Aanvraag hypotheek, tips en advies gevraagd.

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Oostr17
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 jan, 2012 8:31 am

Aanvraag hypotheek, tips en advies gevraagd.

Bericht door Oostr17 »

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en vind het erg interessant dat er zoveel mensen zijn die hier een kijkje nemen, alsmede een advies kunnen geven. Ikzelf zit met wat vragen, wellicht dat iemand hier een antwoord op kan geven, komt ie..

Mijn vriendin en ik willen graag een woning gaan kopen, ikzelf heb al eens eerder een koopwoning gehad, dit is het vermelden waard, want daar is een restschuld (weinig) uit ontstaan. En voor mijn partner is dit de eerste keer.

We hebben twee appartementen op het oog:

Nieuwbouw (koopgarant) om en nabij de 165.000 / 170.000, waar vanaf dit bedrag de koopgarant nog zijn werk zal gaan kunnen doen. Woning is vrij op naam.

En een bestaand appartement van 159.000 kk.

Nu is het zo dat ikzelf nog 2.000 euro moet aflossen en dan ben ik weer helemaal bovenjan, dit bedrag kan ik prima betalen en dit wil ik dan ook snel gaan realiseren. Mijn eerste vraag luid alsvolgt; heb ik een Bkr registratie..? (altijd netjes afgelost en geen betalingsachterstand) van de week konden we bij de Rabobank bijvoorbeeld ook nog een gezamelijke rekening openen, dus het lijkt mij van niet.

Mjn partner en ik hebben een slordige 10.000 aan eigen geld.

Ik heb een vaste aanstelling voor onbepaalde tijd met een jaarinkomen van 24.000.
Mijn vriendin heeft net een Hbo afgerond en heeft een parttime baan wat per jaar bruto 9000 opleverd. Maar haar werkgever is een erg schappelijk man en zou hier best het eea mee willen doen. (Denk aan een intentieverklaring). Ook werkt ze altijd meer dan dit bruto jaarinkomen, wat af te leiden is aan haar loonstrookjes.

Mocht het echt een probleem worden om ├®├®n van bovenstaande appartementen te bemachtigen dan zouden haar ouders best garant willen staan. Ze is opzoek naar een baan, en zodoende ziet het toekomstperspectief er goed uit. Om kort door de bocht te gaan, het kan alleen maar meer worden qua inkomsten. Ook kan ze tot de tijd dat ze een fulltime baan heeft meer uren gaan maken, hetgeen ook prettig is.

Moet het mogelijk zijn om met deze achtergrond een hypotheek te krijgen.. Hoop het heel erg.
Mochten er vragen danwel opmerkingen zijn dan hoor ik die graag.

Gr. Johan.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Aanvraag hypotheek, tips en advies gevraagd.

Bericht door Houston »

Je zult een dikke 150000 kunnen lenen obv de gegeven info. Moet dus een heel eind komen. Waarom trouwens niet nog even wachten tot ze de baan heeft?
BKR even bij de bank aanvragen voor de zekerheid, voor een paar euro weet je het!
Oostr17
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 jan, 2012 8:31 am

Re: Aanvraag hypotheek, tips en advies gevraagd.

Bericht door Oostr17 »

Allereerst bedankt voor de reactie.
We hebben vanmiddag eens vrijblijvend een gesprek gevoerd bij een tussenpersoon / hypotheekadviseur..
De beste man vertelde ons in heldere taal dat we NIET in aanmerking komen voor een starterslening. Dit om het simpele feit dat ik al eens eerder een woning heb gehad. Wat verder interessant was, het bedrag kwam rond de 130000 / 140000, hetgeen wel afhing van de uren van mijn vriendin. Om in aanmerking te komen voor de koopgarant regeling omtrent het nieuwbouwproject dienen we aan de NHG voorwaarden te voldoen, vandaar dit bedrag. Nu is het zo dat de werkgever van mijn vriendin op papier moet zetten dat ze (een aantal) meer uren werkt per week / maand. Dat is ook het geval, alleen heeft ze een bepaald aantal uren contract, terwijl ze duidelijk structureel meer uren maakt. Ook te herlijden aan haar loonstrookjes.

