2 koopwoningen, en nu samenwonen

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: webka, Cnorretje, Jean henri, SimpleMind

Dez
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 sep, 2010 9:36 am

2 koopwoningen, en nu samenwonen

Bericht door Dez »

Mijn vriendin en ik hebben beiden een eigen koopwoning en willen nu graag gaan samenwonen in mijn woning.
Eigenlijk willen we (een jaartje?) bij mij samenwonen en dan samen een nieuwe woning kopen.

Mijn gegevens:
Waarde huis : 185.000
Hypotheek : 160.000
Inkomen : 44.000

Haar gegevens:
Waarde huis : 130.000
Hypotheek : 150.000
Inkomen : 34.000

Wat is financieel gezien het slimste om te doen? Hoe moeten we dit aanpakken?
Haar huis zo snel mogelijk verkopen ook al gaat dat geld kosten gezien de waarde van het huis en de hypotheek?

Hoor graag of jullie ons een beetje op weg kunnen helpen...
Sebas
Berichten: 234
Lid geworden op: za 02 aug, 2008 1:59 pm
Locatie: Rotterdam

Re: 2 koopwoningen, en nu samenwonen

Bericht door Sebas »

Ook bij deze post luidt het antwoord. Kruip achter de pc vandaan ;) en bezoek een onafhankelijk adviseur.

Die kan de fiscale consequenties in kaart brengen en de zaak verder uitdiepen. Hier zijn zoveel factoren op van toepassing en allemaal geheel afhankelijk van jullie persoonlijke situaties. Zouden er bijvoorbeeld voldoende liquide middelen zijn bij verkoop van het pand? Bezoek een adviseur leg je kaarten op tafel en ga lekker brainstormen :D

Succes
Dez
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 sep, 2010 9:36 am

Re: 2 koopwoningen, en nu samenwonen

Bericht door Dez »

Dat gaan we ook zeker doen!! Maar omdat niet alle experts even betrouwbaar lijken te zijn vind ik het fijn om hier alvast wat meningen op te doen :wink:

Ik maak mij wel wat zorgen over de restschuld van het huis van mijn vriendin.
Wat is daar de meest gangbare oplossing voor? Neem je dat normaal gesproken mee naar een nieuwe hypotheek? Ik neem aan dat de meeste mensen die binnen een paar jaar van hun koopwoning af willen tegenwoordig met dit probleem zitten.
Raymond Lohuis
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 2:06 pm
Locatie: Regio Haarlem

Re: 2 koopwoningen, en nu samenwonen

Bericht door Raymond Lohuis »

Verkoop van de woning zal waarschijnlijk geen overwaarde opleveren. Letwel op dat als je het huis verkoopt je wel de volledige hypotheek moet inlossen. Dus dat je het tekort wel beschikbaar moet hebben of via een lening moet opvullen. Vraag is wat kost de woning nu en wat gaat het je kosten als je geen woning hebt, maar wel een lening.
Bepaal aan de hand hiervan wat je verkoopstrategie is. Enige voordeel is dat je in de startersmarkt zit en daar staan de woningen minder lang te koop. Succes.
Dez
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 sep, 2010 9:36 am

Re: 2 koopwoningen, en nu samenwonen

Bericht door Dez »

Het huis van mijn vriendin zal inderdaad geen overwaarde hebben. Er zal een restschuld overblijven en dat is nu juist het probleem.

Hypotheek blijven betalen voor een leegstaand huis is ook weer zo wat. De hypotheek is nog eens aflossingsvrij ook dus de restschuld blijft dan tenzij het huis opeens veel meer waard wordt.

Een lening sluiten of de spaarrekening plunderen zijn bij verkoop de enige opties, toch??
Kan het geleende bedrag uiteindelijk niet weer mee naar een nieuwe hypotheek?
Raymond Lohuis
Berichten: 292
Lid geworden op: ma 12 okt, 2009 2:06 pm
Locatie: Regio Haarlem

Re: 2 koopwoningen, en nu samenwonen

Bericht door Raymond Lohuis »

Huis zal in korte tijd niet meer stijgen.
Dus inderdaad lening of spaargeld gebruiken.
E.e.a. kan in de toekomst misschien wel worden gefinancierd bij de aankoop van een nieuwe woning. Alleen zal de rente over dat deel niet fiscaal aftrekbaar zijn.
Dus lenen om het op een spaarrekening te zetten heeft geen zin.
Overleg met je adviseur wat te doen.
Dez
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 sep, 2010 9:36 am

Re: 2 koopwoningen, en nu samenwonen

Bericht door Dez »

Even denken hoor...
In wat voor situatie kom je terecht als ik de restschuld van haar huis betaal met mijn spaargeld?
Wat voor krachten gaan er dan spelen? :?

Kan ik het geld dan later indirect in de hypotheek van het nieuwe huis onderbrengen? Dat word ik 60% eigenaar van het nieuwe huis en zij 40%. Zoiets?? Of denk ik dan helemaal in de verkeerde richting?
Dez
Berichten: 13
Lid geworden op: za 04 sep, 2010 9:36 am

Re: 2 koopwoningen, en nu samenwonen

Bericht door Dez »

We zijn weer wat stappen verder. Het huis van mijn vriendin zal waarschijnlijk verkocht worden met 18000e restschuld.
Ik heb dat geld beschikbaar dus dat zou goedkoper zijn dan een lening.

Wat voor afspraken moet je dan samen maken? Moet je een schuldbekentenis tekenen?
Graag hoor ik tips waar ik rekening mee moet houden in deze situatie..
rambagts
Berichten: 2173
Lid geworden op: do 13 sep, 2007 6:19 pm

Re: 2 koopwoningen, en nu samenwonen

Bericht door rambagts »

Wat voor afspraken moet je dan samen maken? Moet je een schuldbekentenis tekenen?
Graag hoor ik tips waar ik rekening mee moet houden in deze situatie
Dit is een moeilijke vraag. Je moet vooral rekening mee houden dat de liefde wel eens over kan gaan. Je vriendin is dan haar huis kwijt en ze staat dan ook nog eens 18.000 (misschien wel meer) bij jou in het krijt als je ervan uitgaat dat je vriendin 18.000 van je zal willen lenen tegen een schuldbekentens. Als jullie echt van plan zijn om na een jaar samenwoning samen een andere woning te kopen kun je maar beter een jaartje bij haar intrekken en je eigen huis verkopen.
Maar als ze zo verliefd is dat ze haar woning met een restschuld wil verkopen dan doe je er verstandig aan een schuldbekentenis op te stellen (kun je zelf downloaden van internet of bij een notaris op laten maken) als je haar dat geld wil lenen.
Plaats reactie