Woning kopen als overbrugging, waar te financieren

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

willem9503
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 jun, 2010 7:42 pm

Woning kopen als overbrugging, waar te financieren

Bericht door willem9503 »

Allen,
Ik lees al een tijdje mee en heb al e.e.a. opgestoken.
Nu heb ik zelf het volgende:
Vorig jaar een kavel gekocht t.b.v nieuwbouw
Koopsom: 127.500
Hypotheek: 144.400
Spaar: 78.000 de rest aflossingsvrij, variabel rente 3.9%
Florius 3+3

Mijn huidige woning heb ik verkocht onder voorbehoud verkoop woning van de kopers
Verkoopprijs: 177.000
Hypotheek: 169.400
Spaar: 89.400, de rest aflossingsvrij, rente 5.2%
Delta lloyd budget, 10 jr vast, nog 9 te gaan (soms is timing wel eens slecht en wens ik een glazen bol met garantie)

Naar het nu lijkt heeft mijn koper moeite om zijn woning kwijt te raken.
We willen voorstellen om woningruil te doen zodat afname van mijn huidige woning door kan gaan (i.v.m. huidige markt krijg ik die prijs niet weer).
Het probleem zit nu in de financiering.
Koopsom word 112.000,
hypotheek +/- 120.000,
eventueel eigen geld beschikbaar tussen 10.000 en 15.000 (liever niet om met nieuwbouw door te kunnen gaan).
Deze woning zal kort aan aankoop weer in de verkoop gaan (binnen een jaar verkopen) en er zal een start gemaakt worden met de nieuwbouw (meeste zelf doen, aanneemsom =/- 150.000,-, nog nader te financieren eventueel herfinancieren). Er is wat te doen aan de verkoop door aanpassen kleurstellingen in de woning, felblauw word dan neutraal wit.

De oorspronkelijke bedoeling was om op de bouwkavel te gaan wonen (stacaravans enzo) en niet te overbruggen.

Vast inkomen: EUR 55.000,-/jr (laatste 3 jaren door overuren >EUR 61.000,-).
Geen overige schulden

Maar welke bank wil dit nog in zo'n constructie financieren. Overal horen we dat ze dit niet willen, een van beide hypotheken moet dan consumptief, etc.
Als ik voor EUR 750,-/mnd huur valt niemand er over.
Ik zit nog niet vast aan de woningruil, we zijn natuurlijk niet gek. Eerst kijken of we dit gefinancierd kunnen krijgen.
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: Woning kopen als overbrugging, waar te financieren

Bericht door Advies123 »

Ik vind het een lastige case.

Heb je de aanneemsom van Ôé¼ 150.000,- al gefinancierd of moet je daar ook nog een lening voor afsluiten?

Is het een alternatief om die ontbindende voorwaarden voor de kopers niet gewoon ruim te verlengen? Kan je voor jezelf een ontsnapping inbouwen dat ook jij van de verkoop af kan zien als jij het voor dezelfde prijs aan een ander kan verkopen (eventueel tegen boete van een klein bedrag?, klein bedrag lijkt me dat wel waard)
willem9503
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 jun, 2010 7:42 pm

Re: Woning kopen als overbrugging, waar te financieren

Bericht door willem9503 »

Het probleem voor de verkoper is dat zijn erg gunstige offerte begin mei afloopt. Dus dan is verlengen geen echt gunstige optie voor hun (10jr vast, 4%).
Een nieuwe offerte is nieuwe toetsing + bijbehorende rente-%
En als we elkaar een beetje kunnen helpen zou dat fijn zijn.

De ontsnapping voor mezelf zit er in, bij een gelijkwaardig of beter bod hebben ze nog het recht om per direct af te nemen of te weigeren!

Kijk, voor mij is het simpel, gaat de verkoop alsnog niet door dan moet ik wachten met bouwen. De dubbele HRA heb ik nog t/m 2012.
De aanneemsom moet ik nog financieren, niet teveel risico's in een keer nemen.
willem9503
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 jun, 2010 7:42 pm

Re: Woning kopen als overbrugging, waar te financieren

Bericht door willem9503 »

Iemand nog ideeen?
willem9503
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 jun, 2010 7:42 pm

Re: Woning kopen als overbrugging, waar te financieren

Bericht door willem9503 »

Laatste update.
Ook de lokale Rabobank ziet niets in de constructie, ergo we gaan fris en fruitig actief verkopen.
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: Woning kopen als overbrugging, waar te financieren

Bericht door Advies123 »

Willem,

Waarom heb je die aanneemsom nog niet gefinancierd?
willem9503
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 jun, 2010 7:42 pm

Re: Woning kopen als overbrugging, waar te financieren

Bericht door willem9503 »

Ten eerste omdat deze nog maar 4 weken bekend is.
Ten tweede omdat ik mijn huidige woning niet kwijt ben.
Ten derde omdat de bouwvergunning nog niet is afgegeven (nog 8 weken, van de 12, te gaan).

Als het tweede punt van tafel is, dus de huidige woning definitief verkocht, is het moment daar om de nieuwbouw te financieren.
Ik verwacht nog wel enige discussie aangaande de financiering van de nieuwbouw, dit moet binnen normen 2011 en dat is toch scherper dan 2010.
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: Woning kopen als overbrugging, waar te financieren

Bericht door Advies123 »

Ik verwacht nog wel enige discussie aangaande de financiering van de nieuwbouw, dit moet binnen normen 2011 en dat is toch scherper dan 2010.
Is dat niet een reden om dit dan maar snel te regelen?

Rente is gestegen afgelopen maanden, toetsrente tweede kwartaal zal ook omhoog gaan (weer minder lenen), je kan het maar geregeld hebben lijkt me.

Hoe heeft Florius overigens die kavel gefinancierd? Er is geen financiering voor de aanneemsom, was dat geen verplichting o.i.d.? Hoe weten zij nu dat er ook daadwerkelijk gebouwd gaat worden?
willem9503
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 jun, 2010 7:42 pm

Re: Woning kopen als overbrugging, waar te financieren

Bericht door willem9503 »

Advies123 schreef:
Ik verwacht nog wel enige discussie aangaande de financiering van de nieuwbouw, dit moet binnen normen 2011 en dat is toch scherper dan 2010.
Is dat niet een reden om dit dan maar snel te regelen?

Rente is gestegen afgelopen maanden, toetsrente tweede kwartaal zal ook omhoog gaan (weer minder lenen), je kan het maar geregeld hebben lijkt me.
Tja, alles geweten dan had het vorig jaar rond moeten zijn (glazen bol etc.).
En voor Q2 rondkomen is niet mogelijk, de aanneemsom zal, bij mijn weten, niet gefinancierd worden als er geen bouwvergunning ligt.
En dat duurt nog bijna 8 weken (net even nageteld). Dan zit ik al in Q2 van dit jaar.

Florius heeft niet aangedrongen op een financiering van de aanneemsom, dus daar is alleen de kavel nu gefinancierd op de wijze zoals beschreven in de openingspost.

Mocht de maximaal benodigde aanneemsom niet gefinancierd kunnen worden dan steken we er extra eigen arbeid in. Enige flexibiliteit is er wel, mijn schoonvader is de aannemer.. :D
Via de werkgever al geregeld dat ik hiervoor max. 13 weken bijzonder verlof op mag nemen.

En niet te snel in paniek raken, ik doe dit voor een periode van nu t/m overlijden/te oud om zelfstandig te kunnen (over-)leven.
Dus dat is ergens tussen de 30 en 40 jaren.
Plaats reactie