oversluiten hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: jari, Makukoe, Tukker, Cnorretje

oversluiten hypotheek

Berichtdoor remco1978 » ma 08 feb, 2010 8:25 pm

Hallo allemaal,

Ik moet binnenkort mijn hypotheek verlengen of oversluiten.
Momenteel heb ik de rentedemper van de SNS-bank en betaal nu 3,5% rente, dat is natuurlijk hartstikke mooi maar ik heb ook wel 5,7% rente betaalt. Dus ik wil wel graag van deze rentedemper af....

Even wat informatie: 5 jaar geleden een huis laten bouwen, een aflossingsvrije hypotheek afgesloten van €182000,-
samen met een overlijdensverzekering met winstdeling (of zoiets) van Onderlinge 's gravenhage waardoor ik bij het gunstigste geval €100000 na 30 jaar vrijkomt in het ongunstigste geval €30000- Dit vertrouw ik dus ook voor geen meter meer.... Ik betaal hier zo'n €110 euro per maand aan.
Ik heb vorig jaar mijn huis laten taxeren en de taxatie was: €270000,- Ik heb dus al een lekkere overwaarde!

Ik wil het liefst wat meer zekerheid en (misschien) aflossen. Wat adviseren jullie mij.. overlijdensverzekering wel ok?, kan ik gebruik maken van mijn overwaarde bij de onderhandelingen?, aflossen?, misschien andere ideeen?
5 jaar geleden kon het me allemaal niet interesseren, maar wil nu "goede" dingen gaan doen.

Alvast bedankt
remco1978

Re: oversluiten hypotheek

Berichtdoor fransjan » ma 08 feb, 2010 9:52 pm

wat denk je ervan om gewoon met een aantal adviseurs inhoudelijk te gaan praten over je wensen ,mogelijkheden etc ..

hier op het forum ,kan je geen adviesgesprek hebben ...,
fransjan

Berichtdoor remco1978 » di 09 feb, 2010 3:24 pm

Dat is mijn bedoeling ook niet,
heb ik bijvoorbeeld met die overwaarde een goede onderhandelspositie en waar kan ik over onderhandelen? (Rente?)
En is mijn toenmalige keuze van de 's gravenhage overlijdingverzekering nog up-to-date. Ik lees wat vreemde dingen over dit bedrijf.
remco1978

Berichtdoor M_1 » wo 10 feb, 2010 12:58 pm

Ik neem aan, als ik de omschrijving zo zie, dat die polis van de onderlinge een levensverzekering is en geen overlijdensrisicoverzekering. Dit is een product dat ook voor de aflossing dient. Er is waarschijnlijk voor een losse levensverzekering gekozen (en geen spaarhypotheek) omdat de hypotheekrente laag was en het dus ongunstig leek als het rendement van je 'spaar'geld aan de hypotheekrente zou zijn gekoppeld? Helaas betaal je voor die levensverzekering wel zo veel kosten dat je ook bij een lage hypotheekrendement aan rendement niet zo heel veel beter uit bent dan met een spaarhypotheek. Je hebt dan wel de kans op een hoger rendement en dus een hogere uitkering, maar voor 110 euro per maand had je ook een leuk gegarandeerd eindbedrag kunnen hebben met een simpele spaarhypotheek.

Voordeel is wel dat je makkelijk voor een andere hypotheek kunt kiezen, omdat je de polis kunt laten doorlopen. En je zit waarschijnlijk ook niet met de spaarhypotheek-renteopslag. Maar of dat per saldo zo veel voordeliger is, weet ik niet.
M_1

Berichtdoor fransjan » wo 10 feb, 2010 1:27 pm

de onderlinge van vandaag ,is de woekerpolis van morgen ,men is nog niet helemaal wakker bij alle adviseurs ,gelokt door de hogere provisie ,dan bijvoorbeeld een spaarhypotheek in combinatie met het kunnen geven van een mooi netto plaatje en een rendement wat nooit gehaald gaat worden ..

als ik lees ,dat je 5,7% hebt gehad aan rente en nu maar weer variabel zit ,dan had dit veel beter gekund ...

dus oversluiten meteen doen ,afscheid nemen van de sinans bank en eentje zoeken met betere voorwaarden ..
fransjan

Keer terug naar Hypotheek