Overlijdensrisicoverzekering

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Chan77
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 1:28 pm

Overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Chan77 »

Ik heb een hypotheek offerte binnen en voor de NHG heb ik een klein stukje overlijdensrisicoverzekering nodig. Het is ongeveer voor een bedrag van (Edit) en de looptijd is xxx jaar. In de offerte staat dat ik daarvoor op jaarbasis bijna aan kwijt ben. Is dat niet veel en zijn er ook goedkopere oplossingen?
Laatst gewijzigd door Chan77 op do 21 okt, 2010 9:59 am, 3 keer totaal gewijzigd.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Tarief overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Rense »

@Chan

Onzin, je moet alles boven de 80% van de vrije verkoopwaarde afdekken.

Bij de Rabobank krijg je standaard het advies een om circa 60% af te dekken met een bankspaarhypotheek.
De opbouw hiervan zorgt dat je ruim binnen de 30 jaar op de genoemde 80% zit.

Wanneer je dus de minimale overlijdensdekking nodig hebt (los van het feit of dit verstandig is) dan heb je voldoende aan een dalende verzekering met als einddatum de datum dat je onder de 80% vrije verkoopwaarde zit.

Succes....
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Tarief overlijdensrisicoverzekering

Bericht door fransjan »

100 euro op jaarbasis ,is dat duur ??,dan zal ik niet eens aan een hypotheek beginnen ...

maar goed ben je onder de 25 is het behoorlijk aan de prijs ,maar gaat uiteindelijk in de Huidge tijd nergens over ,we betalen een vermogen voor een internetaansluiting ,dus wees wel een realist ...
Chan77
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 1:28 pm

Re: Tarief overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Chan77 »

Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik vind het veel geld per maand voor het afdekken van een relatief laag totaal bedrag.
matjo
Berichten: 54
Lid geworden op: za 16 mei, 2009 8:50 am

Re: Tarief overlijdensrisicoverzekering

Bericht door matjo »

Chan,

Ik weet niet wat jouw leeftijd is maar volgens mij kan dit wel iets scherper.. maar goed, dat is het nadeel van een bank, daar wordt geen uitgebreide productselectie voor je gemaakt. Mocht je rond de 30 zijn en niet roken dan kom je op een minimale jr premie van 60 euro uit (vaste of annuitair dalende dekking maakt bijna niet uit.. en uitgaande van geen provisie, maar ook dat maakt bijna niks uit) . Daar bespaar je dus 40 euro mee / 12 = ca 3,33 mee.. ik ben het met Fransjan eens, dat valt toch reuze mee? Het is nu eenmaal een onderdeel van je woonlasten.
Laatst gewijzigd door matjo op do 14 okt, 2010 8:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Superkees
Berichten: 345
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 2:38 pm

Re: Tarief overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Superkees »

100 euro per jaar = minder dan 9 euro per maand.

En 30 jaar x 100 euro is 3000 euro voor een verzekerd bedrag van 15.000 euro. 20% dus.

Valt allemaal toch wel mee?
fransjan
Berichten: 5368
Lid geworden op: do 10 apr, 2008 11:45 am
Locatie: midden nederland

Re: Tarief overlijdensrisicoverzekering

Bericht door fransjan »

inderdaad ,te verwaarlozen bedrag en niet relevant ,misser in het advies schat ik zo in ..

rabo gebruikt juist de truuk van ome luuk ,men gebruikt juist 1 jarige risicoverzekeringen ,in 99 van de 100 adviezen ..
Chan77
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 1:28 pm

Re: Tarief overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Chan77 »

Bedankt voor de goede en snelle reacties. Hiermee kom ik al een heel eind verder.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Tarief overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Houston »

Chan77 schreef:. Hiermee kom ik al een heel eind verder.
Maar post je nu ook het advies zelf?
Chan77
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 1:28 pm

Re: Tarief overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Chan77 »

Zodra ik nieuws heb dan van mijn hypotheekverstrekker post ik het hier.
Chan77
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 1:28 pm

Re: Tarief overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Chan77 »

Ik heb nieuws. Bank zegt verder niets te kunnen doen aan de offerte, maar ik ben wel vrij ergens anders een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Ook zeggen ze niets te kunnen doen aan de looptijd 25 jaar van de polis, omdat ik anders altijd kan beslissen minder af te gaan lossen waardoor de dekking niet meer zou volstaan.

