Hypotheekschuld Comparitie Echtscheiding

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

00jee00
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 mar, 2012 1:46 am

Hypotheekschuld Comparitie Echtscheiding

Bericht door 00jee00 »

Hallo allemaal,
wat fijn eindelijk een forum waar ik misschien wat hulp kan vinden :D...

Ik ben 1,5 jaar geleden gescheiden. Samen hebben wij een koopwoning die een waarde heeft van 130.000. In de jaren dat we getrouwd waren in gemeenschap van goederen is onze hypotheekschuld opgelopen naar bijna 185.000. Bij de rechter is afgesproken dat het huis verkocht moest, dit omdat mijn ex geen behoefte meer had in de woning te willen wonen. Ik wil dit wel, maar ben nog maar 2 jaar bezig met een zelfstandige onderneming. Tijdens de zitting is door de rechter een comparitie opgesteld en deze is getekend ook is bepaald dat het huis verkocht moest worden en voor een minimaal bedrag van 130.000. wel mocht ik het huis weer "terugkopen." Na aandringen bij de bank mag ik nu wel het huis op naam nemen samen met mijn huidige vriendin, maar de hypotheek bedraagt voor ons 147.000. Ik/ wij nemen dus een onderwaarde van 17.000 op onze naam.
In de comparitie is opgesteld wanneer de woning wordt verkocht, alle hypotheekschulden door ons beide mijn ex en ik voldaan moeten worden, ieders bij helfte. Wanneer ik zelf het huis koop moet ik mijn ex hoofdelijk ontslag geven voor de hypotheekschulden.

De schulden zien er als volgt uit.

Een hypothecaire krediet van 20.000 deze heb ik toegewezen gekregen van de rechter en ik dien mijn ex hier voor vrij te waren. Dit krediet is gegeven als doel voor woningverbetering, dit is niet gebeurd en dat kan ik ook prima aantonen. Er is meer gewinkeld van dit bedrag en meerdere vakanties gehad. Deze lening heeft dan net als de onderstaande lening geen waarde toegevoegd aan het huis.

Een persoonlijke lening van 16.000 deze heeft mijn ex toegewezen gekregen en zij dient mij hiervan vrij te waren
Deze is ook opgegaan aan winkelen e.d.

De advocaat van mijn ex zegt nu, omdat ik de woning kan krijgen dat ik mijn ex moet ontslaan van dit hypothecaire krediet, omdat dit is afgesproken in de comparitie.
Tijdens de zitting is gesproken over een totale hypotheek schuld 154.000 ( dit bedrag klopte toen al niet, dit had minder moeten zijn namelijk 147.000). Het hypothecaire krediet van 20.000 is toen niet meegenomen als hypotheekschuld, want deze zit niet verwerkt in de totale hypotheekschuld van 154.000 (147.000). Dit houdt in dat ik de dit krediet op eigen naam moet gaan nemen, dit is niet mogelijk zeker niet met de onderwaarde op het huis en de grote hoeveelheid schulden. Verder is het zo, dat ik van de persoonlijke lening die mijn ex heeft geen ontslag kan aanvragen. Dus ik moet haar wel bij mij er af halen, maar ik kan er bij haar niet af. Voor mij komt dat neer op een schuld van bijna 177.000 ( incl haar lening, want als het eenmaal op mijn naam staat, gaat zij haar andere lening toch niet meer betalen).

Nu staat er in de comparitie dat de 20.000 een lening is. En dat ik mijn ex hiervan dien vrij te waren.

Is deze 20.000 nou een hypotheekschuld of een lening?Er is nooit gesproken over dit krediet tijdens de zitting. Alleen opgesteld bij de comparitie. Volgens de advocaat is het een hypotheek schuld, maar door rechter is het ook bij het subje leningen gezet. het is 1 van de 2 en niet allebei...
Ook staan er bij de comparitie niet de speciefieke hypotheekschulden vermeld, dus om welke het nou precies gaat is ook niet duidelijk. Wel bij het subje leningen. Daar wordt specifiek gezegt dat de 20.000 lening bij een bank die in faillissement ieen lening is...

Als het een lening is, dan hoef ik namelijk dit krediet niet op mijn naam te nemen...

Ik hoop dat iemand mij kan/ wil helpen....
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Hypotheekschuld Comparitie Echtscheiding

Bericht door Jean henri »

begin even te ontvlechten.

Welke naam je een geldlening geeft, maakt in deze casus minder uit, het blijft een geldlening of je het nu hypotheek, krediet, lening ofzo noemt.

De totale schuldpositie bedraagt Ôé¼ 183.000 bestaande uit:
1) hypothecaire lening Ôé¼ 147.000 => hier staat woonhuis tegenover met een waarde van Ôé¼ 130.000
2) lening Ôé¼ 20.000
3) lening Ôé¼ 16.000

De vermogenspositie is dus 130K-147K-20K-16K = -/-Ôé¼ 53.0000

Je schrijft dat de rechter ieder de helft heeft toebedeeld, derhalve Ôé¼ 26.500 per persoon.

