hypotheek aanvragen en sabbatical

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

dree
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 4:56 pm

hypotheek aanvragen en sabbatical

Bericht door dree »

ik ben op zoek naar een nieuw huis en verwacht binnenkort een leuk huis te vinden en om dat te financieren heb ik natuurlijk een hypotheek nodig. Daarnaast overweeg ik een sabbatical van een jaar. Het is waarschijnlijk mogelijk om een jaar onbetaald verlof te krijgen bij mijn werkgever. Van mijn spaargeld kan ik een jaar leven, na dat haar kan ik mijn oude werk weer oppikken. Mijn baan staat dus niet op de tocht door deze beslissing.

Mijn vraag is nu: heeft dit invloed bij een hypotheek aanvraag? Of zou ik met deze sabbatical moeten wachten totdat de hypotheek definitief verstrekt is?
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: hypotheek aanvragen en sabbatical

Bericht door Advies123 »

Ik zal ook serieus antwoord geven, maar eerst een vraag aan jou.

Wat denk jezelf?
dree
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 4:56 pm

Re: hypotheek aanvragen en sabbatical

Bericht door dree »

als ik het wist zou ik niet vragen!

Aan de ene kant is het onlogisch want geen inkomsten is geen garantie op het kunnen betalen van een hypotheek. Aan de andere kant is er wel een vast contract met alleen een hele lange vakantie en voldoende spaargeld om aan dezelfde lasten te kunnen voldoen.

Waar toetst een hypotheek verstrekker dan op?
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: hypotheek aanvragen en sabbatical

Bericht door Advies123 »

Ik zou je adviseren om eerst een huis te kopen en dan pas een sabbatical te nemen.

Ik heb geen ervaring met hypotheekaanvragen voor mensen met sabbatical, maar praat puur vanuit
mijn ervaring op dit moment met banken.

Je hebt namelijk geen inkomen.
Inkomensstijging binnen zes maanden kan nog wel mee genomen worden, maar op
dat moment is er niets aan inkomen. Vrees dat banken dan ook niet bereid zijn om iets te lenen.
dree
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 4:56 pm

Re: hypotheek aanvragen en sabbatical

Bericht door dree »

Bedankt voor je reactie Advies123! Zijn er ook mensen die hier zelf direct ervaring mee hebben?
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: hypotheek aanvragen en sabbatical

Bericht door Houston »

Sabattical betekent meestal (de wereld rond) reizen. Dan heb je nog geen huis nodig.. Als je sabatical voorbij is heb je kansen genoeg een mooie woning te vinden.
Tijdens je sabattical zal je het kunnen vergeten tenzij er andere zaken spelen (bv groot vermogen).
dree
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 4:56 pm

Re: hypotheek aanvragen en sabbatical

Bericht door dree »

sabbatical betekent niet altijd reizen!

is hier iemand die hier zelf feitelijk ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: hypotheek aanvragen en sabbatical

Bericht door Jean henri »

Dat je iemand met dezelfde ervaring (en dan ook nog een ervaring van het laatste jaar) vinden is onwaarschijnlijk.

Een paar jaar geleden deden banken niet zo moeilijk, maar nu zit de wereld anders in elkaar.

Je schrijft dat je op zoek bent naar een nieuw huis. Hier lees ik geen directe noodzaak om een andere woning te kopen. Maak het jezelf dan niet moeilijker als dat het is en stel aankoop even uit.

Je casus vermeld het niet, maar als je nu een koopwoning hebt, dan kan je je sabatical beter gaan gebruiken om je woning te verkopen.

Let trouwens wel op, geen inkomen is ook geen renteaftrek.
M_1
Berichten: 3049
Lid geworden op: ma 04 aug, 2008 10:56 am

Re: hypotheek aanvragen en sabbatical

Bericht door M_1 »

Ik zou ook kijken of je niet beter eerst de sabbatical kunt nemen en pas daarna (of tijdens de sabbatical) een ander huis kunt gaan zoeken. Het lijkt mij daarbij zeer relevant wat je met je sabbatical wil en waarom je een sabbatical wil nemen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je je eigenlijk niet zo heel lekker op je plek vindt zitten bij je huidige werk en dat je die sabbatical in feite gebruikt om je werk te 'ontvluchten'. In dat geval is het goed mogelijk dat je de sabbatical gebruikt om te bekijken wat je wel wil. Of dat je er tijdens de sabbatical achter komt dat je iets anders wil. Dat kan iets anders zijn op het gebied van werk, maar ook op het gebied van hobby's, leefomgeving of relaties. In dat geval is het niet handig om net ergens op een nieuwe plek vast te zitten.

Aan de andere kant kan het ook zijn dat je een oud huis wil opknappen en juist je sabbatical zou willen gebruiken om dat te gaan doen. Maar ook dan moet je je bewust zij van de risico's die dat met zich meebrengt. Je zult te maken krijgen met tegenvallers, het kan uitlopen, een mogelijke relatie kan onder druk komen te staan etc.
pault
Berichten: 521
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 3:48 pm

Re: hypotheek aanvragen en sabbatical

Bericht door pault »

is het niet zo dat we hier geholpen worden door de gedragscode:

we weten dat inkomen afneemt naar 0. Hypotheek is dan dus niet betaalbaar op basis van inkomen.
inkomensstijgingen die langer vooruit liggen dan 6 maanden mogen we niet meenemen in de toetsing, dus herleven van inkomen na 1 jaar is niet acceptabel.
dus alleen als 3% van het aanwezige vermogen een inkomen genereert dat de lasten van de hypotheek betaalbaar maakt dan kan de hypotheek verstrekte worden.
aangezien me dat sterkt lijkt, is een hypotheek niet te verstrekken.

dan kunnen we het nog op 'explain' proberen, maar daar begin ik als adviseur niet meer aan, gezien zware invulling van onze zorgplicht.

dus wat mij betreft, niet te doen.

pault
dree
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 01 jul, 2012 4:56 pm

Re: hypotheek aanvragen en sabbatical

Bericht door dree »

Dank allen, en met name Pault en Henri, voor jullie reacties.
Plaats reactie