Wat te doen met 100.000 eigen geld?

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

emmapeel
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 28 jan, 2011 3:02 pm

Wat te doen met 100.000 eigen geld?

Bericht door emmapeel »

De afgelopen jaren heb ik samen met mijn man enorm scheefgewoond in sociale woningbouw. Door wisselingen in banen en andere onzekerheden durfden we al die tijd geen koophuis te kopen, maar hebben we wel enorm gespaard. De situatie is eindelijk weer stabiel, dus nu kunnen we een huis kopen. En nu steekt de vraag weer de kop op: wat te doen met al dat spaargeld? We hebben 1 hypotheekadviseur gesproken 1,5 jaar terug en die verklaarde ons toen voor gek als we eigen geld in de hypotheek zouden gaan steken. We moesten maar gaan 'rentenieren'. Maar het voelt gewoon veel logischer om wel af te lossen. Graag advies bij dit luxeprobleem dus!

De feiten:
Salaris man (31): 60.000
Salaris ik (28): 25.000
Beide nog tijdelijk, maar goed uitzicht op vast, hoogopgeleid en altijd werk gehad, krijgen beide regelmatig aanbiedingen.
Vraagprijs koophuis: 189.000 (ik weet, we kunnen veel duurder kopen, maar dit huis is groot genoeg voor ons, meer willen we niet. Huis heeft voldoende plek voor eventuele gezinsuitbreiding.)
Eigen geld: 125.000 (daarvan willen we een deel voor verhuizing en calamiteiten reserveren, dus ik denk aan 100.000 vrij besteedbaar)
Sparen na aankoop: we zullen jaarlijks tenminste zo'n 10.000 tot 15.000 blijven sparen als er geen gekke dingen gebeuren.

Nu is concreet de vraag: hoe kunnen we ons eigen geld goed gebruiken zonder onszelf ontzettend in de vingers te snijden qua hypotheekrenteaftrek? Beleggen willen we niet. Gevoelsmatig zouden we het liefst zo snel mogelijk aflossen, maar niet als we dan honderden euro's per maand mislopen.
emmapeel
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 28 jan, 2011 3:02 pm

Re: Wat te doen met 100.000 eigen geld?

Bericht door emmapeel »

Als toevoeging:

mijn intuitie zegt: nu wel flink wat geld in het huis steken, maar niet alles. Ook na verhuiskosten enzo de 40.000 van Box 3 overhouden. De rente daarover gewoon lekker gebruiken (maakt de maandlasten immers uiteindelijk ook lager). Spaargeld dat er nieuw bijkomt moeten we dan maar wel 1,2% belasting over betalen, maar de spaarrentes beginnen ook alweer wat te stijgen, dus zo erg is dat niet.
webka
Berichten: 1839
Lid geworden op: za 27 nov, 2010 5:44 pm

Re: Wat te doen met 100.000 eigen geld?

Bericht door webka »

Uiteraard zal in een adviesgespek dieper op je motieven , voorkeuren, etc ingegaan moeten worden maar kort door de bocht zou ik het volgende doen:

Je hebt voldoende geld en inkomen om de te streven naar volledig aflossing van de hypotheek na 30 jaar. Je wil niet beleggen, maar garantie ten aanzien van de aflossing.
Benodigde financiering: 189000 +kk = ongeveer 206.000
Alle premies vanuit depot volgens hoog laag constructie in spaarpolis gieten. 20 jaar premiebetalen, 30 jaar looptijd.
Uitgangspunt Rente 20 jaar vast NHG , ongeveer 5% (= tevens spaarrente). ORV gemakshalve even op 100.000 pp gezet ( aanname, zal berekend moeten worden+jullie wensen daaromtrent).
Benodgde depot om 206.000 dan naar 30 jaar volledig in te lossen bedraagt: 51.000

Wat je dus doet is door in het begin 51000 euro te storten garandeer je aflossing op einddatum van de gehele hypotheek ( 206.000). Tijdens de looptijd betaal je verder dus alleen rente, waardoor op basis van jullie inkomen je een netto maandlast hebt van minder dan 500 per maand.
Eventueel zou je nog meer eigen geld kunnen gebruiken om de hoofdsom bij aanvang te verlagen. Dan heb je uiteraard ook weer minder nodig voor depot.
Maar dat is finetunen tijdens een gesprek.
emmapeel
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 28 jan, 2011 3:02 pm

Re: Wat te doen met 100.000 eigen geld?

Bericht door emmapeel »

De koop is (mondeling) rond en vanavond bij hypotheekadviseur gezeten. Hij adviseerde exact hetzelfde: een depot vanwaaruit de maandelijkse inleg wordt betaald. Goed advies dus, bedankt!
Plaats reactie