Nu heb ik een aantal vragen, te weten;

- eigen geld, inleggen op hypotheek ?
- verbouw / inrichtingskosten (vloer,keuken) meefinancieren of met eigen geld aanschaffen?


Verder iemand nog tips of suggesties?

Verder was het een helder en duidelijk gesprek, morgen op gesprek bij een andere tussenpseroon (toevallig ook de verkoopmakelaar van het nieuwbouwproject).

Gr. Johan.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Aanvraag hypotheek, tips en advies gevraagd.

Bericht door Houston »

Oostr17 schreef: - eigen geld, inleggen op hypotheek ?
- verbouw / inrichtingskosten (vloer,keuken) meefinancieren of met eigen geld aanschaffen?
Allebei lastig te zeggen, want a) het moet kunnen (meefinancieren bedoel ik dan) en b) het is slim om wat reserve te houden (spaargeld). Nu niet genoeg inhoudelijke info beschikbaar.
Oostr17
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 jan, 2012 8:31 am

Re: Aanvraag hypotheek, tips en advies gevraagd.

Bericht door Oostr17 »

De status is nu alsvolgt. We hebben besloten voor bestaande bouw te gaan, hetgeen te koop staat voor 160.000. Dit is net aan te realiseren, ware het niet dat de woning erfpacht heeft. Dit is zeer nadelig, ookal heeft het model een flinke korting.. Het word berekend onder de maximale 130 euro per maand, terwijl we maar per jaar 10% betalen.. Dus het eerste jaar 13 euro per maand, tweede jaar 26 etc..

Dat is in de maandlasten dus prima te realiseren, enkel de hypotheekverstrekker gaat dan uit van een minder te lenen deel van om en nabij de 20.000.

Nu ligt het zo dat we de verkopers kennen, die willen graag van het appartement af, nu kunnen we misschien een prijs maken van 150.000. 130.000 op papier en 20.000 ergens in gaan passen. Het probleem is dan dat je dan zit met de belastingdienst. Die vind het vast niet goed dat het onder de WOZ waarde verkocht word. Tevens zal de verkopend makelaar het geen goed plan vinden.

Kortom, wat zijn de mogelijkheden?
Oostr17
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 jan, 2012 8:31 am

Re: Aanvraag hypotheek, tips en advies gevraagd.

Bericht door Oostr17 »

Iemand tips?

Alvast bedankt. Johan
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Aanvraag hypotheek, tips en advies gevraagd.

Bericht door webka »

Dit zijn van die constructies die moet je helemaal niet willen. En zal dus ook niet zo gauw door het adviseurcorps hier worden geadviseerd.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Aanvraag hypotheek, tips en advies gevraagd.

Bericht door Rense »

Niet doen.

Scheelt je 400 euro aan overdrachtbelasting maar kan je een veelvoud aan ellende opleveren.
hofrand5892
Berichten: 381
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 11:36 am

Re: Aanvraag hypotheek, tips en advies gevraagd.

Bericht door hofrand5892 »

Forumbezoeker,

Drie keer is scheepsrecht. Kies aub niet voor erfpacht!! Anders zit je straks met een onverkoopbaar huis.

Wat de makelaar ook zegt. Niet doen! Komt alleen maar ellende van.

Trader648
Oostr17
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 11 jan, 2012 8:31 am

Re: Aanvraag hypotheek, tips en advies gevraagd.

Bericht door Oostr17 »

Bedankt, helder verhaal.

Vanmiddag weer eens naar de hypotheek adviseur, en eens kijken wat er verder nog allemaal mogelijk is..
Josje
Berichten: 4
Lid geworden op: do 02 feb, 2012 9:36 pm

Re: Aanvraag hypotheek, tips en advies gevraagd.

Bericht door Josje »

Aan watvoor hypotheekvorm zat je te denken? Bedenk ook dat bij een lager bedrag op papier je misschien ook minder hypotheekrenteaftrek krijgt....
Plaats reactie