Aflossingsvrij en toch aflossen, is dat gunstig

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: jari, Makukoe, Tukker, Cnorretje

Aflossingsvrij en toch aflossen, is dat gunstig

Berichtdoor Hypochonder2 » ma 08 feb, 2010 5:09 pm

Ik overweeg voor mijn aanstaande hypotheek te kiezen voor volledig aflossingsvrij, hoewel ik (vanwege inkomensdaling bij pensioenering) absoluut van plan ben om dit binnen 15 of 20 jaar volledig af te lossen.
Mijn argumentatie is dat ik dan lekker niets te maken heb met allerlei verplichtingen en beperkingen die voortvloeien uit de andere hypotheekvarianten, en mocht ik tussentijds bijvoorbeeld een jaartje werkloos worden dan weet ik dat mijn lasten minimaal zijn.

De discipline om mijn aflossingen te regelen heb ik wel, maar de vraag die ik heb of dit een verstandige keus is. Ofwel "Does it make sense?".

Ben benieuwd naar meningen hierover.
Hypochonder2

Re: Aflossingsvrij en toch aflossen, is dat gunstig

Berichtdoor fransjan » ma 08 feb, 2010 6:19 pm

inderdaad super goedkoop ,alleen op de korte termijn ,want je blijft tot je 115 e aan het betalen .

of je de dicipline hebt om het zelf te regelen ,is natuurlijk reuze mooi ,maar hoe kom je aan die zak met geld om volledig aflosvrij te kunnen afsluiten ???
fransjan

Berichtdoor Hypochonder2 » ma 08 feb, 2010 11:34 pm

De zak met geld komt uit de overwaarde van een vorig huis, maar de vraag is:

als ik van plan ben om af te lossen, en aannemende dat ik de discipline heb om dit ook daadwerkelijk te doen, is de aflossingsvrije hypotheek dan niet net zo gunstig als andere vormen? Ik bedoel met bijvoorbeeld een spaarhypotheek zit ik aan allerlei regeltjes gebonden, waar ik bij aflossingsvrij (+vrijwillig aflossen) geen last van heb.
Hypochonder2

Berichtdoor fransjan » di 09 feb, 2010 9:33 am

inderdaad geen regels ,maar de reden waarom mensen voor een bankspaar of spaarhypotheek is voor het fiscale voordeel ,wat ze niet hebben ,als ze zelf aflossen ..

natuurlijk is alles afhankelijk van je persoonlijke situatie ,als ik nu al lees ,dat je straks een probleem hebt ,waarom niet belastingvrij sparen in je woning en je andere centen resereven voor later ,tevens indien je een aantoonbaar pensioengat hebt ,kan je ook nog een lijfrenterekening openen ..

uiteindelijk gaat het er natuurlijk om,wat is je besteedbaar netto inkomen straks ,als je aflost weet je 1 ding zeker ,geen woonlasten meer ,wat toch vaak de duurste lasten zijn in het huishoudboekje ..
fransjan

Berichtdoor nerd01 » di 09 feb, 2010 10:31 pm

Hypochonder, zie mijn reactie in forumdiscussie van 3 dec '100% Aflossingsvrij'. De spaarhypotheek loont, zelfs al los je een aflossingsvrije hypotheek zelf af. Zo is het (momenteel) geregeld in NL. Er kunnen redenen zijn om van een (bank)spaarhypotheek af te zien, maar dan zijn geen financiele redenen.
nerd01

Berichtdoor Hypochonder2 » wo 10 feb, 2010 5:02 pm

Bedankt Nerd01. Het blijkt wel dat er vele manieren zijn om ernaar te kijken, en pas achteraf weet je of je een verstandige keus gedaan hebt.
Hypochonder2

Berichtdoor fransjan » wo 10 feb, 2010 6:25 pm

niet achteraf ,het is nooit verkeerd om af te lossen ,alleen kan soms minder wenselijk zijn in de specifieke situatie .

wel kan ik je vertellen ,dat veel mensen spijt hebben dat ze niet hebben afgelost ,want ondanks de inflatie ,blijft een 100.000 restschuld ,met een mager pensioeninkomen en weinif aftrek ,toch een behoorlijke last ..
fransjan

Keer terug naar Hypotheek