Het krediet van Ôé¼ 16.000 is toebedeeld aan je ex. Dan rest dat van de negatieve overwaarde (Ôé¼ 17.000) een bedrag van Ôé¼ 10.500 aan haar toebedeeld wordt.

In een ideale situatie (daar is hier geen sprake van) zou met het ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid jou ex jou Ôé¼ 10.500 moeten uitbetalen om de verdeling recht te trekken. Jij kan dit bedrag gebruiken om de hypothecaire schuld af te lossen.
00jee00
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 mar, 2012 1:46 am

Re: Hypotheekschuld Comparitie Echtscheiding

Bericht door 00jee00 »

Hallo JH bedankt voor je reactie,

ik begrijp je punten alleen ben ik zelf wat vergeten te melden zie ik nu, krijg je van schrijven in de nacht. :shock:

De hypotheek van 147.000 bestaat ook uit 2 hypotheken. In feite zijn er 3 hypotheken.

De eerste van 130.000
de tweede van 17.000 ( deze wordt wel gezien als hypotheekschuld aangezien dit jaren geleden al was opgenomen, hierdoor krijg ik nu een hypotheek van 147.000) Deze 17.000 is toen ook door mijn ex en ik getekend
De derde is het hypothecaire krediet van 20.000

Het bedrag van 147.000 is door de rechter bepaald als de totale hypotheekschuld. De 2 leningen die van 20.000 en 16.000 zijn opgenomen in de comparitie als leningen waar wij elkaar van dienen vrij te waren.
Er wordt geen bedrag gezegd bij het kopje hypotheekschulden. Ten tijde van de zitting is er altijd gesproken over een totale hypotheekschuld 147.000 en niet over een totale hypotheekschuld van 167.000 ( de hypotheek + 20.000) Nu wil de advocaat van mijn ex, dat ik deze 20.000 euro maar even op eigen naam neem, omdat dit een hypotheekschuld zou betreffen. Maar als de totale hypotheekschuld gezet is op 147.000 door de rechter dan hoef ik die lening van 20.000 toch niet op eigen naam te nemen?
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: Hypotheekschuld Comparitie Echtscheiding

Bericht door rambagts »

In je eerste posting lees ik:
Een hypothecaire krediet van 20.000 deze heb ik toegewezen gekregen van de rechter en ik dien mijn ex hier voor vrij te waren.
Als dit dezelfde 20.000 is waarvan de advocaat vindt dat jij die voor eigen rekening moet nemen dan klopt dat toch met de uitspraak van de rechtbank?
00jee00
Berichten: 3
Lid geworden op: za 10 mar, 2012 1:46 am

Re: Hypotheekschuld Comparitie Echtscheiding

Bericht door 00jee00 »

@ rambagts

Het is inderdaad hetzelfde krediet.

Alleen wordt bij deze 20.000 gesproken in de comparitie van vrijwaring. Dit houdt in dat ik deze lening tijdig betaal, of in zijn geheel, waardoor het niet ten nadele komt van mijn ex. Ook de notaris heeft gezegd, dat ik alleen voor de vrijwaring sta en deze dus niet op naam hoef te nemen, omdat dit niet in de comparitie staat geschreven. De totale hypotheekschuld waar de rechter het over heeft is een bedrag van 147.000. Als die 20.000 wel gezien zou worden als een hypotheekschuld dan had deze toch niet meer apart als lening met vrijwaring in de comparitie vermeld hoeven te worden, want dan was er door de rechter wel besloten dat de totale hypotheekschuld 167.000 was geweest toch?! Of klopt dit niet?
Gebruikersavatar
Jean henri
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 29 apr, 2011 6:44 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Hypotheekschuld Comparitie Echtscheiding

Bericht door Jean henri »

Nogmaals, hoe je het noemt is ondergeschikt. Het blijft een geldlening.

Zolang de totale schuld van Ôé¼ 183.000 en het vermogen van Ôé¼ 130.000 niet wordt betwist dan moet je het hiermee doen.

Een rechter kan besluiten, advocaat kan eisen dat jij de schuld op jou naam stelt, maar het is de geldverstrekker waar je het geld hebt geleend die oordeelt of hij dit dit vonnis ook uit zal voeren. In de praktijk komt het erg vaak voor dat een geldverstrekker niet mee zal werken aan het vonnis.

Dat komt misschien vreemd over, maar een geldverstrekker die heeft een geldlening (of het een lening of hypotheek betreft) aan 2 personen verstrekt (kijk maar terug in de stukken, er staat dat jullie beide hoofdelijk aansprakelijk zijn).

Als je aankomt met het verzoek om de lening op jou naam te stellen dan gaat de geldverstrekker beoordelen of jou inkomen toereikend is voor het verzoek, rekening houdend met de andere verplichtingen. Als je buiten de rekennormen valt dan zal een geldverstrekker niet snel meewerken om de lening op jou naam te stellen (immers als hij dat doet dan verliest hij ├®├®n mogelijke persoon waar hij schuld kan verhalen plus dat de geldverstrekker een probleem met de AFM kan krijgen als er sprake is van overkreditering (meer toestaan als dat de regel voorschrijven)
Plaats reactie