Westland Utrecht Spaarxtra hypotheek

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: jari, Makukoe, Tukker, Cnorretje

Westland Utrecht Spaarxtra hypotheek

Berichtdoor verdwaald in utrecht » ma 08 feb, 2010 5:34 pm

Onze hypotheekadviseur raad ons de spaarxtra hypotheek van Westland Utrecht aan. Na een flinke tijd op het forum te hebben rondgekeken ben ik erg huiverig geworden hiervoor: iedereen is zo negatief erover! Toch lijken de bezwaren / nadelen te gaan om 2 punten die - denk ik - bij ons niet spelen:

1) onze adviseur doet een voorstel waarbij de rente in het spaardeel voor 20 jaar vastligt (6,8%) maar ook de hypotheekrente (5,87%) 20 jaar vaststaat; de looptijd van onze hypotheek wordt 20 jaar; dan speelt het probleem dat vaak genoemd wordt op het forum dat de hypotheekrente kan stijgen als de rentevast periode afloopt niet in ons geval. Toch? We weten dan toch gewoon 20 jaar waar we aan toe zijn?

2) boete bij weggaan: dit punt wordt vaak genoemd in het forum als problematisch bij deze verstrekker, maar ik begrijp het niet helemaal: ik mag toch wel zonder problemen (boete) verhuizen en de hypotheek meenemen?

Ik hoop dat jullie e.e.a. kunnen verhelderen. Dank vast!
verdwaald in utrecht

Re: Westland Utrecht Spaarxtra hypotheek

Berichtdoor hofrand5892 » ma 08 feb, 2010 5:56 pm

verdwaald in Utrecht,

- vraag je eens af waarom WU wordt geadviseerd
- er zijn betere voorstellen te bedenken in jullie situatie
- als je geen vergelijk hebt met andere voorstellen kunje uberhaupt geen vergelijk maken.

Kortom, verdiep je in alle aspecten van een hypotheek, ipv vergoeding op spaardeel en rentetarieven

Trader648
hofrand5892

Berichtdoor Houston » di 09 feb, 2010 12:28 pm

verdwaald in utrecht schreef: ; dan speelt het probleem dat vaak genoemd wordt op het forum dat de hypotheekrente kan stijgen als de rentevast periode afloopt niet in ons geval. Toch? We weten dan toch gewoon 20 jaar waar we aan toe zijn?

2) boete bij weggaan: dit punt wordt vaak genoemd in het forum als problematisch bij deze verstrekker, maar ik begrijp het niet helemaal: ik mag toch wel zonder problemen (boete) verhuizen en de hypotheek meenemen?

1) klopt, maar dan blijft de tussentijdse afkoopwaarde nog steeds lager dan bij een gewone spaarhypotheek (vergelijk dat maar eens) en dan is deze duurder dan de lage lasten (= de gewone spaarhypotheek) en ook duurder dan een gewone spaarhypotheek elders voor 20 jaar vast (vergelijk dat ook maar)
2) sterker nog, je MOET hem meenemen ook al is de rente elders (veel) lager... Daar zit de clue.
Houston

Berichtdoor nerd01 » di 09 feb, 2010 10:21 pm

Volgens mij heb je gelijk met beide punten. Door de 20 jaar looptijd schakel je een risico uit en kan de hypotheek heel voordelig uitpakken. We zou ik graag horen wat je maandlasten zijn, want ongetwijfeld zitten er nog allerlei verborgen kosten in. En wordt je ook nog verplicht een ORV af te sluiten. Onder welke condities? ALs je dit soort getallen meldt dan is het uit te rekenen of het (on)gunstig is.
nerd01

Keer terug naar Hypotheek