Mijn situatie:

Woning met een NWWI taxatiewaarde van Ôé¼xxxxxxx
Koopsom: Ôé¼xxxxxxx
Stukje inleg eigen geld: Ôé¼xxxxxxx
Benodigde financiering: Ôé¼xxxxxxxx

Bankspaar hypotheek NHG met een looptijd van 30 jaar. Ik los maximaal af, maar tijdens looptijd kosteloos wijzigen wat ik aflos.
Bank wil dat ik een Annu├»tair dalende Overlijdensrisicoverzekering van Ôé¼xxxxxxxxxx afsluit met een looptijd van 25 jaar. Kosten Ôé¼xxxxxx op jaarbasis.

TAF & Loyalis hebben bijvoorbeeld een goedkope ORV waar ik mee kan besparen. Voor een hoop mensen stelt +/- Ôé¼50,00 op jaarbasis besparen op de ORV niet heel veel voor, maar voor mij wel.

Nu vraag ik mij af klopt het wat de bank zegt met betrekking tot de looptijd van de polis, of kan ik deze looptijd verkorten? Hoe te handelen als ik ergens anders een ORV afsluit, moet ik daar bewijs van tonen en zo ja aan wie (NHG)?

Kleine update.Dit kwam ik tegen op de NHG site

5.5 Overlijdensrisicoverzekering
Gedurende de periode dat de lening meer bedraagt dan 80% van de waarde van de woning (zie deel 1: definitie f.), dient sprake te zijn van een overlijdensrisicoverzekering, minimaal gelijk aan de overschrijding.

De rechten en aanspraken uit hoofde van de overlijdensrisicoverzekering moeten worden verpand aan de geldgever. Het vereiste van een overlijdensrisicoverzekering geldt voor elke eigenaar-bewoner wiens inkomen noodzakelijk is voor het verkrijgen van de Nationale Hypotheek Garantie.
Laatst gewijzigd door Chan77 op wo 20 okt, 2010 6:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Rense
Berichten: 1649
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 2:39 pm
Locatie: Zuid Groningen

Re: Tarief overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Rense »

@Chan,

Welke rente krijg je en hoeveel jaar vast?
Chan77
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 26 sep, 2010 1:28 pm

Re: Tarief overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Chan77 »

***** jaar vast
Laatst gewijzigd door Chan77 op wo 20 okt, 2010 6:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Houston
Berichten: 1379
Lid geworden op: do 11 dec, 2008 10:40 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Houston »

Hoi Chan, is er al gekeken naar de mogelijkheid om de eigen inleg als eerste storting op de spaarrekeng te doen? Daarmee kun je je nog wel wat maandelijkse kosten besparen?
Verder zul je met 20 jaar vast ipv 25 jaar ook best wel eens een stuk lager uit kunnen komen (handig als je misschien toch de looptijd wilt verkorten).
Vraag de Rabo maar eens naar het 20 jaars tarief en vervolgens om te laten zien wat er gebeurt met je netto last als de rente over 20 jaar bv 2,5% hoger is dan nu.
Advies123
Berichten: 843
Lid geworden op: wo 10 jun, 2009 3:10 pm

Re: Overlijdensrisicoverzekering

Bericht door Advies123 »

Volgens mij kan de looptijd van die orv veel korter.


80% van de waarde van de woning moet worden afgedekt. Zodra de waarde van de bankspaarrekening voldoende is, is een orv niet meer noozakelijk.
Dus je moet even het waardeverloop van de bankspaarrekening erbij pakken, als deze boven de 15.000,- is dan is een orv niet meer noodzakelijk volgens NHG.
Plaats reactie