. Je kunt op basis van de nieuwe regels dan best eens fiscaal nadeel gaan ondervinden.

Een van de hypotheekadviseurs op het forum (webka) meldde dit weekend in een ander topic het volgende op:
NHG 2013....
Wat een drama!

Zelf bij oversluiten (met woningverbetering) naar andere geldverstrekker geen aflosvrij deel meer toegestaan, ook al was er voorheen aflosvrij deel.
Sterker nog, (bank)sparen en oversluiten naar NHG, dan kan bankspaar niet worden behouden. Alleen volledig lineair en annuitair toegestaan.
Afkoop spaardeel, met fiscale gevolgen, is dan de enige optie.
joost6446
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 04 nov, 2012 7:51 pm

Re: Spaarhypotheek KEW maken voor 2013?

Bericht door joost6446 »

Bedankt voor jullie reacties Jean henri en Simplemind.

Ik vind het een lastige kwestie, maar ik moet een beslissing maken want na 2013 kan ik mij niet meer bedenken. Ik verwacht niet in de toekomst te gaan huren of naar het buitenland te verhuizen en gezien de rentevaste periode en gunstige rente (met of zonder personeelskorting) wil ik deze hypotheek nog lang proberen aan te houden en mee te nemen naar een volgende woning.

Ik heb een fiscaal partner en heb een berekening gemaakt van de waardeontwikkeling van mijn spaarpolis en hoeveel belasting ik zou betalen in de resterende hypotheekperiode in de meest gunstige en ongunstige situatie, voor zowel met KEW als zonder.

Totaal af te dragen belasting in de volgende situaties:
Zonder KEW en volledige box3 40k vrijstelling tot beschikking na 30 jaar: Ôé¼ 1.060
Zonder KEW en geen box3 vrijstelling tot beschikking na 30 jaar: Ôé¼ 9.190
Met KEW en aflossen hypotheek na 30 jaar : Ôé¼ 0
Met KEW en niet aflossen hypotheek na 30 jaar (progressief 52% tarief): Ôé¼ 17.535

Ik heb helaas geen glazen bol.... Maar ik denk wel dat ik een fiscaal voordeel laat lopen als ik hier geen gebruik van maak, de overheid stopt niet voor niets met deze regeling. Ik verwacht de komende tijd wel flink te gaan sparen en een erfenis is ook niet ondenkbaar. Verhuizen over een jaar of 5 zit er wel in maar ik probeer de hypotheek mee te nemen, indien meenemen niet kan en afkopen van de spaarpolis noodzakelijk is zal het fiscale nadeel volgens mij meevallen omdat het rendement nog zo laag is.

Ik heb besloten om mijn spaarpolis wel aan te tekenen als KEW, de opdracht is vanmorgen verstuurd.
Plaats reactie