Niewbouw hypotheek vragen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Deva
Berichten: 1
Lid geworden op: do 30 sep, 2010 12:41 pm

Niewbouw hypotheek vragen

Bericht door Deva »

Dag allen,

Na veel gelezen te hebben hier, heb ik jullie advies nodig. Mijn eerste post, dus mij niet direct afbranden :)

Na t├® lang gewacht te hebben, ga ik dan toch mijn eigen nieuwbouw woning kopen samen met mijn vriendin. Alleen, na tientallen gesprekken gehad te hebben met adviseurs, internet afgestruind te hebben en meerdere mensen om advies te hebben gevraagd (welke het niet allemaal precies goed uit wisten te leggen :') ), zie ik door de bomen het bos niet meer :roll: .Ik vroeg mij af of jullie een plasje kunnen doen over mijn situatie.

Situatie:

Nieuwbouwwoning ├í Ôé¼ 170.000,- V.O.N.
Eventueel meerwerk ~ Ôé¼ 25.000,-
Financiering keuken/badkamer/e.d. ~ Ôé¼ 20.000,-

Totale hypotheek ongeveer Ôé¼ 215.000,-

Planning is om hier in ieder geval 20 jaar te blijven wonen, alswel niet permanent.

Bovenstaand meerwerk is een indicatie, aangezien we nog om tafel moeten wat de eventuele meerwerkkosten nog moeten bespreken, dus dit kan nog omhoog uitvallen. Hoogte van de hypotheek is geen probleem, dit kunnen we opnemen + eventuele nog iets hogere hypotheek is mogelijk.

Vraag:

- Welke hypotheek is het gunstigst om te nemen? Het liefst ga ik voor zekerheid -> spaarhypotheek/bankspaar hypotheek.

- Rentevast/variabel, natuurlijk willen we een zo laag mogelijke rente.

- Aflossingsvrij, wat houd dit nu precies in? Mij werd verteld om een gedeelte aflossingsvrij te houden, dit i.v.m. de lagere maandlasten. Komen deze kosten dan sowieso niet later alsnog terug, waardoor je nog steeds de volle mep betaald aan lasten?

- Verzekering erbij, is het verstandig om een arbeidsongeschiktheidsverzekering erbij af te nemen. Een maat van mij heeft het niet gedaan, omdat er teveel mits en maren aan hingen wanneer de verzekering pas gaat uit uitkeren.

- De financiering van de badkamer (e.d.) kan eventueel ook uit eigen spaargeld betaald worden, maar het beste kan dit uit een bouwdepot gehaald worden is mij verteld, aangezien dit fiscaal aftrekbaar is.

Daarbij hebben we ongeveer een ~50k aan eigen spaargeld welke we willen besteden aan inboedel/trouwerij + eventueel financiering keuken/badkamer, dit dan om de hypotheeklast laag te kunnen houden.

Sorry als ik een beetje als een no no overkom zo, maar ik ben het pad echt kwijt

Hoop dat jullie kunnen helpen.

Greetz,
andos
Berichten: 105
Lid geworden op: wo 01 sep, 2010 5:24 pm
Locatie: Omgeving van Emmen

Re: Niewbouw hypotheek vragen

Bericht door andos »

Het is je eerste koopwoning, begrijp ik? Hierbij een beetje antwoord:
Deva schreef: - Welke hypotheek is het gunstigst om te nemen? Het liefst ga ik voor zekerheid -> spaarhypotheek/bankspaar hypotheek.
Dat hangt van je persoonlijke situatie af.
- Rentevast/variabel, natuurlijk willen we een zo laag mogelijke rente.
.
Over het algemeen geldt: hoe langer je vastzet, hoe hoger het tarief. Variabele rente wordt per 1,3,6 of 12 maanden herzien en is nu dus lager dan de langere rentes. Je krijgt schommelingen in je maandlast, dat moet je wel op kunnen vangen. En misschien is dit wel een goed moment om vast te zetten. Hangt kortom ook wel weer van je persoonlijke situatie af.
- Aflossingsvrij, wat houd dit nu precies in? Mij werd verteld om een gedeelte aflossingsvrij te houden, dit i.v.m. de lagere maandlasten. Komen deze kosten dan sowieso niet later alsnog terug, waardoor je nog steeds de volle mep betaald aan lasten?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aflossingsvrije_hypotheek :)
Doordat je alleen rente betaalt en niets aflost, wordt de schuld niet kleiner gedurende de looptijd. Maar ooit (bijvoorbeeld bij verkoop van de woning) zul je de schuld terug moeten betalen.

- De financiering van de badkamer (e.d.) kan eventueel ook uit eigen spaargeld betaald worden, maar het beste kan dit uit een bouwdepot gehaald worden is mij verteld, aangezien dit fiscaal aftrekbaar is.
Daarbij hebben we ongeveer een ~50k aan eigen spaargeld welke we willen besteden aan inboedel/trouwerij + eventueel financiering keuken/badkamer, dit dan om de hypotheeklast laag te kunnen houden.
Als je zaken als een nieuwe badkamer meefinanciert, mag je de rente aftrekken in box 1. Door die rente aftrek is je netto maandlast lager dan wat je bruto per maand betaalt. Op die manier hou je je spaargeld beschikbaar voor andere zaken. Zelf zou ik nog wel even kritisch kijken naar de spaarrente die je nu ontvangt, want als dat niet heel veel is, kan het al met al best wel uit om een deel zelf te betalen.
Plaats reactie