Verhouding afkoopsom en fiscale waarde

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Franciscus
Berichten: 3
Lid geworden op: za 14 jul, 2012 10:39 am

Verhouding afkoopsom en fiscale waarde

Bericht door Franciscus »

Ik heb bij ASR (ex Stad Rotterdam) een levensverzekering lopen icm met mijn spaarhypotheek.
Het eindoel is 136.000 Euro, de geschatte fiscale waarde is plm. 45.000. Euro (in de jaaropgave ) 13 van de 25 jaar zitten er intussen op. Ik ben prima gezond en intussen 53 jaar.
Ik wil gaan emigreren en ik wil mijn huis gaan verkopen.

Kan iemand bij benadering een bedrag noemen dat ik terug kan verwachten van de levensverzekering ASR als ik stop met deze verzekering?
Laatst gewijzigd door Franciscus op za 14 jul, 2012 11:13 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Blomke
Berichten: 208
Lid geworden op: di 29 mei, 2012 8:34 am

Re: Verhouding afkoopsom en fiscale waarde

Bericht door Blomke »

Vraag ASR om een pro-forma nota van de waarde bij afkoop. Dan weet je het redelijk exact.
Wat bedoel je met olm. 45.000,-
Franciscus
Berichten: 3
Lid geworden op: za 14 jul, 2012 10:39 am

Re: Verhouding afkoopsom en fiscale waarde

Bericht door Franciscus »

Blomke schreef:Vraag ASR om een pro-forma nota van de waarde bij afkoop. Dan weet je het redelijk exact.
Dat is een goede tip, bedankt. Toch zou het mij nu (in het weekend) al helpen als ik een idicatie heb. Wellicht dat er een paar vuistregels zijn?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Verhouding afkoopsom en fiscale waarde

Bericht door Jean henri »

Je schrijft dat je een spaarhypotheek hebt.

Bij een spaarhypotheek is de opgebouwde waarde is gelijk ook de afkoopwaarde.

Heb je de polis in het verleden bij Stad Rotterdam afgesloten dan zie je dit afkoopwaardeoverzicht (per jaar) op de polis vermeld (waarschijnlijk pagina 5 -6). Bij een andere club die inmiddels onder ASR valt (bv. Falcon of Direktbank) dan is dat niet het geval.

Een beetje financieel adviseur kan het zo uitrekenen met een financiële calculator.

Deze polis lijkt te zijn gesloten in 1999 (13 jaar geleden). Bij afkoop zal in beginsel het rente bestanddeel fiscaal zijn belast (dat is de afkoopwaarde verminderd met alle betaalde premie's). Stel je hebt in die 13 jaar totaal Ôé¼ 35.000 betaald dan is het rentebestanddeel Ôé¼ 10.000.

Over deze waarde moet je vervolgens belasting betalen (snel 40% tot 50%).

Je schrijft dat je overweegt te emigreren. In dat geval kan omzetting naar een KEW fiscaal aantrekkelijk zijn want dan biedt de wetgeving mogelijkheden dat afkoop fiscaal onbelast is.

Omzetten naar KEW wil zeggen dat een clausule "Kapitaal Verzekering Eigen Woning" op de polis wordt aangetekend.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Verhouding afkoopsom en fiscale waarde

Bericht door webka »

.
Franciscus
Berichten: 3
Lid geworden op: za 14 jul, 2012 10:39 am

Re: Verhouding afkoopsom en fiscale waarde

Bericht door Franciscus »

Jean henri schreef:Je schrijft dat je een spaarhypotheek hebt.
Heb je de polis in het verleden bij Stad Rotterdam afgesloten dan zie je dit afkoopwaardeoverzicht (per jaar) op de polis vermeld (waarschijnlijk pagina 5 -6). Bij een andere club die inmiddels onder ASR valt (bv. Falcon of Direktbank) dan is dat niet het geval.

Bij afkoop zal in beginsel het rente bestanddeel fiscaal zijn belast (dat is de afkoopwaarde verminderd met alle betaalde premie's).

Je schrijft dat je overweegt te emigreren. In dat geval kan omzetting naar een KEW fiscaal aantrekkelijk zijn want dan biedt de wetgeving mogelijkheden dat afkoop fiscaal onbelast is. Omzetten naar KEW wil zeggen dat een clausule "Kapitaal Verzekering Eigen Woning" op de polis wordt aangetekend.
Bedankt, ik heb antwoorden op de vragen die ik had.
-Ik kon na lang zoeken mijn polis van Stad Rotterdam terugvinden, inderdaad de afkoopwaarden staan er keurig op!
-Met jouw formule kon ik intussen uitrekenen wat ik terug moet betalen aan de belasting als ik stop met inleggen.

Dat van KEW ga ik uitzoeken, misschien dat ik er een apart draadje over open.
Plaats reactie