Dilemma; koophuis met partner, eenmanszaak en uit elkaar

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Onderneemster
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 dec, 2010 1:01 am

Dilemma; koophuis met partner, eenmanszaak en uit elkaar

Bericht door Onderneemster »

Beste lezers,

Ik kan wel wat advies gebruiken....
Ik ga uit elkaar met mijn partner, wij hebben in 2005 een huis gekocht met een hypotheek van 220.000.
We zijn beiden 50% eigenaar en in 2011 loopt de looptijd af.
We houden al een paar jaar de verkochte huizen in onze wijk in de gaten (kadaster) en het lijkt erop dat we bij verkoop zeker geen quitte gaan spelen...
Ik ben in april 2009 voor mezelf begonnen; eenmanszaak (werving en selectie, trainingen, consultancy en interim) en geb tot die tijd nog in loondienst gezeten. 2010 is een absoluut topjaar geweest en voor 2011 zijn de vooruitzichten goed. (voor zover je als ondernemer in de toekomst kunt kijken dan ;-) )

Ik heb even jullie advies nodig, want ik ben van plan om na de scheiding van mijn partner (niet getrouwd overigens, wel samenlevingsovereenkomst) ofwel in dit koophuis te blijven wonen, danwel op zoek te gaan naar een nieuwe koopwoning.
Ik heb het forum al doorgespit, maar kan maar "stukjes" antwoorden vinden op mijn vragen....

1) Welke hypotheekverstrekkers raden jullie aan om eens contact mee te zoeken, omtrent mijn persoonlijke situatie?
2) Bij de meeste banken/hypotheekverstrekkers vraagt men toch wel 3 jaar aan cijfers. Ik kan concreet 1 jaar (2010) overleggen; ik verwacht dat 2009 niet wordt meegeteld aangezien ik het 1e kwartaal nog in loondienst was...denken jullie dat er kans bestaat om uberhaupt ergens een hypotheek te krijgen?
3) Indien ik in mijn huidige koopwoning zou willen blijven, dan zal ik mijn partner moeten uitkopen. In dit geval maken wij waarschijnlijk verlies; betekent dit dat ik zijn verlies moet "kopen"? Hoe werkt dit precies?
4) Welke zaken wil een hypotheekverstrekker zien naast de cijfers? Opdrachtgevers, plannen, waar moet ik aan denken?

Mijn partner heeft een vaste baan, we zijn niet getrouwd en ik heb zover ik weet geen BKR registratie.
Ik heb naast mijn hypotheek geen andere schulden. Ik breng geen eigen vermogen mee. Mijn winst over 2010 tot nu toe (voor belasting) is Ôé¼50.000.

Graag jullie adviezen, heel erg bedankt!!!

Mvg,

Onderneemster
Raymond Lohuis
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 2:06 pm
Locatie: Regio Haarlem

Re: Dilemma; koophuis met partner, eenmanszaak en uit elkaar

Bericht door Raymond Lohuis »

Probeer het eerst bij je eigen bank waar de hypotheek al loopt. Dien een verzoek ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid in en toon aan dat je altijd al de hypotheek hebt betaald en zonder problemen.

Verder zijn de kansen minimaal omdat je nog met een top hypotheek zit. Probeer af te lossen tot minimaal de executiewaarde (of een spaarbedrag opbouwen)

Midden 2011 met half jaarcijfers en een goede prognose denk ik dat je meer kans maakt dan nu.

Succes
Onderneemster
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 dec, 2010 1:01 am

Re: Dilemma; koophuis met partner, eenmanszaak en uit elkaar

Bericht door Onderneemster »

Bedankt voor jullie tips en reacties!

@Raymond: wat betekent dit verzoek ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid precies? Dat mijn vriend de hypotheek dus volledig op zijn naam krijgt? Wat zou hiervan het voordeel voor mij kunnen zijn?
Dan nog de volgende vragen/situaties:

3) Indien ik in mijn huidige koopwoning zou willen blijven, dan zal ik mijn partner moeten uitkopen. In dit geval maken wij waarschijnlijk verlies; betekent dit dat ik zijn verlies moet "kopen"? Hoe werkt dit precies? Woning laten taxeren en vervolgens bepalen wat dit verlies precies is?
4) Welke zaken wil een hypotheekverstrekker zien naast de cijfers? Opdrachtgevers, plannen, waar moet ik aan denken? Jaarcijfers zijn geen probleem, accountantsverklaring of boekhouders verklaringen ook niet. Ik kan bijvoorbeeld aantonen dat ik een aantal vaste relaties heb met omzetprognoses voor 2011/2012, en ook dat ik als zzp'er een zeer goede relatie heb met 2 training bureaus waar ik in 2011 en 2012 o.b.v. uurtarief en een vast rayon opdrachten voor doe. Ik denk dat ik het zelfs wel voor elkaar kan krijgen om hen een verklaring af te laten geven als het moet.
Ik ga misschien heel erg in detail nu, maar ik vraag me even af waar een hypotheekverstrekker bij een ondernemershypotheek zoal naar kijkt. Een stuk aantoonbare zekerheid kan denk ik geen kwaad.....?

Wederom alvast mijn dank!
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: Dilemma; koophuis met partner, eenmanszaak en uit elkaar

Bericht door Advies123 »

3) Indien ik in mijn huidige koopwoning zou willen blijven, dan zal ik mijn partner moeten uitkopen. In dit geval maken wij waarschijnlijk verlies; betekent dit dat ik zijn verlies moet "kopen"? Hoe werkt dit precies? Woning laten taxeren en vervolgens bepalen wat dit verlies precies is?
Dat betekent dat hij jou een bedrag moet geven zodat hij van de hypotheekschuld en de woning af is.
Bijvoorbeeld: waarde woning 200.000,-, hypotheek 220.000,-. In dat geval is er bij verkoop een verlies van 20.000,-, dan zou je vriend je dus 10.000 euro moeten geven.
4) Welke zaken wil een hypotheekverstrekker zien naast de cijfers? Opdrachtgevers, plannen, waar moet ik aan denken? Jaarcijfers zijn geen probleem, accountantsverklaring of boekhouders verklaringen ook niet. Ik kan bijvoorbeeld aantonen dat ik een aantal vaste relaties heb met omzetprognoses voor 2011/2012, en ook dat ik als zzp'er een zeer goede relatie heb met 2 training bureaus waar ik in 2011 en 2012 o.b.v. uurtarief en een vast rayon opdrachten voor doe. Ik denk dat ik het zelfs wel voor elkaar kan krijgen om hen een verklaring af te laten geven als het moet.
Dit is wat de bank wil zien.

Bij wat voro bank/adviseur zit je nu met de hypotheek?
Onderneemster
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 05 dec, 2010 1:01 am

Re: Dilemma; koophuis met partner, eenmanszaak en uit elkaar

Bericht door Onderneemster »

Wij hebben de hypotheek vanaf juni 2005, 6 jaar vast voor een rente van 3,6% bij Argenta. Juni 2011 zal deze aflopen.
Plaats reactie