Relatie voorbij, Ontslag uit aansprakelijkheid:

Discussies over hypotheken en geldverstrekkers.

Moderators: jari, Makukoe, Tukker, Cnorretje

Relatie voorbij, Ontslag uit aansprakelijkheid:

Berichtdoor carlson » ma 08 feb, 2010 4:34 pm

Beste hypotheek-experts,

Mijn ex-vriendin en ik hebben vorig jaar net een ander huis gekocht. Een recente 2/1 kapwoning + garage met een huidige verkoopwaarde tussen de 235 en 245.000 euro. Er rust een ING hypotheek met een totaalbedrag van 254.000 euro.

Nu is onze relatie verbroken, zij is er met een collega vandoor en woont inmiddels elders en nu probeer ik de hypotheek op mijn naam te krijgen. Ik betaal de lasten al sinds augustus vorig jaar, maar dit kan zo niet eeuwig blijven want mijn ex moet formeel uit het eigendom van de woning.

Verkopen van deze woning is op dit moment niet verstandig, de markt voor dit type huizen is erg slecht bij ons in de buurt, er staat veel te koop, en we hebben het n.l net een jaar geleden gekocht. Het feit is dat ik de lasten alleen wel kan dragen alleen niet voldoende verdien voor de huidige lening. Helaas kan ik op mijn salaris max 195.000 euro lenen.

Na overleg met onze ING hypotheekadviseur heb ik mijn broer bereid gevonden om garant te staan. Wij gingen er vanuit dat hij een deel van de hypotheek (of deze volledig) op zijn naam kon krijgen. We hebben ING een brief gestuurd op advies van onze adviseur en zij hebben ons (mijn broer en ik) om de inkomensgegevens en een werkgeversverklaring gevraagd.

Mijn broer heeft een bruto jaar inkomen tussen de 40-50.000 euro
Hij heeft met zijn vrouw een eigen woning die inmiddels flink in waarde is gestegen (ong 350.000) en waar een relatie lage hypotheek op rust. Ruim onder de 2 ton.

Nu heeft de ING ons verzoek afgewezen, ook is er niet duidelijk aangegeven waarom niet. Ook niet na meerdere malen bellen en een schriftelijk verzoek tot uitleg horen wij niets meer.
Uiteindelijk willen ze dat ik 70.000 euro uit eigen vermogen (of schenking..:)) ga storten om mijn ex partner uit de aansprakelijkheid te krijgen. Dat is helaas geen optie.

Ik heb zo'n vermoeden dat ING hier niet aan mee wil/gaat werken. Wel apart want mijn ex partner had maar een klein salaris en een ernstig BKR verleden tot diverse coderingen aan toe.
Mijn broer heeft een veel beter salaris, geen BKR verleden net zoals ik dat ook niet heb, hij is notabene deurwaarder, hij heeft eigen vermogen en is in ons inzien een veel betere kandidaat als mijn ex partner.

Kan deze 'garant staan constructie' uberhaupt wel? En zou het uberhaupt zinnig zijn om andere banken te benaderen? Ik wil wel graag dit huis houden want naast een evt restschuld die ik over zou houden (met ex partner) zit er ook nog eens al mijn spaargeld in (24k)

Wat zou ik moeten doen om ING toch serieus naar de zaak te laten kijken? De hypotheekadviseur wil zich er niet aan branden, dat is ten slot van rekening alleen de verkoper blijkt nu. En eigenlijk wordt er zo een gedwongen verkoop afgedwongen waar ook de bank niet mee geholpen is. Mijn moeder is niet vermogend dus ook zij kan mij niet uit de brand helpen.

Graag zou ik horen wat de mogelijkheden zijn om toch dit huis niet in de verkoop te zetten!
Alvast hardstikke bedankt voor de medewerking, want ik ben er toch een beetje ziek van....
carlson

Re: Relatie voorbij, Ontslag uit aansprakelijkheid:

Berichtdoor fransjan » ma 08 feb, 2010 6:33 pm

het kan natuurlijk wel eeuwig zo blijven ,zolang je maar betaald ,dus zolang je niks doet ,gaat het feest gewoon door ,je ex is nog mede aansprakelijk etc

je vind het nu maar raar van de bank ,dat ze niet mee werken ,maar om even heel eerlijk te zijn ,je hebt een relatie probleem en een schuld en de bank mag het oplossen ..

je broer heeft al een hypotheek en om even kort door de bocht te gaan ,zijn inkomen is waarschijnlijk te laag ,om voor jou garant te staan (denk maar even aan de hypotheekschuld op zijn eigen woning )

wellicht heb je een hypotheek onder nhg ,maar dat betwijfel ik ,gedwongen verkoop is niet aan de orde ,alleen als je het niet meer kan betalen en dan helpt een garantstelling ook niet ,want is je broer ook de pisang ..

dus gewoon blijven zitten waar je zit ,wel je ex even schrijven ,hoe zij denkt ,haar onderwaarde te gaan betalen en lekker ,nou lekker ,blijven zitten ...
fransjan

Berichtdoor pault » di 09 feb, 2010 10:44 am

optie is natuurlijk dat je broer een hypotheek erbij neemt en dat geld vervolgens aan jou uitleent.

moet zijn inkomen wel genoeg zijn en ik denk dat daar de schoen wringt, maar je weet nooit.

dan staat hij ook niet borg voor de hele lening, alleen voor die 70.000,- (of minder als je ex ook nog wat bijlegt, want dat lijkt mij gezien onderwaarde wel terecht). De vraag is dan of je broer dat wil, immers dan is het plots helder waar we het over hebben en dan schrikt men wel eens.

pault
pault

Berichtdoor carlson » ma 19 apr, 2010 12:13 pm

Duidelijk verhaal, voorlopig blijf ik nog even zitten en dan zie ik wel wat tot de mogelijkheden behoort.
Ik heb helaas geen NHG hypotheek!
carlson

Keer terug naar Hypotheek